Hlavní obsah

Ostrý vzkaz do Formule 1: Neměňte výsledky po závodě!

Foto: F1

Z třetího místa se Alonso radoval jen chvíli. A teď už zase může. Kde je chyba?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhý závod letošního seriálu formule 1 měl po sobotní dramatické kvalifikaci úplně všechno. Pořádnou zápletku, hned dva koně připravené na stíhací jízdu, nervózní dvojku v čele a starého mazáka na druhém místě, na kterého si možná leckdo vsadil. A pak…

Článek

Pak závod skončil a já si říkal, že ti první tři předvedli neuvěřitelnou jízdu, byť každý po svém. Pérez s jakou jistotou a odhodláním dokázal podržet první místo. To, jak se vrátil před Alonsa, aniž by čekal na zastávky v boxech, nebo jak na konci dokázal ještě loupnout pár rychlých kol, to bylo něco. Druhý dojel Verstappen, který kvůli problémům v kvalifikaci startoval až z patnáctého místa. Ve čtvrtině závodu už jel ale šestý a pak se spolehlivě prokousal vpřed a druhé místo si jen kontroloval. A Alonso? Ten start? Ta rychlost? Páni…

Podíval jsem se, jak slaví, pak si šel dát sprchu, a když jsem vylezl ven, zjistil jsem, že Alonso dostal penalizaci a je čtvrtý. Za nepovolené dotknutí se auta, když si odpykával pětivteřinový trest za špatné postavení na startu. A když jsem se ráno probudil, byl zase třetí. Cože?

Tak si to vyjasněme. Těch pět vteřin penalizace přišlo krátce po startu, protože Alonso nestál v přesně vyhrazeném prostoru, ale víc vlevo. Nic tím nezískal, nic tím netratil, ale pravidla jsou pravidla. Nově se to hodně hlídá, jezdci o tom vědí a už hned v prvním závodě kvůli tomu dostal penalizaci Ocon. Stejně jako on i Alonso si pak odpykal těch pět vteřin v souladu s pravidly hned po zástavce v boxech. A stejně jako u Ocona i tady přišel trest v podobě dalších deseti vteřin – to kvůli tomu, že mechanik v průběhu penalizace zasunul zadní zvedák pod auto.

Foto: F1

Závod v Džiddě byl velkolepou podívanou. Dojem se pokazil až po závodě

Nechme stranou (zatím) to, že ten trest byl následně zrušen, protože FIA nemá přesně stanovené, co je práce na autě a co ne. A nechme stranou i to, že Aston uspěl s odvoláním, když předložil dalších sedm videí, při kterých ostatní týmy udělaly to samé a žádná penalizace se nekonala. Věnujme se tomu důležitějšímu: Že penalizace přišla až po závodě. Po oslavách. Poté, co Alonso získal už sté pódium v kariéře.

Ocon a Alpine se dozvěděli o trestu tři kola po špatně absolvované penalizaci, Alonso až v cíli po pětatřiceti kolech. „Byl jsem na pódiu, fotil jsem se s trofejí, slavil jsem se šampaňským a teď mám akorát o tři body méně,“ řekl pak Alonso. A pokračoval: „Větší zklamání je práce FIA než to, jak jsme dopadli. Měli dost času nám to říct a já měl dost času, abych zrychlil a třeba si udělal jedenáct vteřin náskok na auto za mnou.“

Teď už tak trochu víme, jak to všechno bylo. Ředitelství závodu mělo po poradě s Centrem pro dálkové operace FIA (má zkratku ROC a sídlí v Ženevě) zprávy, že vše bylo v pořádku. A pak, kolo před koncem, přišlo z ROC upozornění, že po opětovném přezkoumání přece jen neproběhla penalizace v souladu s pravidly. Nešlo o to, že si ji Alonso vybral, když byl na trati Safety car. Na to pravidla myslí. Šlo o ten zadní zvedák, který se dotkl auta. A tak padl dodatečný trest v podobě inkriminovaných deseti vteřin a najednou bylo všechno jinak!

Aston se pak odvolal, komisaři si prošli argumenty, podle kterých neexistuje jednoznačná shoda, že dotknutí se zvedákem auta se dá považovat za práci na autě, podívali se na videa, kde viděli, že minimálně v sedmi dalších případech to bylo stejné, ale bez potrestání, a Alonso je rázem zase třetí.

Nechci se bavit o tom, že ten Safety car vyjel na trať zbytečně. Nechci řešit ani to, že v druhé polovině závodu se toho zdánlivě zas tak moc nedělo. Bojovalo se hlavně v hloubi pole. Co na tom, že v konečném pořadí jsou týmy seřazené po dvojicích. A vynechme i to, že Red Bull a jeho dominance jsou opravdu brutální.

Pojďme se spíš zamyslet nad tím, že všechna ta pravidla a nařízení jsou až zbytečně složitá a dávají prostor k podobným čachrům, které nám pak dojem ze závodu jednoznačně kazí. Stejně jako se jezdci a týmy musí rozhodovat rychle, stejně by se měli rozhodovat i komisaři. A rozhodně by se neměly měnit výsledky po závodě.

Reklama

Načítám