Hlavní obsah

Auto, za které se nestyděl ani Ironman: Audi R8 V8 nadchne atmosférickým osmiválcem i designem. A levnější už nebude

Foto: Ondřej Kroutil

Audi R8 zraje jako dobré víno a s odstupem času vypadá první generace úplně skvěle. V prvním díle marvelovky Ironman se předváděla jako důstojný povoz hlavního představitele, Roberta Downey Jr a do scifi laděného bijáku zapadla skvěle.

Článek

Další si její křivky užívali aspoň přes monitor počítače v řadě různých her. A dnes? Pro ty, kteří si chtějí užívat koncert atmosférického osmiválce a nechtějí se smířit s impotentní nudou moderních aut, představuje hodně zajímavou, jen trochu opomíjenou volbu. Také už jste na něj zapomněli? Není nic jednoduššího, než se stavit u Truců a tento skvělý kus techniky si pořádně připomenout.

Samozřejmě víme, že pořádné wow nastalo až v momentě, kdy R8 dostala vyjící desetiválec, ale osmička byla přece jen první – a to se počítá. I proto jsme neváhali a opět vyrazili na jih, abychom ji protáhli po místních silnicích a mohli se kochat jejími tvary. Už od prvních okamžiků jsme se s Ondrou při prohlížení jednotlivých detailů zmohli jen na slova chvály, protože tvary od Franka Lambertyho jsou synonymem nadčasovosti, kloubící v sobě technickou preciznost a ladnou sošnost.

To nejlepší od čtyř kruhů

Audi R8 (značené jako type Type 42) vzniklo jako demonstrace technické síly značky, běžné veřejnosti známé hlavně svými naftovými kombíky a typickým pohonem všech kol quattro. Kde se tedy vzal nápad vytvořit radikální supersport s motorem podélně před zadní nápravou? Primární motivace vzešla z nejlepšího možného prostředí – vytrvalostních závodů. O úspěších Audi v Le Mans jsem trochu víc psal minulý týden v článku o Audi RS4, zde se hodí zmínit hlavně impulz z úspěchů placatého Audi R8 LMP v Le Mans (od roku 2000 do roku 2005). Prvním náznakem, že by se něco zajímavého mohlo dostat na značky, se pak stalo Audi Le Mans quattro, představené jako koncept ve Frankfurtu roku 2003. Designem bylo hodně blízko sériovému autu, ale pod kapotou mělo motor V10 se dvěma turbodmychadly.

Foto: Ondřej Kroutil

Audi R8 zkrátka nestárne.

V Audi byl projekt zpočátku přijat s rozporuplnými reakcemi – management se právem obával, že takové auto ohrozí tržní pozici Lamboghini Gallarda, s nímž sdílelo techniku (Lambo už tehdy patřilo pod koncern Volkswagen, což platí do současnosti). Nakonec došlo k dohodě, aby se auta na stejném základu trochu oddělila - Audi mohlo mít kvalitnější interiér, Lambo zase ostřejší ladění techniky. Vývoj byl zahájen v roce 2004, vzhled superauta od zmíněného Lambertyho a designovou filozofii projektu zaštítil šéf oddělení, Walter de Silva. V roce 2005 bylo oznámeno, že silniční auto ponese název závoďáku a první prototypy se začaly testovat v lednu 2006.

Načítám