Hlavní obsah

Čínské značky a pokles hodnoty: Mají se zákazníci bát brutálních propadů cen? Podívali jsme se na ty nejprodávanější

Foto: Jiří Čermák

Na našem trhu poměrně čerstvě působí několik čínských značek, až na jednu se přitom nedá mluvit o průlomu. Jenže i tyto relativně malé vzorky nám poslouží k tomu, abychom zjistili, jak moc tyhle mladé čínské ojetiny ztrácí na hodnotě.

Článek

Za poslední roky se na náš trh začaly valit různé čínské značky, některé z nich nabízí velmi lákavý poměr ceny a užitné hodnoty, ale někdy je to vykoupené třeba nedostatkem náhradních dílů nebo řídkou servisní sítí.

Reálný úspěch u nás ovšem zaznamenalo jen MG, zbytek importérů se etabluje nebo na svůj nástup teprve čeká.

Nicméně už nyní můžeme díky sekundárnímu trhu s auty zjistit, jak moc si vybrané číny z druhé ruky drží hodnotu a jak si vedou ve srovnání s nejbližší konkurencí. Ponořili jsme se do hlubin světa ojetin díky datům z Sauto.cz a tady jsou výsledky.

MG ZS

ZS je tuzemský bestseller čínské značky MG v segmentu malých crossoverů, jehož cílovkou jsou postarší páry hledající jednoduché SUV. Na trhu s ojetými vozy už se objevují také modely první generace, jejichž současné ceny můžeme porovnat s tehdejšími ceníky jakožto nových modelů.

Foto: Jiří Čermák pro MG Motor Czech

První generace ZS byla v Česku mimořádně úspěšná.

V roce 2023 se základní a nejúspěšnější ZS s motorem 1,5 litru (106 koní) prodávalo za 430 tisíc, později se do výchozí ceny načas promítl příplatek za lak, takže auto stálo 445 tisíc. Druhá výbava s motorem 1,5 litru vyšla na 480 tisíc. Půjdeme tedy cestou průměru a jsme na sumě 450 tisíc korun.

Nalezené nabídky modelů ZS 2023 s motorem 1,5 litru a průměrným nájezdem 17 300 km jsou v průměru za 391 tisíc korun. Auto tak za dva roky a 17 tisíc km ztratilo na průměrné hodnotě asi 60 tisíc korun, tedy jen asi 13,3 %.

Vezme-li MG ZS napříč všemi motorizacemi a výbavami, jsme za rok 2023 na průměrné ceně 498 tisíc. Pokud zprůměrujeme současné ceny (2025) benzinových ojetých ZS z roku 2023, pak nám vyjde suma 462 tisíc korun a průměrný nájezd necelých 8 000 km. Průměrná ztráta je tedy 36 tisíc korun (7,2 %).

Foto: Jiří Čermák

A co přímá konkurence Dacia Duster? Jak si vede v rámci udržení hodnoty?

Pro srovnání: Přímý rival MG ZS je rozhodně Dacia Duster. V roce 2023 byla průměrná cena nového vozu napříč motorizacemi a výbavami 502 tisíc korun. Dnes, v roce 2025, má dvouletý Duster průměrnou cenu 455 tisíc korun a nájezd 27 000 km. Průměrná ztráta tedy je 47 tisíc korun (9,4 %).

MG HS

Po ZS je HS dalším populárním modelem, který se v roce 2023 (tedy verze před modernizací) prodával v průměru za 718 tisíc korun. Jenže ještě před příchodem faceliftovaného provedení (konec 2023) potřeboval import čistit sklady, takže HS zlevnilo na průměrných 632 tisíc korun. Záleží tedy, kdy jste vůz koupili.

Každopádně dnes se modely před faceliftem (po faceliftu šly ceny ještě dolů) z roku 2023 prodávají v průměru za 530 tisíc a disponují průměrným nájezdem asi 18 300 km. Ztráta je tak podle koupě buď 188 tisíc (26,2 %), nebo 102 tisíc korun (16,1 %).

Foto: Tomáš Kopečný

První MG HS se vyplatilo koupit těsně před příchodem faceliftu nebo až to faceliftované. Tehdy totiž byly ceny nejlepší.

Pro srovnání: Proti MG HS jsme postavili Tucson s průměrnou cenou 760 tisíc. Z jeho ceníku 2023 a následného srovnání ojetin jsme vynechali plug-in hybrid, ten totiž mělo MG samostatně jakožto model EHS.

Výsledná průměrná tržní cena je 653 tisíc korun a průměrný nájezd 25 000 kilometrů. Jde o ztrátu 107 tisíc korun (14,1 %).

Dongfeng U-Tour

Nejprodávanějším modelem čínského Dongfengu u nás je MPV U-Tour. Navzdory slabším celkovým prodejům (nižší desítky kusů ročně) se už nyní můžeme podívat, jak na tom jsou ojetiny z roku 2024.

Foto: Jiří Čermák

U-Tour je dnes na trhu v podstatě ojedinělým autem. Na pravověrné MPV totiž už skoro každá automobilka zanevřela.

Cena nových modelů byla vloni dost kolísavá, nicméně dostali jsme se na průměr 837 tisíc korun. Auto tehdy nabízelo jen jeden motor a jednu, později dvě výbavy lišící se jen parkovacími senzory.

Po roce užívání při průměrném nájezdu bezmála 7 000 km klesla průměrná cena vozidla na 756 tisíc korun. Ztráta je tedy 81 000 Kč (9,7 %).

Foto: Tomáš Kopečný

Přímá konkurence? Asi není, ale takový Jogger může být levnější alternativou.

Pro srovnání: Přímého rivala U-Touru budeme dnes hledat těžko, protože auta typu původní Opel Zafira jsou už jen historie. Musíme si tedy pomoci levnější dacií, konkrétně Joggerem se sedmi místy, který vloni vyšel v průměru na 520 tisíc korun.

Roční joggery s průměrným nájezdem téměř 12 000 km stojí v průměru 457 tisíc. Jde tedy o ztrátu 63 000 Kč (12,1 %).

SWM G03F Tiger

Na českém trhu je sedmimístný Tiger novinkou, uveden byl teprve vloni. Na sekundárním trhu se nicméně objevilo pár ojetých vozů, takže si pojďme udělat malý vhled do cenového poklesu tohoto modelu.

Jako nový vůz startoval vloni na částce 520 tisíc korun. Dnes je průměrná cena ročních ojetin napříč českým trhem 468 tisíc a průměrný nájezd asi 2 600 km. Jde tedy o ztrátu 52 000 Kč (10 %).

Foto: Jakub Misík

SWM Tiger má konkurenty ve formě Joggeru nebo Tivoli Grand.

Pro srovnání: Jednak se zde vysloveně nabízí srovnání se sedmimístnou Dacií Jogger a také se SsangYongem Tivoli Grand, jenže těch máme na českém trhu všeobecně fakt málo. Tak málo, že není možné udělat relevantní srovnávací vzorek. Víme, že vloni velké Tivoli začínalo na sumě 480 tisíc korun.

Čínská auta na českém trhu

Od analytiků z Sauto.cz jsme dostali zajímavá data o populárních čínských značkách na českém trhu. Z nich vyplývá, že největší nárůst zaznamenala značka MG.

Osobní vozy značky MG jsou v nabídce na Sauto již před rokem 2022. Automobily značky Dongfeng se v nabídce Sauto.cz objevily v roce 2022. V roce 2024 se v nabídce vozidel začínají objevovat osobní auta značek BYD, SWM a objevuje se v ní rovněž první automobil značky Zeekr. Osobní vozy značek Omoda a Jaecoo se v nabídce na Sauto objevily až v roce 2025.

V porovnání s rokem 2023 bylo v roce 2024 na Sauto vytvořeno o 391 % více inzerátů osobních vozů značky MG a o 111 % více inzerátů osobních automobilů značky Dongfeng.

Králové ztracené hodnoty

Obecně lze napsat, že masovější modely mají roční ztrátu okolo 10 % hodnoty, některé i o něco méně. Navíc ceny nových aut jsou nárazově ovlivněny různými akčními pobídkami, z čehož může zákazník těžit jednak při koupi a později při prodeji.

Ve chvíli, kdy se nebavíme o trvalých „akčních cenách“ (specialita třeba Opelu) nebo razantních cenových skocích (cla, brutální slevy…), tak tyhle nárazové akce ve finále trhem ojetin tolik nezahýbou (obecně myšleno).

Foto: Lukáš Volšický

Skutečnými králi ztracených peněz jsou obvykle drahá a luxusní auta. A to nejen samotnou částkou, ale i procentuální ztrátou.

A naopak některé modely v průběhu let dokonce zlevňují. Pamatujeme si MG ZS pod 400 tisíc nebo víme, že takové SWM G03F Tiger později spadlo pod půlmilion.

Navíc standardně platí, že nejvíce padají na ceně právě ty nejdražší vozy. Třeba dieselová Audi A8 v roce 2023 začínala v základu na sumě 2,7 milionu a dnes ji po 15 tisících kilometrech koupíte klidně za 1,8 milionu korun (33% ztráta hodnoty).

Nakonec je třeba zmínit, že ceníkové ceny jsou jedna věc a ty konečné reálné věc druhá, protože i nákup auta je ve finále obchod a při něm jde (obvykle) smlouvat. Ale kdo by čekal katastrofu o později „neprodejných modelech“ z Číny nebo třeba Rumunska? Ten by se spletl, ta se u nás prozatím nekoná.

Načítám