Hlavní obsah

Peugeot Rifter 1,5 BlueHDi – víc než jen dodávka

Foto: Jakub Deml

Peugeot Rifter je ideální únikovka pro početné rodiny, které mají hlouběji do kapsy

28. 11. 2018

Oblíbená rodinná dodávka přijíždí v nové generaci, která kromě nového jména přiváží také více prostoru a lepší praktičnost. Hlavně však slibuje víc pohodlí a víc výbavy – zkrátka chce být víc autem a méně dodávkou. Rozhodli jsme se prověřit, nakolik jsou její sliby pravdivé.

Článek

Velkoprostorová rodinná auta (MPV) jsou vymírajícím druhem, jejich místo zabírají SUV a crossovery. Jenže to nejsou auta pro každého – jsou sice trendy a cool, ale tolik životního prostoru zase nabídnout neumí. Naštěstí pokud chcete velké, praktické a pracovité auto, pořád je tu oblíbený Peugeot Rifter (se svými sourozenci Citroënem Berlingem a Opelem Combo).

Foto: Jakub Deml

Za novým jménem se skrývá nápadně povědomé auto

Rifter? Vždyť vypadá jako Partner Tepee!

Přesně tak, je to on – jenže Peugeot chtěl v nové generaci víc odlišit užitkovou verzi (Partner) od osobní (Rifter), tak jim dal jiná jména.

To je tedy šaráda.

Tak trochu, ale odráží to i fakt, že je nové auto o notný kus dál: je prostornější, pohodlnější, vybavenější…

Foto: Jakub Deml

Pokud vám nestačí Rifter dlouhý 4,4 metru, můžete si připlatit 20 tisíc za delší verzi Long se 4,7 metry

Počkej, na mě musíš pomalu. Jak je to s tím prostorem?

Rifter se nabízí ve dvou velikostech: standardní verze měří na délku 4 403 mm (+24 mm oproti Partneru Tepee) a nabízí 775 l zavazadelníku (+100 l), se sklopenou druhou řadou až 3 000 l. Pak je tu ještě 4 753 mm dlouhý Rifter Long se zavazadelníkem o objemu 1 050 l, resp. 3 500 l. Obě verze nabízejí 5 i 7místnou konfiguraci (za třetí řadou zbude 65 l, resp. 209-322 l). Stačí to takhle?

Perfektní, tam konečně nacpu manželku, naše tři děti, tchyni i bernardýna…

Naprosto bez problémů, bernardýn si s sebou klidně může sbalit i boudu. Rodina jistě taky ocení spoustu odkládacích míst a sklápěcí stolky, dvouzónovou klimatizaci, panoramatické střešní okno nebo snadno ovladatelné posuvné boční dveře (mají dokonce elektricky stahovací okna a odkládací kapsy), do druhé řady sedadel se vejdou tři dětské sedačky vedle sebe.

Foto: Jakub Deml

V kabině najde dost prostoru a pohodlí i početná rodina...

To se mi líbí. Jak je to s tou výbavou?

Poslouchejte pozorně, nebudu to víckrát opakovat: Rifter může mít 8palcový dotykový infotainment s navigací, 6 reproduktory, 2 USB porty a podporou online služeb, Apple CarPlay a Android Auto. Také umí nouzově brzdit, sledovat mrtvé úhly a číst dopravní značky, v nabídce je i adaptivní tempomat a hlídání jízdy v pruhu, přední a zadní parkovací senzory lze doplnit 180° parkovací kamerou nebo rovnou parkovacím asistentem. Budete si tu připadat jako v běžném osobním autě.

Výborně, a bude se mi i jako osobní auto řídit?

No, rozdíly tu jsou, ale Rifter má pocitově daleko blíž osobáku než k dodávce. Sedí se tu vysoko jako v SUV (nebo dodávce, pochopitelně) pro lepší rozhled a díky orientaci kabiny na výšku konečně funguje koncept i-Cockpit (přístrojový panel umístěný nad malým volantem): na budíky je dobře vidět a malý volant, který ostatním Peugeotům dává poněkud hyperaktivní reakce, tady naopak kompenzuje pomalejší převod řízení a vláčnější podvozek, takže Rifter působí docela živě a obratně.

Foto: Jakub Deml

...nejvíc si to ale užije řidič, který má po ruce spoustu věcí na hraní

Tak to je velký pokrok oproti Partneru Tepee, ten se řídil jako autobus.

I podvozkově udělal Rifter velký skok vpřed. Minulý Partner Tepee se dost nejistě kymácel a poskakoval, Rifter působí mnohem stabilněji a jistěji i neobsazený. Poddajný podvozek taky nemá problémy s hrboly ani výmoly. Cestu na dovolenou do Chorvatska za mořem nebo s blížící se zimou příhodněji do Alp na lyžovačku zvládne naprosto bez problémů.

Ale nesežere mě u toho?

Základní motorizací pro Rifter je turbobenzinový tříválec 1,2 PureTech, který dává 110 koní a 205 Nm při papírové spotřebě kolem 5,5 litru (takže v reálu kolem sedmi), což by mělo být v pohodě. Většina lidí však bezpochyby sáhne po vynikajícím novém čtyřválcovém turbodieselu 1,5 BlueHDi. Úplný základ dostupný jen pro krátký Rifter v základní výbavě má 75 koní a 230 Nm, ale my bychom sáhli po variantě se 100 koni a 250 Nm (+ 15 tisíc) a nebáli se přihodit dalších 35 tisíc za vrcholnou variantu se 130 koni a 300 Nm vybavenou 6stupňovým manuálem (nižší verze mají jen pětikvalt). Dalších 50 tisíc za osmistupňový automat si už rozmyslete sami, ale není nezbytně nutný. Testovaná 130koňová verze 1,5 BlueHDi byla krásně tichá a měla dost zátahu, přitom s ní nebyl problém jezdit za šest litrů na sto.

Celé to zní až moc dobře. Má i nějaké nevýhody?

Připravte se na to, že Rifter je pořád v jádru dodávka, jakkoliv civilizovaná. MPV dělají všechno ještě o chlup lépe – jsou pohlednější, pohodlnější, kultivovanější, vybavenější, mají často variabilnější zasedací pořádek a chytřejší skládání sedadel. Jenže jsou ještě o kus dražší. Rifter není o tolik horší, o co je lacinější.

Tak já to teda beru, šéfe!

Chápu to, za podobné peníze nic prostornějšího a praktičtějšího vážně nenajdete. Rifter je bezvýhradně chytrá koupě… gratuluji!

Rifter 1,5 BlueHDi (75 k) začíná na 400 tisících, ale potřebujete spíš verzi se 100 koni (415 tisíc) nebo rovnou 130koňovou (450 tisíc). Za delší verzi Long připlatíte skromných 20 tisíc.

Technické údaje
Motorčtyřválec, turbodiesel, uložený napříč
Zdvihový objem1 499 cm3
Výkon96 kW (130 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 505 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,4 s
Maximální rychlost186 km/h
Spotřeba (kombinace)4,3 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 403/1 848/1 879 mm
Rozvor2 785 mm
Objem zavazadlového prostoru775 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama