Hlavní obsah

Spolehlivá a schopná ojetina za 100 000 Kč? Jedna taková opravdu existuje. A jde o známý model od zavedené značky

Foto: Dalibor Žák

Ojetý Golf koupíte klidně za 50 tisíc, ale bude to pravděpodobně vrak „dobrý“ akorát tak jako zdroj náhradních dílů. Ale co když chcete auto, které musí sloužit denně a váš rozpočet je opravdu velmi omezený?

Článek

Už jsme si párkrát napsali, že koupit dnes zcela bezstarostné ojeté auto do 100 000 korun je stále obtížnější. V segmentu B, tedy mezi malými vozy, se ještě pár slušných aut sehnat dá, ale když potřebujete (nebo chcete) něco většího, třeba vozidlo segmentu C, už to bývá problém.

Vždycky nám hned vyčtete, že aut do sta tisíc korun je v inzerci dost, ale sami určitě víte, že ne všechna taková jsou bezproblémové ojetiny. U spousty z nich čeká na kupce hromada investic do oprav a servisu, takže je nakonec lepší připlatit si za mladší a hezčí kus.

Ale co když chcete prostě větší auto segmentu C (protože se třeba do menšího nevejdete), ale máte na něj jen zhruba těch sto tisíc? Pár akceptovatelných možností ještě na trhu je. A podíváme se na tu asi nejzajímavější, když zároveň chcete opravdu slušné auto, které i dobře jezdí.

Za 100 tisíc se dá slušný sehnat

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Golf šesté generace s atmosférickým benzinovým motorem 1.6 MPI o výkonu 75 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Třídveřový vůz z roku 2009 měl v době testu najeto něco málo přes 166 000 km a prodejce za něj chtěl jen 105 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Kolem 100 000 Kč je v inzerci golfů dost. Se správným motorem to vůbec nemusí být past. Jenom je potřeba si uvědomit, že kupujete už docela staré a dost ojeté auto.

Golfů VI je v inzerci několik stovek a ty nejlevnější koupíte už klidně za 50 000 Kč. Do 70 tisíc je docela dost aut s diesely 1.6 TDI a opravdu vysokým nájezdem. Klidně můžete koupit vozy s více než 450 000 km, zatímco na opačné straně jsou stále kusy, které mají najeto třeba jen 60 000 km. A i takové můžete mít za 150 až 200 tisíc dle typu motoru a výbavy. Na vrcholu nabídky jsou Golfy GTI za více než 300 000 Kč.

Když zůstaneme u jednoduchých atmosférických motorů 1.4 a 1.6 MPI, v nabídce Sauto.cz je docela dost aut. Realistická nabídka golfů bez vražedných nájezdů je od asi 80 000 Kč, do 120 tisíc jsou celkem pěkná vozidla. Takže kolem sta tisíc korun si určitě nějaký solidní kus vyberete. Někteří prodejci požadují za tyto golfy klidně i 180 tisíc, ale zase záleží na celkovém stavu.

A jak si Golf stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Hranice 100 000 Kč je pro mnoho českých motoristů stále jakýmsi psychologickým limitem, za který se snaží pořídit spolehlivé a funkční ojeté auto. A Volkswagen Golf, konkrétně šestá generace, kterou v Auto ESA máme za cenu 105 000 Kč v hotovosti, je skutečně výborným příkladem toho, že to stále jde. Lidé často podceňují, jakou hodnotu mohou za tyto peníze získat, pokud vědí, kde a co hledat. Takový Golf VI osloví mladé řidiče hledající bezpečné první auto za rozumné peníze, rodiny potřebující spolehlivý druhý vůz pro každodenní povinnosti, starší páry oceňující jednoduchost a spolehlivost i kohokoli s omezenějším rozpočtem, kdo shání nenáročný dopravní prostředek. Když se podíváme na konkurenci z té doby, tak Golf VI soupeřil například s Fordem Focus druhé generace, Opelem Astra H, Renaultem Mégane III, ale také s vozy jako Hyundai i30 první generace nebo Kia Ceed první generace, které v té době už výrazně zvyšovaly svou kvalitu a popularitu. Golf si však vždy držel pověst jakéhosi etalonu třídy, a to díky solidnímu zpracování, dobrým jízdním vlastnostem a image značky. Je důležité zdůraznit, že i u vozů v této cenové relaci dbáme na důkladnou předprodejní kontrolu a poskytujeme záruky jak na mechanický stav, tak na legální původ vozu.“

I za „kilo“ to jde

Volkswagen Golf šesté generace je na trhu od konce roku 2008 a vlastně se jedná jen o rozsáhlejší modernizaci Golfu V na stejné platformě PQ35. Tu používala také například Škoda Octavia II, která je v tomto cenovém segmentu rovněž dostupná. Kolem 100 tisíc je octavií s motory 1.4 a 1.6 MPI dost. Seženete dokonce i octavie první generace, u nás známé jako Octavia Tour.

Foto: Dalibor Žák

Silnou stránkou Golfu VI vždy bývaly jízdní vlastnosti a celkový pocit bytelnosti a „dotaženosti“. Patnáct let stará ojetina ale už bude potřebovat nějakou péči, aby se hlavně podvozku vrátila původní sláva.

Když se podíváme na další alternativy, tak bychom úplně nezavrhovali třeba Renault Mégane III s motorem 1.6 16V (v inzerci kolem 30 kusů), samozřejmě je tu pořád Ford Focus II s motorem 1.6 16V (v inzerci aktuálně rovněž okolo třiceti kusů). Z podobně velkých aut se dá pořídit i Toyota Auris s šestnáctistovkou, ale těch je v inzerci kolem sta tisíc korun málo.

Početně zastoupené jsou i modely Hyundai i30 a Kia Ceed, ale tam už buďte obezřetnější, hlavně pokud jde o stav motorů a karoserie. Sázkou na jistotu vždycky byla Škoda Fabia II 1.4 16V, jenže to už je menší auto a leckomu třeba vyhovovat nebude. V nabídce jich je ale plno.

Foto: Dalibor Žák

Golf měl vždycky kvalitní a ergonomicky příjemný interiér. Až na pár detailů byl u testovaného auta velice zachovalý. Volkswageny z této doby uměly velice dobře maskovat svůj skutečný nájezd, což poskytovalo prostor podvodníkům.

VW Golf VI bylo ve své době bez diskuse nejlepší auto ve svém segmentu. Kvalitní interiér, výkonné motory, široká nabídka motorizací a verzí, vysoká kultivovanost, skvělá ovladatelnost a dobrá zůstatková hodnota byly jasné argumenty. Časem sice na povrch vyplavaly nějaké nepříjemnosti, hlavně s prvními generacemi motorů TSI a převodovkami DSG, jenže celkově byl Golf VI vždycky fajn auto a i jako levnější bazarovka má pořád co nabídnout.

V relaci kolem 100 000 Kč je toho spousta, ale my se dnes budeme věnovat hlavně těm verzím, které rizik mají nejméně. Samozřejmě, že za sto tisíc koupíte populární diesel 2.0 TDI, klidně i silnější motor 1.4 TSI. Jenže s nimi to bude dost velká loterie a bez vyšších vstupních investic do pohonného řetězce se to asi neobejde. Určitě ne u aut, která budou mít reálně najeto kolem 300 000 km.

Foto: Dalibor Žák

Třídveřová karoserie má své nevýhody a i to tlačí ceny dolů. Na rozdíl od dieselového kombíku nebude mít takové auto najeto přes 300 000 km. Svým způsobem tak může být třídveřák s atmosférickým benzinovým motorem tajný tip na levné a celkem bezproblémové vozidlo.

Testovaný Golf je naopak celkem obyčejné auto, a i když hned na první pohled poznáte, proč je tak levný, zas to žádná katastrofa nebude. Karoserie už má sice něco za sebou a ač má interiér velice zachovalý, místy odlepená stropnice není nic krásného. Někdo z bývalých majitelů také usoudil, že bude lepší vůz snížit jinými pružinami. Zkrátka, není to Golf jako z autosalonu, ale zas tak špatný není a jezdí se s ním slušně. Na poměry takto levných aut je vlastně nadprůměrně zachovalý.

Klimatizace chladí, rádio funguje, zámky a světla také. Pokud jde o základní věci, není tu nic, na co by si člověk stěžoval. A když pak začnete remcat, že se do třídveřové verze hůře nastupuje v úzkých mezerách, už začínáte řešit drobnosti. Kdo ale jezdí sám nebo ve dvou, asi mu třídveřová verze vadit nebude. I právě kvůli tomu se dá tento Golf často koupit o dost levněji.

Dynamika atmosférické šestnáctistovky sice není rekordní, ale motor je plynulý a příjemný. Pětistupňová převodovka má možná až zbytečně krátké „městské“ převody a při 90 km/h už točí auto přes 2 600 otáček za minutu. Klidně by mohla být pětka delší. Na dálnici tak vůz zbytečně řve a roste spotřeba, jinak je ale udržitelná kolem 6 l / 100 km (rekordní denní průměr během testu byl 5,5 l / 100 km dle palubního počítače). Jak můžete vidět v přiložené tabulce, závoďák tento Golf není. Aby se pohnul, musíte řadit.

Volkswagen Golf VI 1.6 MPI: Naměřené zrychlení
0-50 km/h3,7 s
0-100 km/h11,91 s
50-90 km/h6,23 s
50-90 km/h na 3. st.7,04 s
50-90 km/h na 4. st.10,36 s
50-90 km/h na 5. st.14,29 s
80-130 km/h km/h12,85 s
80-130 km/h na 4. st.14,1 s
80-130 km/h na 5. st.17,48 s

Jednoduchý motor je sázka na jistotu

Čtyřválec 1.6 MPI je vskutku jednoduchý motor, dnešním pohledem vlastně primitivní. Pár „složitostí“ tu je (například systém proměnné délky sání), ale základní mechanika je velice slušná, vstřikování je nepřímé a na karbonizaci tento motor netrpí. Servisní výhodou je třeba hydraulické vymezování ventilové vůle. Řešit musíte jen rozvodový řemen, raději zhruba po 90 000 km nebo šesti letech.

Foto: Dalibor Žák

Osmiventilový celohliníkový motor 1.6 MPI má pověst olejového žrouta, ale ono také strašně záleží na tom, jak se k němu člověk choval a jak přistupoval k servisu. Přesto patří, spolu s jednotkou 1.4 16V, z nabídky v Golfu VI k těm nejméně rizikovým.

S věkem, kilometry a rizikem zanedbané údržby ze strany předchozích majitelů se pár problémů objevit může. Spotřeba oleje je často důsledek právě zanedbaného olejového servisu (zapečou se pístní kroužky), ale také třeba už netěsných dříků ventilů. To vyřeší už většinou jen rozborka hlavy a důkladná oprava. Celkem běžné jsou netěsnosti v podtlakovém ovládání a vedení vzduchu.

U starších aut je potřeba počítat i s tím, že některé elektrické spoje mohou být už zkorodované. Občas selže sonda lambda, službu mohou vypovědět i relé v pojistkové skříni. Celkem běžně se po výměně palivového filtru za nekvalitní díl začne projevovat škubání motoru. Pokud auto najednou vůbec nestartuje, může být jen vadné ukostření motoru.

Foto: Dalibor Žák

Manuál je celkem robustní a nevyžaduje speciální údržbu. To se třeba o alternativním DSG rozhodně říci nedá. Jestli kupujete levnou ojetinu, vyhněte se konstrukčním složitostem.

Servisní plán bychom nastavili spíše opatrný s výměnami oleje po roce nebo maximálně 10 000 km, svíčky bychom měnili každé tři až čtyři roky podle nájezdu. Vedle rozvodového řemenu (a vodní pumpy) myslete také na řemen pohonu příslušenství, brzdovou kapalinu, kabinový a sací filtr a další spotřební díly.

V motoru je 4,5 l oleje a stačí olej SAE 5W-40 plnící normu VW 502.00. Nic nezkazíte ani preventivní výměnou oleje v pětistupňové převodovce (2,0 l oleje VW G 060 726 A2), kterou určitě nikdy nikdo neudělal. Tento Golf mohl mít i dvouspojkový automat DQ200, ale tomu bychom se raději vyhnuli, pokud chcete levnou a servisně nenáročnou ojetinu.

Ojetý VW Golf VI: Obvyklé závady a problémy

Koroze pátých dveří

Vůle v zavěšení a rozhozená geometrie (hlavně vzadu)

Potrhané bočnice sedadel a zborcený podsedák

Svěšená stropnice

Netěsnosti motoru a převodovky (stáří a vysoké nájezdy)

Nefunkční tempomat (v paměti chyby 00895 a 037F): Vadný spínač tempomatu, je součástí levé páčky pod volantem

Přehřívání motoru: Nefunkční ventilátor chladiče

Nefunkční klimatizace: Uvolněný řemen pohonu nebo vadný kompresor

Nefunkční parkovací asistent (v paměti chyby 01316 a 0524): Vadný software jednotky ESP nebo vadná jednotka

Nefunkční bzučák parkovacího asistenta

Výpadky funkce posilovače (v paměti chyba C10F2): Chyba softwaru jednotky servořízení nebo vadné kabely

Nefunguje posilovač, svítí kontrolka řízení: Vadná řídicí jednotka servořízení

Náhodná aktivace zámků, nefunguje palubní počítač a rádio: Zpravidla vadný spínač zapalování

Svítí kontrolka ABS/ESP: Chyba v jednotce ABS/ESP nebo ztráta hodnot

Svítí kontrolka adaptivních světel: Vadný snímač regulace sklonu světlometů

Svítí kontrolka airbagu: Většinou ztráta nastavení řídicí jednotky sloupku řízení nebo nebyla provedena inicializace jednotky airbagu po výměně/opravě

Svítí kontrolka baterie, baterie se nedobíjí: Vadný alternátor nebo kabeláž

Z některých výdechů ventilace nefouká teplý vzduch: Vadná směsovací klapka

Svítí oranžová kontrolka oleje (v paměti chyba P0196): Vadný snímač hladiny oleje

Na golfech je vždycky vidět, jak se o ně kdo staral. Můžete najít pěknou ojetinku s vysokým nájezdem, na které majitel nešetřil. A pak můžete najít i málo jetá, ale příšerně zanedbaná auta, která neviděla servis pět let. Je proto potřeba vždycky kupované auto prověřit, projet a nekoukat jen na kilometry.

Smiřte se také s tím, že podobná auta vždy budou vyžadovat nějaké vstupní investice. Rozvodový řemen s vodní pumpou přijde na asi 3 000 Kč, obvykle pozornost vyžaduje podvozek a brzdy. Kotouče a destičky se dají koupit v celé sadě, druhovýrobní obvykle stojí kolem 10 tisíc, sada druhovýrobních pružin vyjde na asi 2 500 tisíce a tlumičů na necelých šest tisíc. Unavené ale bývají i silentbloky, a když si k tomu přidáte i seřízení geometrie a práci, klidně se může stát, že podobně levné auto vás vyjde na dalších třicet až padesát tisíc.

Ačkoli byl Golf vždycky kvalitní (hlavně na interiéru nebývá věk zas tak moc vidět), mohou to být už více než patnáctiletá auta. A taková běžně mívají na karoserii stopy denní městské služby, opotřebovaný podvozek s povrchovou korozí, brzdy na výměnu a netěsnosti kolem motoru i převodovky. Bude ale někdo u levného auta řešit kosmetiku? Asi moc ne. Hlavní je celková funkce, stav motoru a převodovky a jestli má auto STK a je šance, že projde i další.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Golf VI za 100 000 Kč

Samozřejmě najdete na trhu hezčí Golfy VI, ale nebudou stát 100 000 Kč. Pro lidi s omezeným rozpočtem je ale tento model s motorem 1.4 nebo 1.6 MPI celkem rozumná volba. Benzinové motory bez turba a s nepřímým vstřikováním nejsou moc rizikové, servisní náročnost je minimální a případné opravy zase nelezou tolik do peněz. Jedná se o auto, kterému stačí, aby v něm byl olej, benzin, slušná baterie, a bude jezdit. Těch pár kosmetických drobností, které jsou na každé starší a levnější ojetině, si už pak nějak vyřešíte.

Co máme rádi

  • Zcela akceptovatelné auto za sto tisíc korun
  • Kvalitní zpracování a dobré jízdní vlastnosti
  • Minimální servisní náročnost
  • Rozumné dlouhodobé provozní náklady

Co nás vytáčí

  • Bez nutných oprav to dnes už nebude
  • Doslova zubožený stav mnoha ojetin
  • Nejméně rizikové motory jsou ty nejslabší
Načítám