Hlavní obsah

A Volkswagen Polo Steilheck znáte? Začíná být vzácnou verzí. A s třináctistovkou docela upaluje

Foto: Vlastimil Vainar

Základní vstupenkou k Volkswagenu bylo sice městské minivozítko Up!, ale vždycky tomu tak nebylo. V sedmdesátých a osmdesátých letech byl nejmenším modelem Volkswagen Polo. Měl by vás tenhle menší brácha Golfu zajímat a proč byste měli nakonec do garáže koupit právě jej?

Článek

Menší brácha slavného Golfu se objevil poprvé rok po něm, tedy v roce 1975. Získal si ale slušnou popularitu a vyrábí se dodnes, byť je otázkou, jak dlouho ještě. A v jaké podobě… V roce 2010 navíc získalo Polo prestižní ocenění Světové auto roku. Díky závodní verzi WRC má Volkswagen tituly Mistrů světa v rallye z let 2013 až 2016. Původní Polo z roku 1974 vzniklo pouhým odvozením od malého hatchbacku Audi 50, na který si dnes vzpomenou jen znalci. Audi se totiž v roce 1978 vytratilo z nabídky a Polo tak zůstalo v rámci koncernu po dvě generace jediným autem v tomto segmentu. Až v devadesátých letech začalo sdílet techniku se seaty a škodovkami, později se opět připojilo i Audi.

V říjnu 1981 byla zahájena výroba druhé generace. U ní byla k mání varianta sedan se jménem Derby (na některých trzích Polo Classic), běžná třídveřová verze byla označena jako Coupé a kromě ní se nabízel ještě tento polokombík s kolmou zadní stěnou. Němci mu říkají Steilheck a jednalo se jednoznačně o nejpopulárnější variantu, která byla nejpraktičtější. Základní objem kufru je sice jen mírně větší, ale je do něj lepší přístup. Zadní dveře pro lepší přístup do druhé řady sedadel ale druhá generace Pola nikdy nedostala, čímž auto trochu ztrácelo na konkurenci. I tak se ale Volkswagen snažil uvádět v malém modelu všechny inovace, co jej napadly. Například i přeplňovaní G-dmychadlem, tedy speciálním kompresorem ve verzi G40. Původní sportovní model bez přeplňování se jmenoval GT.

Foto: Vlastimil Vainar

Když dáte hezká sedadla a červené pásy, hned má hranaté Polo šmrnc i uvnitř.

V říjnu 1990 proběhla velká modernizace, která se inspirovala sportovním kupé Corrado a naznačila trochu i příchod zaoblené třetí generace Golfu. Ačkoliv základ byl už několik let starý, působilo Polo zcela nově. Všechna okna dostala nově tónování a výbava vůbec nebyla špatná. Tehdy prodávaný dvojkový Golf vedle Pola najednou vypadal velmi staře. Zcela nová jsou obdélníková přední světla, větší zadní svítilny a nárazníky a přepracovaný interiér s novou palubkou podobnou té z Passatu a výplněmi dveří. Sedadla už byla vyměněna za sportovní a ta jsou naprosto fantastická. Řadičku v tomto konkrétním autě nahradil Milan za verzi Motorsport z Golfu GTI druhé generace, velký dvouramenný volant byl také nahrazený menším sportovním, který trochu kompenzuje sériové vágní řízení. Navíc oficiálně Polo nikdy nemělo posilovač, takže při parkování si trochu zaposilujete. Alespoň se s malými rozměry vejdete všude. Další úpravy představuje třeba červené pásy a přidané Bluetooth na telefonování.

Foto: Vlastimil Vainar

Malý motor jednoduchému hatchbacku bohatě stačí.

Malé Polo má platformu A02 s motorem vpředu pohánějícím přední nezávisle zavěšená kola. A právě druhá generace byla prvním Polem, které nabízelo i vznětové motory. Zde je pod kapotou naštěstí větší benzínový o objemu 1,3 litru s výkonem 75 koní (55 kW). Jelikož jde o model po modernizaci, je už vybavený vstřikováním a katalyzátorem a také pětistupňovou převodovkou. Nebojte se malého objemu, i nejtěžší Polo váží jen 804 kg. Nízká hmotnost tak zaručuje dostatečnou dynamiku bez ohledu na malé motory, nečekejte ale žádné velké sportování.

Změny se odehrály i na podvozku a brzdách, které konečně dostaly posilovač, ovšem i s ním by mohly být ostřejší. Podvozek je stejně naladěn spíš na pohodlnou jízdu a tu zvládá Polo dobře. Vpředu jsou kotoučové brzdy, vzadu klasické bubnové. Přední zavěšení by ale mohlo být možná o něco tužší. Celkově je auto čitelné a krásně komunikativní.

Foto: Volkswagen

Naž přišla modernizace, vypadalo druhé Polo docela zastarale.

Konec výroby přišel až v roce 1994, kdy se objevila třetí generace, to už ale Polo dávno překročilo dva miliony vyrobených aut. Právě druhé Polo tak bylo velmi časté a počtem vyrobených aut předčilo i své konkurenty. Navíc získalo velmi dobré jméno, a tak přežilo do současnosti, kdy Volkswagen nabízí už jeho šestou generaci. I druhé Polo je solidně vyrobeno, přesto rez už některé exempláře schlamstla a jiné zase padly za oběť úpravcům. Jinak jej skoro nic nezlobí, snad jen synchrony na jedničce nebo cvakající hydroštely. A překvapit mohou rychle ubývající přední brzdy. Zkontrolujte i stav tlumičů, jestli již nevytekly.

Kultovního statusu zatím Polo nedosáhlo, i když verze G40 už si zájemci všimli a její ceny rostou. Zbytek modelové řady bude tento trend jistě následovat, zatím ale stojí jen pár desítek tisíc korun. Není zkrátka tak populární jako větší Golf. Přitom je druhé Polo po faceliftu pořád relativně moderní, navíc solidně vyrobené a praktické. V této karosářské verzi umí nabídnout až překvapivě velký vnitřní prostor. Pokud se na péči o něj nevykašlete, odmění vás spolehlivostí.

Načítám