Hlavní obsah

Nesmírně zajímavá technika nových elektrických formulí: Jede přes 320 km/h, zadní brzdy ale nepoužívá

Foto: Jan Majurník

Elektrické formule jsou čistě jako závodní náčiní technicky nesmírně zajímavé.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Věděli jste, že seriál Formule E běží už aktuálně devátou sezonu? Toto mladé odvětví motorsportu nabízí zajímavou podívanou i pro ty, kterým elektromobily nesmí přes práh domu. Souboje jezdců jsou těsné, zrychlení závratná a technika více než úchvatná. A protože se letos představily úplně nové monoposty, přijeli jsme do Berlína a prozkoumali je.

Článek

Vypadají jako futuristické šípy na kolech, letí rychle jako blesk a jejich motory točící více než 20 tisíc otáček za minutu ječí tak, že se vám z toho naježí i vlasy na hlavě. Formule E je skutečně fascinující podívaná, o tom si ale přečtete víc v reportáži Martina Jánského.

Foto: Jan Majurník

Zážitky z FE vám přináší kolega Jánský, my se společně podíváme na techniku.

My se teď společně podíváme na techniku, která zcela nové elektrické monoposty třetí generace pohání, a také na to, jak se současné modely liší od svých druhogeneračních předchůdců.

Zapomeňte tedy na to, co bylo technicky špičkové vloni. Teď je zde nová éra vozů – rychlejších, agresivnějších, účinnějších, se dvěma elektromotory a bez používání zadních brzd…

Víte, že…?

Vozy seriálu Formule E letošní sezonu začínaly zcela bez zadních hydraulických brzd, nicméně poté je FIA do předpisů vrátila. V závodech se zadní hydraulické brzdy ovšem nepoužívají, slouží pouze v případě nouze.

Generační rozdíly

Třetí generace vozů FE patří k nejrychlejším vůbec, jelikož jsou modely schopny jet přes 320 km/h, a to díky přepracované aerodynamické karoserii, lehčím bateriím, novému obutí a zadní pohonné jednotce o výkonu 350 kW (476 koní).

Foto: Jan Majurník

Formule E první generace připomíná vůz F1.

Nově se do formulí dostal také přední elektromotor o výkonu 250 kW (340 koní), který ovšem slouží čistě pro rekuperaci. A protože se při brzdění zapojují do akce krom předních hydraulických brzd oba dva elektromotory o celkových 600 kW, nepoužívají vozy zadní hydraulické brzdy. Fyzicky je mají, ovšem jen pro případ nouzové situace.

Automobily začínají s plně nabitými akumulátory a obvykle končí přesně na 0,00 %. Nicméně věděli jste, že až 40 % spotřebované energie vozy v průběhu závodu získají zpět rekuperací? Událost tak vyhrává ten nejrychlejší a zároveň nejvíce efektivní jezdec.

Foto: Jan Majurník

Formule E druhé generace má velmi specifické tvary.

Největším know-how, které si každý tým chrání, jsou tedy elektromotory a jejich naladění vůči spotřebě/rekuperace energie. Značná část komponentů monopostů je totiž pro všechny stejná, včetně omezení výkonu při závodu na 300 kW (408 k). Předjíždí se tak po chybě jezdce nebo v útočném režimu (2 užití, max. 4 min. celkem), který umožní krátkodobé navýšení výkonu na 350 kW (476 k).

Foto: Jan Majurník

Třetí generace FE se vrací k vizuálu té první.

Pro větší bezpečnost mají jednotlivé stroje nově indikační světla, která říkají, zdali je bezpečné se k formuli přiblížit, či nikoli. Diody také hlásí upozornění, pokud je elektromobil ve stavu schopném okamžitě vyrazit („nastartován“), nicméně tento prvek je známý už z minulé generace.

Formule E2. generace3. generace
Délka5 200 mm5 016,2 mm
Výška1 063,5 mm1 023,4 mm
Šířka1 800 mm1 700 mm
Rozvor3 100 mm2 970,5 mm
Min. hmotnost s řidičem900 kg840 kg
Max. výkon250 kW (340 k)350 kW (476 k)
Max. rekuperace250 kW600 kW
Návratnost energie až 25 %až 40 %
Kapacita akumulátoru54 kWh51 kWh
Hmotnost akumulátoru385 kg284 kg
Max. rychlost280 km/h322 km/h
Pohonné ústrojízadnípřední + zadní
PneumatikyMichelinHankook

Pod pokličkou elektroformulí

Na pozvání týmu DS Penske (vloni DS Techeetah) jsme dorazili do jejich depa a krátce vyzpovídali přímo ředitele DS Performance jménem Eugenio Franzetti, který nám o vývoji, praktických testech a tom, co je vlastně v závodech technicky klíčové, ochotně povyprávěl.

Foto: Jan Majurník

Eugenio Franzetti nám poodhalil technickou pokličku FE.

Prvně nám šéf týmu upřesnil, že základní rám, přední odpružení, baterie, karoserie a vlastně takřka celá první polovina vozu je pro všechny týmy stejná. Naopak zbylá zadní část je věcí továrny, zejména zadní pohonné ústrojí a jeho řídicí software.

Každý vývojář se tedy snaží udělat vlastní komponenty co nejmenší, nejlehčí a nejefektivnější. Pokud by vás zajímalo, jak velké jsou současné FE elektromotory produkující výkon 350 kW (476 k), pak prozradíme, že je rozměrově můžete srovnat s větší knihou.

Foto: Jan Majurník

Know-how každého týmu je fyzicky ukryto vzadu a v softwaru.

Samotný vývoj monopostu třetí generace zabral automobilce DS zhruba dva roky od doby, kdy jí byly doručeny předpisy FIA. Zhruba osm měsíců z té doby probíhaly praktické testy na schválených okruzích pro FE.

Za největší technické know-how považuje Franzetti schopnost pohonné jednotky rekuperovat, jelikož v závodech bývají rozhodující poslední dvě kola. A pokud v nich jezdec nemá dost energie na dojezd do cíle, musí zpomalit, zatímco efektivnější piloti mohou směle akcelerovat. Dalším faktorem je softwarové naladění přenosu točivého momentu na kola a posléze i silnici.

Foto: Jan Majurník

Klíčovým prvkem při závodech FE je schopnost/míra rekuperace.

Mnohým z vás tedy došlo, že díky užití předního elektromotoru pro silnější rekuperaci musely všechny týmy změnit strategii. Vozy sice dostaly lehčí baterie s o něco menší kapacitou, nicméně schopnost navrácení využitelné energie stoupla až o 15 %. No a to je takový game changer, že bylo nutné závodní taktiku ladit prakticky od píky.

Nakonec Franzetti zmínil pneumatiky, jejichž výměna rovněž patří ke strategickým tahům. Na jeden závodní den na jedno auto mohou inženýři užít pouze osm kusů pneu. V případě závodního víkendu (dva dny) ovšem jen dvanáct pneumatik na jednu formuli.

Foto: Jan Majurník

Obutí má vzorek podobný tomu silničnímu, užívanému na běžných autech.

Efektivní závodní náčiní

DS Penske si letos věří na vítězství, jelikož se do jejich řad přidal loňský šampion Stoffel Vandoorne, který přešel od týmu Mercedes EQ, jenž seriál Formule E opustil. Mladému Belgičanovi sekunduje dvojnásobný šampion FE a stálice DS Jean-Éric Vergne.

Formule E 2023 Berlín 8. kolo,Video: Jan Majurník

Seriál Formule E aktuálně vede v rámci jezdců Pascal Wehrlein (TAG Heuer Porsche), druhý je Nick Cassidy (Envision Racing) a třetí Jean-Éric Vergne (DS Penske). V poháru týmů prozatím kraluje TAG Heuer Porsche, druhý je tým Envision Racing a třetí Jaguar TCS Racing. V obou statistikách je na samém chvostu nováček letošní sezony – ABT Cupra.

Vše ovšem může být jinak už 6. května 2023, kdy se pojede další závod v Monaku, případně 3. a 4. června 2023, kdy to jezdci rozpálí v hlavním městě Indonésie (Jakarta).

Přestože je Formule E mladý motoristický sport, stojí za to jej alespoň jednou navštívit osobně. Přenosy z televize vám totiž nikdy nepropůjčí všudypřítomné emoce a technicky zaměřeným lidem nedají možnost prohlédnout si závodní monoposty zblízka. Pokud totiž na třetí generace bzučících formulí hledíte bez předsudků jako na čistokrevné závodní náčiní, zjistíte, že jde o nesmírně efektivní a rychlé stroje s opravdu úctyhodnými dynamickými parametry.

Načítám