Hlavní obsah

BMW přišlo s něčím, co není motorka ani skútr. A řídit to můžete s papíry na auto. Svezli jsme se na eParkoureru

Foto: BMW

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je to zvláštní stroj. BMW mu říká eParkourer, jak jste se dozvěděli už z titulku, oficiálně se pak jmenuje CE 02. A i když se o čistokrevný skútr nejedná, s ním má společného asi nejvíc.

Článek

Tohle byla mimořádně výživná akce. S BMW jsme vyrazili kousek od portugalského Lisabonu, kde jsme se svezli s novou X2, nejnovějším Mini Countrymanem a v pauzách na kafe jsme stihli ještě krátké kolečko s čímsi nazvaným CE 02. Ani to však nebylo všechno, BMW se nám pochlubilo ještě s další vizí na téma Neue Klasse. Tahle novinka vás na Garáži teprve čeká, dočkáte se už příští týden. Teď přichází na řadu BMW CE 02.

Asi je to nejvíc…

Pojďme si vyjasnit pojmy, abychom si zkusili CE 02 zařadit a nemuseli mu říkat eParkourer. Sedí se na něm sice jako na motorce, stroj je to však maličký (rozvor 1 353 mm, sedačka 750 mm vysoko) a ovládání také odpovídá spíš skútru (jenom akcelerujete/brzdíte, žádné řazení). Velmi podobné je to vlastně i na elektrických motorkách, ty se nám ostatně začínají v poslední době docela rozšiřovat, výkonem, rozměry a určením hlavně do města se však CE 02 nejvíc podobá skútrům.

Nebo takto. Možná jste si všimli, že se motorkáři na silnici zdraví, z tohoto nepsaného pravidla jsou však vyjmuti skútristé. A přesto, že se na CE 02 sedí jako na motorce, motorkář vám na eParkoureru na pozdrav asi těžko odpoví… Takže, za mě, i když to není zcela přesné, CE 02 je skútr!

BMW CE 02.Video: BMW

Ještě k tomu sezení. Stroj je to dvoumístný, jezdec se spolujezdcem mají k dispozici svoje vlastní stupačky (samozřejmě), když však frčíte na CE 02 sami, můžete si vybrat, na jaké stupačky si špičky položíte. Ty přední pro jezdce znamenají relaxovanější polohu, nohy víc vzadu na stupačkách spolujezdce přinesou o něco sportovnější pozici. Skoro jako na ostřejší motorce. Ale my jsme si přece řekli, že BMW CE 02 budeme považovat za skútr.

Foto: BMW

Dvojici stupaček může využívat klidně i jen sám jezdec. Ty přední zajistí relaxovanější polohu, zadní zase sportovnější.

Dvě verze

BMW nabízí svoji CE 02 ve dvou verzích, na slabší s výkonem 4 kW můžete sednout i s řidičákem na auto a „patnáctiletými“ papíry AM, já si kousek od Lisabonu vyzkoušel silnější verzi s 11 kW, která sviští už skoro stovkou (slabší CE 02 končí na legislativně daných 45 km/h).

Moje CE 02 byla příjemně svižná, byla to moje první zkušenost s jednostopým elektrickým strojem a dostal jsem asi to, co jsem čekal. Zmíněný výkon 11 kW a točivý moment 55 Nm vás ze sedačky neodfoukne, stroj s hmotností 132 kg je však dostatečně čiperný, díky nízkému těžišti i příjemně obratný. Pro zajímavost – slabší verze uspoří třináct kilo, chybí jí totiž jedna baterka. Kvůli tomu má pochopitelně nižší dojezd, zvládne nejvýš 45 km, silnější verze potom dvojnásobek (každý z dvojice akumulátorů disponuje kapacitou 1,96 kWh).

Foto: BMW

Sedačka připomíná prkno. Ne náhodou. Skateboard byl prý vzorem.

Stroj lze dobíjet z normální sítě, silnější verzi nabijete z nuly na sto procent kapacity za zhruba pět hodin, slabší CE 02 s jednou baterkou to zabere plus minus tři hodiny. U 11kW varianty si můžete připlatit za nabíječku s 1,5 kW, která vám ušetří hodinu a čtyřicet minut.

Ještě pár postřehů k jízdě. Mohl jsem si vybrat mezi dvěma jízdními režimy Flow a Surf, první se prý hodí víc do města, hlavně kvůli silnější rekuperaci. Vlastně šlo o velmi použitelný režim, rekuperace nepůsobila otravně nebo nepatřičně, ale docela přirozeně. Skoro jako když na skútru/motorce uberete plyn. Mód Surf se už bez rekuperace obešel a naopak tady jsem si musel trochu zvykat, že mi jednostopý stroj najednou plachtil a nezpomaloval. Na motorce přece na neutrál nevyřazujeme.

Foto: BMW

Přednímu kotouči s průměrem 239 mm pomáhá ABS.

A další nezvyk. Alespoň tedy pro mě, který na motorkách jezdil intenzivněji už před nějakou tou dobou. I v jedné stopě hraje čím dál tím větší roli elektronika, konektivita… Na CE 02 jsem si tak mohl přichytit telefon s nainstalovanou aplikací, v jejímž menu jsem se pohyboval prostřednictvím tlačítek na řídítku. Šikovné řešení. A navigace se určitě hodí i v jedné stopě.

Foto: BMW

Mobil připevníte pod displej s informacemi o jízdě, aplikaci v telefonu ovládáte šipkami na levém řídítku.

Do města, ale pár věcí potřeba ještě bude

Věřím, že jsme se shodli, že eParkourer zvaný CE 02 má svým posláním nejblíž ke skútru, jedna podstatná věc mu však chybí – podsedlový prostor. Nebo se snad chcete pokaždé a znovu tahat s přilbou? Jasně, v nabídce příslušenství najdete spoustu brašen, boxů, problém asi nebudou ani typicky vyšší BMW cenovky. Zvlášť, když dáte za jednostopé městské přibližovadlo minimálně 184 500 Kč (slabší verze, silnější stojí minimálně 209 000 Kč). Ale fakt si chcete ničit siluetu hubené stylovky neforemným boxem přimontovaným k zadní části?

Tohle však typický zákazník řešit asi nebude, pro něj bude nejpodstatnější právě ten styl a praktickou stránku věci odsune někam na druhou třetí kolej. Za sebe říkám do města moc fajn, design parádní, ale také musíme vidět vyšší cenu a horší praktické využití.

Ale telefon si připojíte, elektricky svištíte, před kavárnou budete mít pravděpodobně nejpozoruhodnější stroj… Pro eParkourer určitě cílovka existuje!

Reklama

Načítám