Hlavní obsah

Toyota GR86 – Evoluce ve jménu japonského Waku-Doki

Foto: Toyota
15. 11. 2021

Víte, co v japonštině znamená „Waku-Doki“? Japonci tak nazývají pocit dojetí a adrenalinu, když uděláte něco vzrušujícího. Je to těžko popsatelný pocit a je tak intenzivní, že máte zrychlený tep a třesete se vzrušením. A je to i slogan spojující sportovní Toyoty, který je jedním z hlavních reklamních hesel pro nové sportovní kupé Toyota GR86.

Článek

Jenže já teď sedím za volantem Toyoty GR86 po několika rychlých a trochu rozevlátých kolech na mokrém okruhu Castellolí, v žilách mi pumpuje adrenalin, třesou se mi ruce a mám takový zvláštní pocit, že marketingové oddělení Toyoty tak úplně nelhalo. Teď už vím, že se tomu pocitu říká „Waku-Doki.“

Důležité je i japonské sousloví „Hachi-Roku“ (česky „osm-šest“) – právě tak se přezdívá dynamičtější verzi slavné Toyoty AE86 s točivou čtyřválcovou šestnáctistovkou. Její legenda se píše už od osmdesátých let a za tu dobu si hravé kupé získalo přízeň nadšenců, drifterů i závodníků. Toyota na ni v roce 2012 navázala čistě sportovním kupé GT86 (přezdívaným „toyobaru“ díky spolupráci se Subaru), které bylo stejně rozverné a zaměřené na čirou radost z řízení. Nyní přichází čas jeho následovníka – bude s ním pořád taková zábava?

Foto: Toyota

Maskování v závodních barvách Gazoo Racing stále ukrývá evropskou verzi Toyoty GR86

Ještě před evropským debutem nám Toyota umožnila krátké seznámení s novou GR86 a už po prvním svezení s předprodukčními prototypy vám můžu s klidným srdcem potvrdit, že je! Ostatně není divu, vždyť hlavní inženýr Yasunori Suezawa při vývoji nové Toyoty GR86 vycházel z předchozí GT86 a zachoval všechny základní vlastnosti vozu. I když se GR86 tváří jako zcela nové auto, ve skutečnosti je velmi rozsáhlou evolucí předchozího kupé, a to vůbec ničemu nevadí. Inženýři se totiž zaměřili zejména a to, co museli vylepšit, a zachovali všechno, co fungovalo správně. A každá z těch změn je opravdu znát.

Základ z rodiny Gazoo Racing

Toyota GR86 se již prodává v Japonsku a ve Spojených státech amerických. Na evropském trhu se představí už 2. prosince 2021 a stane se základním modelem sportovní divize Toyota Gazoo Racing – bude se prodávat po boku většího kupé GR Supra a malé čtyřkolky GR Yaris. Japonci tak se zábavnými řidičskými auty rozhodně nekončí.

Majitelé Toyoty GT86 nebo Subaru BRZ se v nové GR86 budou cítit jako doma, jenže téměř desetiletý mezigenerační rozdíl nelze přehlédnout. Začněme u toho, jak nástupce vypadá – základními rysy připomíná předchůdce a přidává k tomu čistější a uhlazenější design. Během našeho prvního seznámení s prototypy jsme sice ještě jezdili s částečně zamaskovanými auty, ale sériová podoba je vesměs známá, protože se nijak neodlišuje od verzí pro americký či japonský trh.

Foto: Toyota

Základní silueta karoserie napovídá, že Toyota vyvinula GR86 jako rozsáhlou evoluci předchozí GT86

Většinu nadšenců do „toyobaru“ i potenciálních zákazníků se smyslem pro detail pak potěší zjištění, že všechny viditelné průduchy na karoserii jsou skutečně průchozí. Vidíte ty výdechy na předních blatnících? Ty nejsou falešné, je skrze ně vidět a stejně tak jsou funkční i všechny otvory na předním nárazníků. Smyslem Toyoty GR86 není ohromovat okolí sportovním vzhledem, ale být opravdovým sportovním autem.

Ve srovnání s uhlazeným exteriérem prošel interiér velkou mezigenerační modernizací a působí výrazně příjemnějším dojmem. Nová sportovní sedadla mají lepší boční vedení a umožňují o 5 milimetrů nižší posez za volantem, 7palcový digitální přístrojový štít zakrývá kaplička s alcantarovým čalouněním (neodráží se na čelním skle) a na palubní desce je 8palcová obrazovka infotainmentu. Celkově je kvalitněji zpracovaný a spousta dalších prvků, jako třeba volant, pak pochází z předchůdce nebo prošly jen drobnou změnou.

Foto: Toyota

Modernější interiér připomíná, že od představení původní GT86 už uplynula přibližně celá dekáda

Už na obyčejných silnicích v okolí Barcelony je okamžitě znát, jak velký mezigenerační skok nová „Hachi-Roku“ udělala – je totiž výrazně tužší než předchůdce. Inženýři Toyoty zachovali původní a zlepšili její torzní tuhost o 50 procent, přičemž 60 procent z toho připadá na přední nápravu. S pohotovostní hmotností 1 275 kilogramů je pak o pouhých 38 kilogramů těžší než GT86. K takřka minimálnímu nárůstu hmotnosti přispělo i použití hliníku na konstrukci karoserie – z hliníku je nově kapota, přední blatníky a střecha.

Toyota GR86Toyota GT86
Zdvihový objem2 387 cm31 998 cm3
Maximální výkon234 koní (172 kW) při 7 000 ot/min.200 koní (147 kW) při 7 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 3 700 ot./min.205 Nm při 6 600 ot/min.
Maximální rychlost226 km/h (manuál)226 km/h (manuál)
Zrychlení 0 – 100 km/h6,3 s (manuál)7,6 s (manuál)
Pohotovostní hmotnost1 275 kg1 237 kg

Ještě větším překvapením je šťavnatější a stále atmosférický motor – čtyřválcový boxer používá stejný blok válců jako v minulosti, avšak zdvihový objem narostl o čtyři deci. Nejenže stále miluje vysoké otáčky, ale opět dokazuje, že objem ničím nenahradíte. Maximální výkon narostl o sympatických 34 koní a zátah je teď nejen o 45 newtonmetrů silnější, ale především zmizela ta podivná výkonová díra uprostřed otáčkoměru.

Foto: Toyota

Už nemusíte rozpalovat boxer do ruda, abyste s „Hachi-Roku“ jezdili rychle. Nový motor je výrazně silnější už v nižších otáčkách

Nový motor je jiná liga – už ho nemusíte tolik ždímat a je o poznání živější. Se silnějším středním pásmem otáček je GR86 rychlejší už při lehce dynamičtější jízdě, při rychlé jízdě na okreskách nevyžaduje vytáčení až k omezovači a zvládá pružné zrychlení bez nutnosti podřazení i o dva stupně. Lepší dojem dělá i soundtrack boxeru, který při nízkém zatížení připomíná předchůdce, ale ve vyšších otáčkách se prohlubuje díky trubici přenášející zvuk z motorového prostoru do interiéru, až vám bude zesilovat vaše Waku-Doki.

U většiny nejmodernějších sportovních aut zrychlení z 0 na 100 km/h o ničem nevypovídá, protože všechna akcelerují skoro stejně, ale srovnání Toyoty GR86 s předchozí GT86 ukazuje, o kolik rychlejší je – zatímco GT86 zrychlovala na stovku 7,6 sekundy, GR86 k tomu stačí jen 6,3 sekundy u manuálu a 6,9 sekundy u verze s automatickou převodovkou. Ale kdo by si takové auto kupoval s automatem?

Foto: Toyota

Čtyřválcový boxer o objemu 2,4 litru vychází z předchozího dvoulitru a nyní má 234 koní (172 kW) a 250 Nm

„Waku-Doki“ na mokrém Castellolí

Upřímně, při seznamovacích jízdách na okruhu Castellolí jsem za něj rád, můžu se lépe seznamovat s okruhem – jsou tu stoupání i klesání, rychlé zatáčky i pomalé zatáčky. Nenechte se zmást prosluněnou fotogalerií, protože při našem jezdění prší, což nám dává lepší příležitost poznat hravost auta.

I když šestistupňová automatická převodovka umožňuje řazení pádly pod volantem, stejně jako v GT86 je při jízdě s GR86 znát, že s automatem je pomalejší než se šestistupňovým manuálem. To potvrzuje i následné přesednutí do manuálu – je znatelně ostřejší a rychlejší, a navíc pochopitelně více řidičský a mechaničtější. Ve spojení se silnější „dvačtyřkou“ a rychlejším řízení s 2,5 otáčkami od dorazu k dorazu je to nefalšovaná řidičská nirvána, na jakou jsme čekali.

Foto: Toyota

Zatímco slabší Toyota GT86 byla řidičskou školou driftování, jízda s novou GR86 už vyžaduje více zkušeností

Stará Toyota GT86 byla jako škola driftování – pomáhala vám s řidičským rozvojem a krůček po krůčku vás naučila driftovat. Zvládnutí nové GR86 už naopak vyžaduje předchozí zkušenosti, protože se s tužším podvozkem a přilnavějším obutím („Priusky“ Michelin Primacy 215/45 R17 jsou teď jen obyčejným standardem, vrcholná auta v lepší výbavě obouvají sportovní Michelin Pilot Sport 4 o rozměru 215/40 R18) zmenšila hrana mezi přilnavostí a smykem. Hachi-Roku vás už tolik za ručičku vodit nebude, potřebuje jistější ruku a odvážnějšího pilota, aby z ní vymáčkl maximum jejích schopností.

Na mokrém a lehce pogumovaném okruhu s jízdou bokem napřed nemá problém a se standardním samosvorným diferenciálem typu Torsen ochotně vyjíždí ze zatáček powerslidem, na suchu bude díky lepší přilnavosti v zatáčkách vyžadovat trochu vyšší nájezdovou rychlost do oblouku. Smyk nyní nastává trochu rychleji, než je zvykem u standardních staršího „toyobaru“, ale stále je předvídatelný a snadno čitelný. Potěšující je pak skutečnost, že stabilizace umožňuje úplné vypnutí a méně zkušeným řidičům je k dispozici jízdní režim Track, dovolující větší, ale stále elektronicky kontrolované sklouznutí.

Foto: Toyota

A komu je nová Toyota GR86 určená? Zejména majitelům předchozí GT86, kteří chtějí zůstat věrní značce a zároveň se chtějí řidičsky posunout

Nová „Hachi-Roku“ s označením divize Gazoo Racing je dokonalým nástupcem GT86 – Toyota perfektně potlačila všechny drobné nedostatky a posílila přednosti, takže je nyní rychlejší, sportovnější a ostřejší. Ale stále je o zábavě za volantem a ryzí radosti z řízení. V digitální éře zůstává poctivým analogovým autem, které vám dá možnost zažít ten správný pocit „Waku-Doki“.

Evropská premiéra Toyoty GR86 je naplánovaná na 2. prosince 2021, kdy se dozvíme i to nejdůležitější – české ceny. Nejnovější informace říkají, že se u nás nové Subaru BRZ zatím neobjeví a hlavním důvodem jsou flotilové emisní limity.

Reklama

Sdílejte článek