Článek
Asi jste si všimli, že naftové motory z aut mizí. Zatímco dříve na diesely připadala více než polovina všech registrací nových aut, dnes mají zhruba dvacet procent a podíl pořád klesá. Kompaktní crossover Bayon také s dieselem nekoupíte, ale mrzet vás to rozhodně nemusí.
Stejně se s těmito vozy jezdí spíše ve městě a neslouží pro dálkové služební etapy. Navíc moderní diesely jsou tak složité a drahé, že se v ojetinách už prakticky nikomu nevyplatí. Těch rizik je tu příliš. Moderní benzinové motory jezdí pěkně a spotřebu mají také velice nízkou. Nafta fakt už smysl nikomu nedává.
Na rozdíl od klasických fleetových aut, která za první tři roky naběhají klidně 100 až 150 000 km, bývají tyto malé crossovery používané převážně soukromníky a ročně najezdí jen kolem 10 000 km. To je i příklad testovaného vozu, který má nízký nájezd a je skoro jako nový.
Většinou mají málo najeto
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Hyundai Bayon s motorem 1.0 T-GDI o výkonu 73 kW s automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Velmi pěkně vybavený vůz českého původu a se stále platnou zárukou z roku 2022 měl v době testu najeto zatím jen 24 000 km a prodejce za něj chtěl 430 000 Kč.

Hyundai Bayon ještě na trhu není moc dlouho a většina aut v inzerci má najeto do 50 000 km. Není nouze o vozy jen s dvacetitisícovým nájezdem.
I když jsou v inzerci přes dvě stovky bayonů, ojetých je zhruba sto včetně mladých předváděček a ročních aut z operáků. Většinou má Bayon velmi málo najeto, do 50 000 km. S vyšším nájezdem jsou v inzerci jen tři vozy, „rekordman“ má zatím jen 106 000 km. Nejdostupnější kusy koupíte od asi 290 000 Kč, kolem 330 tisíc je už slušná nabídka málo ojetých vozidel.
Bayon se prodává jen s benzinovými motory. Přeplňovaný litr a atmosférická dvanáctistovka mají inzerci rozdělenou tak půl napůl. Atmosférická čtrnáctistovka, kombinovatelná i s klasickým automatem, na našem trhu není. Automat 7DCT má zhruba 20 % aut v inzerci, čtyřkolka se nevyrábí. Málo jeté vozy s automatem začínají až u 400 tisíc Kč.
A jak si Hyundai Bayon stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Hyundai Bayon se na českém trhu zavedl jako zajímavá volba mezi novými kompaktními SUV díky své cenové dostupnosti a bohaté výbavě. Bayon je ideální pro ty, kteří hledají moderní, praktické a dobře vybavené SUV nabízející komfortní jízdu a nízkou spotřebu paliva. U nás se o Bayon zajímají především mladší řidiči z měst a seniorní řidiči z celé republiky. Konkrétní vůz, Hyundai Bayon 1.0 T-GDi z roku 2022, je zajímavý svou nadstandardní výbavou a zbývající tovární zárukou, která přináší další jistoty pro kupujícího. Nákup v Auto ESA přináší řadu výhod také u vozů po záruce, jako je garance kontroly najetých kilometrů, záruka na mechanický stav vozidla a legální původ, možnost výměny vozu do 10 dnů a přístup k financování. Velkou výhodou tohoto modelu je automatická převodovka, která vzhledem k omezené nabídce zvyšuje jeho atraktivitu a schopnost udržet si hodnotu. V Auto ESA nabízíme kromě Bayonu i alternativy jako Kia Stonic nebo Renault Captur, které představují další možnosti v kategorii kompaktních SUV.“
Klasický moderní crossover
Do testu dorazila verze s automatem 7DCT, takže jsem neměl možnost vyzkoušet automatizovaný manuál s elektronickou spojkou, který umí sám vyhazovat „neutrál“ a plachtit s vypnutým motorem. Ve skutečnosti jen rozpojí spojku, takže co na to bude říkat její mechanická soustava, to je otázka. Snad Korejci nic neošidili v rámci „optimalizace nákladů“ a „plánované životnosti“, což je typické zejména pro koncern VW, u kterého umí součástka za euro padesát odpravit systém pohonu za tři sta tisíc. A to dokonce i u „spolehlivých“ elektromobilů.

Bayon je příbuzný s Kiou Stonic a do terénu určený není. Samozřejmě s ním polní cestu opatrně zvládnete. Čtyřkolku ani diesel mít Bayon nemůže.
Dvouspojkový automat se suchými spojkami sice řadí rychle a rozumně, ale škubavých rozjezdů se z principu zbavit nemůže. Já bych se spíše bál o to, kolik pak bude stát výměna spojek. Obvykle vydrží kolem 150 000 km a v aktuálních cenách kompletní výměna přijde na něco málo přes 50 tisíc „ve značce“. Jestli vám to za ten komfort stojí, prosím.
U zánovní bazarovky s 20 tisíci na tachometru nemusíte nic řešit, ale u aut s trojciferným nájezdem už bychom si nechali ve specializovaném servisu spojky změřit přes diagnostiku. Naštěstí to jde celkem snadno. Kdo bude jezdit spíše mimo město, ten bude mít spojky ve voze přes deset let. Městská auta z kolon, kdy se popojíždí jen povolováním brzdy, odpraví spojky ještě do záruky. A na spojky, jakožto spotřební díl, se samozřejmě záruka co, Kefalín? No, nevztahuje! Klidně to můžete zkusit reklamovat a pak nám řekněte, jak jste dopadli.

Kdyby Bayon pořád nepípal a nehrál nějakou protivnou melodií, bylo by to fajn auto. Povinné eurounijní „zhovadilosti“ jdou naštěstí rychle vypnout. Základní ergonomie je v pořádku.
Bayon jakožto klasické moderní malé SUV připomíná spíše trochu přizvednutý hatchback. Já tato auta vnímám jako duchovního nástupce Fabie II, která sice vypadala jako pařez, ale bylo v ní hodně místa a byla praktická. To u vozidel sázejících hlavně na přeplácaný design nemusí být úplně pravda. Ale třeba příbuzná Kia Stonic je slušné malé auto a Bayon vlastně také. To, že se mi Bayon nelíbí, vám nemusí rozhodování nijak ovlivnit.
Konvenční podvozek si s českou okreskou poradí, ale zadní vlečená náprava samozřejmě na své limity brzo narazí. Na rozumně velkých kolech ale nebude Bayon kodrcat jako trakař. Řídí se příjemně, značka Hyundai se naučila auta ladit tak, aby nebyla protivná ani nudná. I základní ergonomie řidiče je vlastně v pořádku.

Bayon je kompaktní auto, ale dozadu se dospělí vejdou. V i30 je ale více prostoru.
Uvnitř je to typický moderní hyundai. Sem tam najdete nějaký laciný plast, ale celkově je zpracování kvalitní. Proměnná grafika displeje před řidičem je zajímavá, ale je to tak trochu zbytečnost. Hezké by bylo, kdyby si mohl majitel pomocí nějaké aplikace zvolit zcela individuální grafiku, například ve stylu nějakého klasického auta. Centrální dotykový displej naštěstí není rušivý, ale má dost pomalou odezvu a trvá, než se s ním naučíte pracovat.
Klimatizace má naštěstí vlastní panel nastavení a klasická tlačítka, stop-start se vypíná velkým samostatným tlačítkem. Stejně tak protivný systém udržování v pruhu, který je potřeba pokaždé vypnout podržením tlačítka na volantu. Jinak Bayon řidiče moc neprudí. A dokud nebude možnost tyto eurounijní povinné „zhovadilosti“ nějak odkódovat z řídicí jednotky, budeme raději jezdit staršími auty, která nás nebuzerovala a nehrabala nám do řízení.
Nové motory jsou zatím bez potíží
Litrový tříválec T-GDI je tu už nové řady Smartstream, což sice na papíře neprozrazuje (dnes se většinou auta ladí na obvyklých 74 a 88 kW všude), ale je to úplně nový motor. Má hydraulické vymezování ventilové vůle a zajímavý systém ovládání proměnného časování ventilů. Spotřeba klesla, zde na reálných 5,5 l / 100 km, ale také trochu vzrostla složitost, hlavně u mild-hybridních verzí.
Dynamika není závratná, ale také ne úplně špatná. Naměřené zrychlení 0-50 km/h za 3,93 s a 0-100 km/h za 10,86 s ujde. Pružnost přeplňovaného motoru je dobrá. Z 50 na 90 km/h auto zrychlí za 5,08 s a z 80 na 130 km/h za 11,12 s. Zajímavé ale je, že elektronika naprosto zbytečně vytáčí motor do pásma, kde už moc netáhne. Například pružné zrychlení 50-90 km/h jen na trojku bylo o 0,04 sekundy rychlejší, než když auto muselo přeřadit z dvojky na trojku. A to samé u zrychlení 80-130 km/h na čtyřku (10,36 s proti 11,12 s, kdy vozidlo řadilo z trojky na čtyřku).

Tříválec 1.0 T-GDI je slušný motor a prozatím spolehlivý. Potřebuje ale variabilní provozní režim. Na krátké městské jízdy si pořiďte atmosférickou dvanáctistovku.
V servisních datech o motoru není ani čárka, takže snad je spolehlivost v pořádku. Žádná svolávací akce ani akce servisní. Doufejme tedy, že pokud budete včas měnit olej, tankovat kvalitní palivo a jezdit spíše ve variabilním režimu než jen po městě, nebudou s motorem problémy. Do budoucna bychom se jen báli těch mild-hybridních periferií (startér/generátor, vysokonapěťový systém, baterie…).
Olej se má měnit po 15 000 km nebo po roce v rámci základního servisu, větší prohlídka vozu se dělá jednou za dva roky. V motoru je 3,6 l oleje SAE 0W-20 API SN+. Svíčky tu mají interval výměny až pět let nebo 75 000 km, po sedmi letech se mění pomocný řemen. Chladicí kapalina přijde na řadu až po deseti letech, pak každé dva roky. Olej v převodovce se má měnit jen tehdy, když se díl ocitne pod vodou. Tohle není off-road na brodění potokem. Dvouspojka má suché spojky, v ozubeném soukolí jsou necelé dva litry oleje SAE 70W API GL-4. Výměnou po šesti letech nebo 90 000 km nic nezkazíte.

Automatické převodovky jsou dneska žádané. Automat 7DSG trpí ale stejnými neduhy jako jiné dvouspojky se suchými spojkami - při popojíždění škube.
Motor 1,2 l je také řady Smartstream, má rovněž hydraulické vymezování ventilové vůle a systém nepřímého vstřikování s dvojicí vstřikovačů na válec. Kdo jezdí hlavně po městě a na krátké trasy, ať si koupí tento motor. S parametry 62 kW a 118 Nm to sice nebude trhač asfaltu, ale do města to stačí. Servisní intervaly jsou stejné, tedy olej po roce. Jen svíčky bychom měnili dříve než po deseti letech. Například každé čtyři roky. V motoru je 3,4 l oleje SAE 0W-20 API SP.
Jelikož v servisních datech opravdu není u modelu Bayon ani řádka o nějakých vadách a systémových problémech, nezbývá než věřit, že je to slušné auto. Na trhu ale není dostatečný vzorek aut, která by měla za první dva roky najeto 100 000 km. Bayon není typický služebák a v rukou lidí, již za rok najedou do 15 000 km, se toho moc neobjeví. Až bude model na trhu deset let, budeme moudřejší.
Na korozi je ještě brzo, na nadměrné opotřebení vysokými nájezdy také. Držte se tak známých servisních pouček, nesnažte se experimentovat a dávejte auto do péče někomu, kdo tomu rozumí. Hyundaie umí být spolehlivá auta, ale musí se o ně člověk starat. Když se pak něco rozbije, začne to lézt do peněz. Ceny dílů jsou vskutku prémiové a práce také není zadarmo. Běžná údržba ve specializovaném servisu vám ale díru do peněženky neudělá.
Celkové hodnocení: Ojetý Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 7DCT
Tady toho moc zjišťovat nemůžeme, protože Bayon je prakticky nové auto a více ojetých kusů je naprosté minimum. O systémových potížích se zatím nic neví, tak doufejme, že to tak zůstane a bude stačit se o vůz v rámci servisního plánu starat. Jako městský crossover funguje Bayon dobře, slušně jezdí a bude jen na vás, jestli se vám líbí. Konkurence je v tomto segmentu obrovská. Také si rozmyslete ten automat. K silnému tříválci převodovka 7DCT sedí, ale myslete na to, že výměna spojek, ke které jednou dojde, není nic levného. To ale u zánovního auta s nízkým nájezdem, které se dá teď v bazaru koupit výhodněji než zcela nový vůz (ceníková cena nejvyšší výbavy je teď 649 990 Kč, ale občas jsou různé akční výbavy), zatím vůbec nemusíte řešit. Kdo chce jednoduché vozidlo na krátké trasy a dalších třeba deset let, ať si koupí verzi s motorem 1,2 l.
Co máme rádi
- Prakticky nové auto, často ještě v záruce
- Velmi nízké nájezdy ojetin
- Prozatím bez systémových problémů
- Slušně jezdí a dobře se řídí
Co nás vytáčí
- Design nesedne každému
- Složitost mild-hybridního pohonu
- Drahé opravy automatu 7DCT
- Pípání a protivné melodie při nastupování