Hlavní obsah

Tento volkswagen miluje rodinu, okresky i okruhy: Vrcholný model s výkonem 333 koní teď pořídíte v nejlepší formě!

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Nasupené sporťáky a hot-hatche to v posledních letech nemají lehké. Většina z nich trh v tichosti opustila, ikonické VW GTI a R ale naštěstí pokračují v plné síle. V případě „erkového“ Golfu je výkon po modernizaci dokonce vyšší.

Článek

Současná osmá generace Golfu přicestovala na české cesty před pěti lety. Ještě teď si v redakci pamatujeme, jak jsme první exempláře zvídavě prozkoumávali v rouškách… no jo, ten čas letí. Nedlouho poté dorazily i sportovní deriváty – GTI, GTD, R. Silný diesel už sice nepokračuje, GTI a R však zůstávají i po modernizaci. A „erko“ je teď navíc schopnější než kdy dřív.

Ale pojďme popořadě. Zvenčí poznáte omlazenou verzi díky tenčím Matrix LED světlometům, upraveným nárazníkům, nový je také design kol. Čtveřice koncovek výfuku patří systému Akrapovič, který je po faceliftu překvapivě ještě hlučnější a jadrnější. Má to své kouzlo, jen z kasičky vytřepejte dalších 104 300 Kč.

A pokud milujete Batmana, za 79 tisíc pořídíte balíček Black Edition. Ten karoserii a všechny její detaily zahalí do temné černé, přihodí dva jízdní režimy navíc (viz níže) a udělá z Golfu R nenápadnou stíhačku.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Skvělá zpráva pro rychlé tatínky: VW Golf R pokračuje i po modernizaci ve dvou karosářských verzích. Zkoušený hatchback doplňuje praktičtější kombík.

Drifty za příplatek

Přihodíte-li balíček Black Edition (nebo „jen“ R Performance za 55 600 Kč), dostanete mimo jiné i jízdní režimy Drift a Special. První asi netřeba představovat, druhý je naladěný na ikonický Nürburgring – s ostrým motorem, ale měkčím nastavením podvozku pro zhoršené cesty. U nás ideál!

Driftování jsme si zkusili v bezpečí během akce R Driving Experience na mosteckém polygonu. Nutno říct, že jet dveřmi napřed zvládne s „erkem“ i úplný začátečník, stačí jen zatočit a dávkovat plyn. Nevýhodou pro zkušenější šoféry může být proaktivní elektronika. Tam, kde byste v klasickém mechanickém autě využili setrvačnost, případně si pomohli kontra, vás elektronika tak trošku klepne přes prsty a hezký oblouk bokem utne. Driftování tedy ano, ale trošku jinak, než jste zvyklí…

Ona akce R Driving Experience je vůbec zajímavá. Koná se na okruzích po celém světě a vybraní hosté a zákazníci si za deset tisíc mohou vyzkoušet všechny nadupané modely Volkswagenu. Kromě driftování otestujete jízdu pod plným plynem na velkém závodním okruhu, ale třeba i slalom v mrštném GTI a porovnání s elektrickým GTX. Je to fakt zážitek. Když se vám naskytne příležitost, rozhodně doporučujeme!

Foto: Volkswagen

Drift mód je určen jen pro uzavřená prostředí a polygony. Mrk mrk.

Golf R zůstává posledním modelem v nabídce VW, který má volant s nešikovnými dotykovými plochami. Všude jinde už se od toho upustilo pro nepraktičnost řešení, kdy můžete některé funkce aktivovat omylem. Tady to ale nahradit nešlo, to kvůli specifickému modrému písmenku R na levé straně.

Hlavními novinkami v kabině jsou desetipalcový digištít a 12,9″ obrazovka infotainmentu uprostřed. Řidič chytá do rukou volant kulatého tvaru s tenkým věncem a sedí ve sportovních sedadlech s výrazným bočním vedením, které vás v zatáčkách podrží. Rychle se tak stává součástí celého soustrojí.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Multimédia Golfu se dramaticky zlepšila a dnes patří k tomu lepšímu na trhu. Jasně, hodně věcí musíte ovládat dotykem (také toho nejsme fanoušci), ale prostředí jako takové je přehledné, ovládání intuitivní a obraz parádně ostrý.

Golf R znamená pohon všech kol s chytrým zadním diferenciálem torque splitter. Ten umí poslat maximum točivého momentu určeného na zadní kola jen na jedno z nich. Díky tomu jsou pak výjezdy ze zatáček o poznání zábavnější.

To už známe, stejně jako spojení benzinového dvoulitru se samočinnou převodovkou DSG. Takže nic nového? Tak to pozor. Čtyřválec 2.0 TSI si při modernizaci polepšil o dalších 13 koníků. Nově má 333 koní, 420 newtonmetrů a stovku zdolá za 4,6 sekundy (kombík je o dvě desetinky pomalejší). Maximální rychlost 250 km/h můžete za úplatu posunout na 270 km/h.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Dlouhodobý průměr Golfu R se nejčastěji pohybuje kolem 10 l / 100 km. S lehčí nohou lze jezdit pod osm, pokud ale budete techniku „erka“ drtit pod plným plynem, klidně počítejte s apetitem patnáct a víc.

Přestože je motor hravý, živý a „erko“ dokáže rozpohybovat do vysokých rychlostí během okamžiku (ještě za doprovodu líbivého burácení), jeho největší zbraní zůstává všestrannost. Máte totiž auto, které se neztratí ani na velkém závodním okruhu - je zábavné, přesné, jisté a rychlé.

Když ale jeho ambice zkrotíte, navolíte komfortní jízdní mód, stává se z něj úplně normální společník na každý den. Adaptivní podvozek změkne a na obouvaných devatenáctkách se statečně popere i s rozbitými českými cestami. Jede hladce a bez škubání, navíc velmi pohodlně. Když sáhnete po kombíku, můžete tak mít jedno jediné rodinné auto na vícero disciplín.

To si uvědomují i ve Wolfsburgu, protože si za Golf R nechají řádně zaplatit. Ostrý hatchback startuje na částce 1 367 900 Kč, připočtěme nějaký ten příplatek a milion a půl padne mrknutím oka. Za kombík se přihazuje symbolických třicet tisíc. Není to úplně málo peněz, ale auto, kterému vymřela prakticky veškerá konkurence, si to může dovolit.

Technické údajeVW Golf R 2025
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 984 cm³
Výkon245 kW (333 k)
Točivý moment420 Nm
Převodovka7st. dvouspojková
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 582 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,6 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)8,1-8,9 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 296/1 789/1 445 mm
Rozvor2 629 mm
Objem zavazadlového prostoru341 l
Načítám