Hlavní obsah

Kdo je víc? Spalovací rychlík Kia Stinger předal žezlo brutálnímu elektromobilu EV6 GT. Ale…

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Kia změnila velitele i vrcholový pohon.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Tak končí naše komédie, zlo prohrává a dobro žije.“ Trochu po cimrmanovsku jsme se cítili na posledním rozloučení s Gran Turismem Stinger, po němž žezlo náležící tomu nejvrcholovějšímu modelu značky přebírá brutální elektromobil EV6 GT. Vlajková loď Kia tak změnila kapitána i pohon a vyrazila vstříc novým zítřkům. Rozlučka Stingeru však byla ostrá…

Článek

Nic netrvá věčně. Ani oběd nebo doba kralování vysoce výkonného Gran Turisma Stinger. Odstupující vrcholový model značky Kia předal na polygonu v Hradci Králové žezlo panovníka plně elektrickému SUV EV6 GT. My byli u toho a oba modely řádně provětrali na řízených závodech.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Poslední rozloučení se Stingerem proběhlo v Hradci na polygonu.

Kiu Stinger GT netřeba představovat, jelikož jde o motoristický sen mnoha nadšenců, kteří touží po vysoce výkonném cestovním automobilu s šestiválcovým motorem (366 koní) a komfortem luxusní limuzíny. Pokud jdete po novém kousku, pořídíte jen skladovku, oficiálně už vůz do výroby neobjednáte.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

EV6 GT je parametrově dynamičtější než Stinger GT.

Známe ovšem nástupce – plně elektrické SUV Kia EV6 GT za 1,8 milionu korun, které technickými parametry strčí Stinger do kapsy. A to dost hluboko.

Technický superman

Nejvyšší výkon vrcholové EV6 totiž činí 585 koní, krouťák dosahuje 740 Nm a zrychlení z nuly na sto má elektroauto o hmotnosti 2,2 tuny vyřízené za 3,5 sekundy. Ani maximálka 260 km/h není k zahození, stejně tak pohon 4×4 s preferencí zadní nápravy. Nakonec zmíníme ještě kapacitu baterie 77,4 kWh a teoretický kombinovaný dojezd až 424 km na jedno nabití.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Standardní EV6 se proti EV6 GT liší zejména technikou.

EV6 GT je rovněž širší, delší a nižší oproti standardním variantám EV6. Totožný je rovněž interiér až na místo pro nohy pro cestující vzadu. Ti mají kvůli anatomickým sedadlům v první řadě k dobru šestnáct milimetrů.

Elektrická šestka GT má též unikátní elektrické motory chlazené olejem točící až 21 000 otáček za minutu, proto v plné parádě zní trochu jako monopost Formule E. Přední motor má výkon 218 koní a sílu 350 Nm, zatímco ten zadní výkon 367 koní a sílu 390 Nm. Aby tuhle divočinu bylo možné vůbec přenést na kola, má vozidlo dvoustupňový měnič napětí a elektronický samosvor.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Elektromotor EV6 GT točí asi 21 tisíc otáček za minutu.

Posílení se dočkaly taktéž ventilované brzdy se specifickým řídicím softwarem, dopředu přistály měkčí pružiny a dozadu naopak tužší. Ani nápravy nejsou stejné s běžnými vozy EV6, stejně tak variabilní řízení, elektronicky řízené tlumiče či unikátní pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s molitanovou protihlukovou výplní.

Model nabídne rovněž několik jízdních režimů, v nichž je příval točivého momentu omezen na 50 a 80 %. Teprve v GT módu můžete okusit dynamiku naplno. Vrcholem určeným pro uzavřené tratě je poté drift profil silně preferující zadní nápravu a utlumující práci elektronické stabilizace.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Ano, EV6 GT umí driftovat.

A pokud byste potřebovali táhnout přívěs, můžete směle zvolit EV6 GT, protože má na kouli o 200 kg víc než jeho přímí soukmenovci. Celkem tedy zvládne až 1800 kg těžký brzděný.

EV6 GT míří do Česka

Zatímco Stinger GT dostal limitovanou rozlučkovou edici Tribute, která se k nám nejspíš nedostane, Kia EV6 si od září 2021 našla už 44 tisíc evropských zákazníků. Vrcholový model EV6 GT pak byl objednán v počtu 1200 kusů, přičemž prozatím 62 z nich míří do Česka.

Foto: Kia

Edice Tribute je limitovaná na 1000 kusů, z toho 440 je určeno pro USA.

Adieu, Stinger!

Poslední velká párty se tedy konala v dopravně-výcvikovém centru Polygon Hradec Králové a slavilo se především rychlostí. Stinger GT si zazávodil s EV6 GT na sprintech a přidali se i ostatní poddaní – EV6, Proceed, Niro EV.

Přestože zrychlení EV6 GT skutečně zarve do sedačky, příval točivého momentu mírně rozvlní zadek a to celé neustane do doby, dokud nepovolíte pedál plynu, naše srdce stejně uchvátil Stinger.

Foto: Jan Vlček pro Kia Czech

Naším vítězem je Stinger GT, přestože není tak agilní jako brutální EV6 GT.

Ano, ano. EV6 GT je rychlejší, modernější, sofistikovanější a vlastně úplně to nej nej nej auto z celé modelové rodiny Kia. Jenže… Nějak nám tam chybí ta osobnost a jedinečnost vozu. Totiž velmi rychlé elektrické SUV už dneska dělá kdekdo – Ford, Volkswagen, Hyundai, Audi, BMW, Mercedes, a dokonce i Nissan.

Ale auto jako Stinger? Odladěné skutečným nadšencem Albertem Biermannem, který stvořil spoustu úžasných bavoráků. Gran Turismo designově tolik povedené, unikátní, osobité a překypující X-faktorem. Takových vozů už je dnes skutečně málo…

Nicméně skončíme opět po cimrmanovsku. Stinger jde na odpočinek a místo něj přichází „novej, mladej, elektrickej a fakt brutálně rychlej sekáč“.

Reklama

Načítám