Článek
Ačkoli stát udělal nějaké kroky k tomu, aby byla manipulace s tachometry snadněji odhalitelná (třeba spustil web kontrolatachometru.cz), stejně to podvodníky nezastavilo a stáčí se dál ostošest. Proč? Kvůli složitému prokázání případného podvodu, proto úřady obvykle žádné pokuty neudělí, jelikož není komu.
Sdružení na ochranu spotřebitelů pojmenované SOVA nyní odhalilo, že za prvních šest měsíců letošního roku mělo stočený tachometr v téměř 80 % případů převážně deset konkrétních automobilových značek.
V rámci stáčení převažují prémiové vozy (Audi, BMW, Mercedes-Benz), především starší pěti let a dovezené z Německa, Nizozemska, Belgie či Itálie. Stočení pak přesáhne klidně 100 000 km, což je skutečně obrovské číslo mající vliv na hodnotu vozu i servisní požadavky.

U vozidel dovezených ze zahraničí zkuste pro začátek zadat VIN do vyhledávače (to platí hlavně u aut z USA). Občas totiž najdete třeba původní zahraniční inzerci nebo aukční nabídku.
Nejčastěji tedy jde o dovoz aut ze zahraničí, kde to funguje naprosto lehce. Podvodník koupí například šestiletou Škodu Superb s 260 000 km na tachometru v Belgii a než s ní v Česku zajede na technickou či evidenčku, tak auto upraví třeba na 120 000 km.
V českých registrech pak Superb dostane první záznam právě s nájezdem 120 000 km. Na oko je tedy vše čisté jako padlý sníh, ale ve skutečnosti je vůz zásadně omlazený. A vy jakožto laik nepoznáte obvykle zhola nic, pokud je podvodník alespoň průměrně snaživý.
SOVA ještě všeobecně dodává, že stočené ojetiny v Česku bývají omlazené v průměru o 20 %, což podle sdružení představuje umělé navýšení ceny auta o 60 a více tisíc korun.

Stáčení tachometrů je český národní sport. Stále.
„Manipulace s nájezdem kilometrů je nejenom podvod, ale ohrožuje i bezpečnost. Vozy, u kterých byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů. Výsledkem jsou nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po koupi,“ říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.
Tyto vozy prověřte dvakrát
Průměr letošního stáčecího maratonu je zatím 100 000 km, některé vozy jsou stáčeny opakovaně, aby se držely pod hranicí atraktivních 100 000 nebo 150 000 km nájezdu. Takže na které značky a automobily dát letos obzvláště pozor? Koukněte na seznam níže.
Značky a modely s nejčastěji odhalenou manipulací s tachometrem (2025):
- Audi – A4, A6
- BMW – řada 3, řada 5
- Ford – Mondeo, Focus
- Mercedes-Benz – třída C a E
- Peugeot, Renault, Fiat – zejména z dovozu
- Škoda – Octavia, Superb, Fabia
- Toyota
- Volkswagen – Passat, Golf, Touran
SOVA k výsledkům uvádí, že Škodovka (s velmi oblíbenými modely) sice dominuje počtem odhalených případů, ale má dominantní postavení na trhu, tedy škodovek u nás jezdí nejvíc. Téměř třetinu „ciknutých aut“ ale tvoří prémiové značky, ty v inzercích mají spíše nižší podíl. Tedy pozor i na prémiovky nebo vysloveně luxusní značky.

Letos frčí stáčení škodovek a prémiovek. Týká se to zejména značek Audi, BMW nebo Mercedes-Benz.
Co tedy před koupí ojetiny dělat? Sdružení SOVA radí:
● prověřte VIN kód – využijte placené služby s kompletní historií vozu
● trvejte na servisní historii – ideálně včetně faktur či záznamů ze servisních systémů
● zkontrolujte interiér – nadměrné opotřebení neodpovídající deklarovanému nájezdu je varovným signálem
● prověřte původ vozu – auta z ciziny, obzvlášť po fleetovém nebo taxi využití, jsou rizikovější
A koukejte i jinam, třeba na reporty CarVertical, které najdete také na naší Garáži. Do toho zvažte řešení nájezdu kilometrů vzhledem k hodnotě hledaného vozu. U levné ojetiny je totiž důležitý hlavně reálný technický stav, a ne kolik km svítí na budících (možná už několikrát upravených).
Ale jestli řešíte koupi třeba za 200 tisíc, 500 tisíc nebo milion, pak byste neměli šetřit korunami za prověření vozu či prohlídku od mechanika. Nebo si auto přivezte sami! Třeba z takového transparentního Nizozemska je to snazší než přepis auta v Česku.