Hlavní obsah

Užitkové i osobní dodávky Stellantis jsou nově kompletně elektrické, protože to prostě funguje

Foto: Peugeot ČR

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncern Stellantis, konkrétně značky Citroën, Peugeot a Opel, se rozhodl vykročit nevyhnutelné budoucnosti vstříc a své rozvážkové dodávky (a jejich osobní varianty) převést na čistě elektrický pohon. Ani ne tak kvůli image zachránce planety, ale především proto, že to prostě dává smysl…

Článek

Elektromobily jsou do městské a příměstské dopravy ideální, protože zde jejich pohon funguje nejefektivněji díky nižší rychlosti a častější rekuperaci. Nejsou ani omezené dojezdem (všude je to blízko, a přitom nabíječka je skoro na každém rohu) a navíc významně zpříjemňují řízení, takže se městskou džunglí probojujete s naprostou lehkostí (o bezhlučném a bezemisním provozu jako bonusu pro obyvatele měst ani nemluvě).

Pro dodávky to pak dává smysl ještě větší, jelikož si k dobru můžete ještě přičíst menší opotřebení motoru (diesely neustálé startování a zhasínání plus poskakování po pár metrech vážně nemusí) a celého pohonného ústrojí (nemusíte asi milionkrát za den dráždit spojku a kvedlat řadičkou), a především výrazně nižší servisní (až o třetinu) a provozní náklady (záleží, jakou máte spotřebu, kolik najezdíte a jak nabíjíte, ale není problém jezdit dokonce až za 1 Kč/km). Zkrátka to dává smysl a Stellantis to ví!

Foto: Peugeot ČR

Užitková nebo osobní verze? Obě už můžete mít v čistě elektrické podobě

Zvlášť když na elektřinu překonvertujete už tak dost povedené dodávky, jejichž multienergetická platforma s elektrifikací předem počítala – vpředu se tak místo velkého dieselu krčí malý elektrický motor o solidním výkonu 136 koní a instantním zátahu 260 Nm, pod podlahou je umístěný bateriový balík o kapacitě 50 kWh (využitelná 45 kWh), který poskytuje dost energie na (papírový) dojezd až 280 kilometrů, tedy v překladu na celodenní šichtu rozvážkové muly nebo máma-expresu.

Foto: Peugeot

Původní platforma počítala s elektrifikací, takže je nový pohon dobře integrovaný

Úniková varianta N1

Ještě se necítíte na kompletní elektrifikaci a chcete zpátky poctivý diesel? Značky koncernu Stellantis vám stále umí prodat své dodávky v „pracovní“ variantě PROFI (velikost M s délkou 4 405 mm) s pětimístným interiérem (vestavěnou přepážku za druhou řadou sedadel vám na přání vymontují) a zesílenými tlumiči a pérováním kvůli zvýšené užitečné hmotnosti (až 819 kg pro motor 1,5 BlueHDi 100 k s manuální převodovkou). O pohon se stará úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi o výkonu 100 nebo 130 koní. Vůz ale není jen pro podnikatele, k mání je pro všechny zákazníky.

Přitom máte stále k dispozici využitelný prostor o objemu až 4,4 m3, který polkne dvě europalety (nakládat je můžete zadními křídlovými dveřmi nebo bočními posuvnými, které na přání mohou být na obou stranách) nebo předmět dlouhý až 3,44 metru, užitečné zatížení činí 800 kilo a posádku může tvořit až pět osob. Osobní varianta pak nabídne až sedm míst pro posádku (specialitou jsou tři Isofix úchyty ve druhé řadě sedadel) nebo 2 693 m3 prostoru pro zavazadla.

Foto: Peugeot ČR

K dispozici jsou dvě různé délky (4,4 a 4,75 metru) nabízející až 3,8, resp. 4,4 metru krychlového užitného prostoru

K tomu máte za volantem prostředí a komfort jako v osobním autě (v Peugeotu dokonce najdete uspořádání i-Cockpit s menším volantem a přístrojovým panelem až nad ním více v zorném poli) – 10“ přístrojový panel může doplňovat barevný průhledový displej, 8“ dotykový infotainment nabízí všechny možné online funkcionality (včetně 3D navigace TomTom s informacemi o dopravě a vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace) a širokou mobilní konektivitu. A jako bonus v osobní verzi klidně můžete mít panoramatickou střechu…

Jízdně jsou nové elektrické verze navíc ještě příjemnější než předchůdci se spalovacím motorem. Příď je lehčí (není tam velký a těžký spalovací motor), těžiště je níž a víc u středu auta (díky bateriím v podlaze) a i prázdné auto je lépe zatížené, takže e-Partner i e-Rifter (a jejich sourozenci od Citroënu a Opelu) jezdí komfortně, sebejistě a obratně. Navíc se snadno řídí, protože díky absenci řazení můžete mít obě ruce pořád na volantu a stačí vám v podstatě jen jedna noha (zvlášť při zvolení režimu silnější rekuperace). Podání výkonu je příjemnější (žádné čekání, jen nekonečný zátah), neruší vás žádné nežádoucí vibrace a na palubě je příjemné ticho… co víc si přát?

Foto: Peugeot ČR

Elektrické verze jezdí ještě lépe než ty se spalovacím motorem. Akorát nedojedou příliš daleko…

Snad jen delší dojezd. Těch papírových 280 kilometrů chce hodně snahy (a vysoký poměr městského provozu), realita bude spíš kolem dvou set, a když přijde na dálnice (nebo zimní mrazy), čísla budou ještě o něco slabší. Na druhou stranu všechny verze umožňují vysokorychlostní dobíjení (až 100 kW, na 80 % tak jste za slabou půlhodinku) a ani domácí dobíjení netrvá díky palubní nabíječce 7,4 nebo 11 kW příliš dlouho.

Cílové určení pro tyto elektrické dodávky je ale bez diskuse pouze město a jeho blízké okolí – jenže právě tam dokážou předvést své nejlepší výkony! Vysokou užitnou hodnotu totiž doplňuje komfortní a tichý provoz a korunují to nízké provozní náklady, které vám vykompenzují vyšší pořizovací cenu. Jen to chce rozum do hrsti a kalkulačku do ruky.

Reklama

Načítám