Hlavní obsah

Rodinná ojetina do 300 tisíc: VW Golf kombi je ideální pro ty, co nechtějí nad ničím přemýšlet

Foto: Oliver Žák

Máte na ojeté auto maximálně tři sta tisíc, potřebujete něco většího a praktičtějšího a musí to odvézt celou rodinu? Tak pokud nechcete nad ničím zdlouhavě přemýšlet, s tímhle Golfem chybu neuděláte.

Článek

Zadání znělo jasně: rodinný kombík segmentu C do 300 000 Kč, ideálně do deseti let stáří, benzinový motor a najeto do 150 000 km, spíše raději méně. Možná vás překvapí, že zas tak skvělý výběr v segmentu C na našem trhu není, když si začnete takto specifikovat požadavky.

Z výběru automaticky vyřadíme riziková auta (prakticky cokoli od koncernu PSA/Stellantis s motorem 1.2 PureTech, první generaci 1.0 EcoBoostu od Fordu), takže nám zbydou jen octavie, golfy, leony, sem tam nějaká astra (s otazníkem, nebo když chcete automat) a pár méganů s motorem 1.3 TCE. A ještě nějaká ta i30 a Ceed.

U nás jsou tradičně nejoblíbenější auta z koncernu VW, včetně domácí značky Škoda. My víme, že mají tyto značky mnoho odpůrců, ale člověk se nemůže zavděčit všem. A prodejní čísla a nabídka bazarů hovoří jasně. Golf je prostě celoevropská klasika a špatná ojetina to není, když vyberete správný motor.

Za málo ojeté si připlatíte

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Golf ve verzi Variant s motorem 1.4 TSI o výkonu 92 kW, pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto 133 400 km a prodejce za něj chtěl 259 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

VW Golf VII ve verzi kombi není tak rozšířený jako Octavie, ale pořád máte v inzerci z čeho vybírat. Za auta s nízkým nájezdem si ale budete muset dost připlatit.

V inzerci jsou stovky golfů sedmé generace a nejlevnější koupíte už pod 100 000 Kč. Obvykle mají diesel 1.6 TDI a najeto hodně přes 300 tisíc km. Auta s nájezdem do 150 000 km začínají zhruba u 170 000 Kč. Maximálně desetiletý benzinový kombík s nájezdem do 150 000 km koupíte od asi 220 000 Kč, na vozy s nájezdem do 100 000 km potřebujete aspoň 270 tisíc.

Složení karosářských variant vychází zhruba půl napůl, v inzerci už je více benzinových motorů než dieselů. Zatímco automatické převodovky jsou velmi rozšířené, pohon všech kol v Golfu zas tak obvyklý není. Pár aut v inzerci jsou i elektromobily a plug-in hybridy, takové koupíte od 300 000 Kč.

A jak si Golf stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Golf si v českých autobazarech drží výbornou pozici. V žebříčku nejprodávanějších ojetých aut se pravidelně pohybuje v první pětce. V širším kontextu trhu se Golf potýká s konkurencí dalších kompaktních kombíků, jako jsou Focus Combi, Astra Sports Tourer, 308 SW, Mégane Grandtour či domácí Octavia Combi. Desetiletý Golf VII kombík za 259 tisíc korun je ideální pro mladé rodiny s dětmi, pendlery s vyššími nároky na komfort a kvalitu, ale také pro seniory, kteří oceňují německou kvalitu zpracování a spolehlivost. Díky prostornému kufru a bohaté výbavě nabízí vynikající poměr cena-výkon. Co se týče životnosti, při nájezdu 133 tisíc km a pravidelném servisu můžeme očekávat dalších 150-200 tisíc kilometrů bezproblémového provozu. Motor 1.4 TSI je osvědčený agregát s příznivými a předvídatelnými servisními náklady. Další výhodou tohoto vozu je minimální pokles ceny. Devítileté vozidlo už prošlo největším poklesem ceny, který nastává v prvních třech až pěti letech provozu. U tohoto Golfu VII z roku 2016 lze například po třech letech splácení očekávat pokles hodnoty pouze o 10-15 %, což představuje reálnou ztrátu kolem 25-40 tisíc korun. Golf si drží zbytkovou hodnotu nadprůměrně dobře díky pověsti spolehlivého vozu s dobrou dostupností náhradních dílů a rozsáhlou servisní sítí.“

Klasika, která potěší řidiče (i rodiny)

Golf VII sáhodlouze představovat nebudeme, protože ho všichni znáte moc dobře. Bylo fajn si zase připomenout, jak příjemná auta v té době Volkswagen dělal. Klasická ergonomie, jednoduchost, snadné a přátelské ovládání, žádné protivné asistenční systémy… V té době prostě auta byla celkově taková obyčejnější. Řidiče nijak neštvala, protože neměla potřebu ho neustále buzerovat.

Foto: Dalibor Žák

Interiéry soudobých volkswagenů jsou ergonomicky příjemné a hlavně kvalitní. Umí maskovat skutečný nájezd, takže pečlivě prověřujte historii.

Pro soudobý Leon a Octavii platí to samé, protože mají prakticky totožnou techniku. Octavia vyniká delším rozvorem a nejprostornějším interiérem, Leon byl dynamičtější a sportovnější, Golf měl zase hrát roli „prémiovějšího“ produktu, což je znát hlavně v interiéru a třeba na podvozku. Na druhou stranu, u ojetých aut jde hlavně o spolehlivost a co možná nejnižší provozní a servisní náklady, takže šetřivé motoristy budou asi zajímat spíše ty obyčejnější verze. Klidně se základním motorem.

Foto: Dalibor Žák

Golf má kratší rozvor než Octavia, ale vzadu je i tak dost místa pro dva dospělé. Kufr je pak obrovský praktický kvádr. U Golfu potěší rovněž vysoká úroveň kultivovanosti a akustického komfortu.

Bohužel úplně základních dvanáctistovek TSI je v kombíku relativně málo. Nejlepší je verze 81 kW vyráběná do března 2017. Rozšířenější je verze, kterou tu máme: čtrnáctistovka „uškrcená“ na 92 kW, která nemá vypínání poloviny válců ACT (u verzí 103 a 110 kW). Je to příjemný motor, má dostatečnou dynamiku a není problém jezdit za 6 litrů na 100 km. Pro rodinné auto to úplně stačí.

1.4 TSI už bez starostí

Motor 1.4 TSI z konstrukční řady EA 211 patří mezi nejlepší jednotky ve své třídě. Od poloviny roku 2014 už je zbavený všech dětských nemocí a velké problémy s ním nejsou. Samozřejmě je potřeba myslet na pravidelný servis a neutrápit auto jen v městském provozu. Motor se sice rychle zahřívá, ale citlivosti na zanášení sání karbonem a ředění oleje benzinem při trvalých krátkých trasách se nezbaví nikdy. Olej se totiž začne z benzinu odpařovat až tak po 5 až 10 km jízdy, kdy se v závislosti na okolní teplotě dostane přes zhruba 70 °C.

Foto: Dalibor Žák

Zcela bez rizik motor s přímým vstřikováním a přeplňováním nebude nikdy. Ale jednotka 1.4 TSI z řady EA 211 patří k tomu nejlepšímu, co se dá v této kategorii pořídit. Reálná spotřeba paliva kolem šesti litrů je příjemně nízká.

Zatímco karbonem zacpaný motor nemá pocitově výkon, nevyhazuje žádné chyby. Pokles výkonu při plném plynu se svítící kontrolkou motoru (v paměti jsou chyby 16575, 40BF, P0191 a P2542, případně P310A, B nebo C) bývá vadné nízkotlaké palivové čerpadlo. Jakmile to autem škubne, přestane táhnout a rozsvítí se kontrolka motoru (v paměti se uloží chyba P2263), bývá to vadný akční člen obtokového ventilu turba. Je na to opravná sada za asi 6 tisíc. Celé nové turbo s montážní sadou stojí v originále 36 tisíc, repasovaný díl přijde na asi 18 tisíc. Moderní turba jsou naštěstí velmi spolehlivá a klidně vydrží přes 300 000 km.

Vozidla se servisní historií, jasným původem a relativně nízkým nájezdem (tak do 150 000 km) bývají obvykle zcela bez rizik. Tenhle motor s běžným servisem ale zvládá mnohem vyšší nájezdy. Volkswagen standardně nastavil variabilní, až dvouleté intervaly, u starších aut je raději zkraťte: klasicky na roční prohlídky s výměnami oleje maximálně po 15 000 km. Při zkrácených prohlídkách lze používat olej plnící normu VW 502.00, variabilní intervaly vyžadují oleje VW 504.00 a od roku 2018 VW 508.00. V motoru jsou jen čtyři litry oleje.

Foto: Dalibor Žák

Tohle je bolest snad všech soudobých koncernových aut: hlodavci napadají tepelnou a hlukovou izolaci kolem motoru a často přehryžou i některé důležité kabely. Jestli najednou ráno začne auto zlobit, bývá to kvůli tomu, že se vpředu usídlily kuny.

Po dvou letech se mění brzdová kapalina a kabinový filtr, každé čtyři roky se mění zapalovací svíčky. Vzduchový filtr se má dle plánu měnit až po 90 000 km nebo šesti letech, ale to asi uděláte dříve, klidně každé dva roky. Rozvodový řemen se tu jen kontroluje a praxe ukazuje, že originální díl i po 10 letech pořád vypadá dobře. Přesto některé servisy doporučují právě zhruba po 10 letech nebo maximálně 200 000 km řemen vyměnit, spolu s řemenem pohonu příslušenství. Hlavně tu práci svěřte někomu, kdo na to má nástroje. Není to jen tak a dá se toho dost pokazit (špatně zarovnané vačky, poškození variátorů vaček…). Pozor na chybu P0016 v paměti závad, značí právě špatně zarovnané rozvody.

S automatem opatrně

U aut s manuálem nic řešit asi nebudete, spojka běžně vydrží přes 200 000 km. Není však od věci nechat aspoň po šesti letech vyměnit olej v převodovce. Více rizik je u automatu DSG, protože je použita skříň DQ200 se suchými spojkami. V závislosti na jízdním režimu spojky vydrží zhruba 150 000 km. Spojkovou sadu koupíte od prvovýrobce za asi 14 500 Kč, ale je potřeba dodržet správně montážní postupy a spojky zkalibrovat. Převodovce pomůže také jednou začas (6 let nebo 90 000 km) vyměnit olej v ozubeném soukolí a hlavně řídicí hydrauliku mechatroniky. Kompletní mechatronika stojí v originále 21 892 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Golf berte asi raději s manuálem. Jestli chcete bezproblémový automat, podívejte se jinde (hybridní Toyoty Corolla anebo Astra 1.4 T).

Zatímco Octavia jakožto „lacinější příbuzný“ vydržela až do 110 kW s torzní příčkou vzadu, tento Golf už má vzadu nezávislé zavěšení. Pro jízdní projev je to mírné zlepšení, ale v servisu si za seřizování geometrie a díly připlatíte. Jestli nechcete řešit vůbec nic, tak si kupte verzi 1.2 TSI nebo základní 1.6 TDI, ty mají vzadu „vlečku“, u které vážně nemusíte do 300 000 km na nic sáhnout. Maximálně začne hučet ložisko.

U golfů se začínají pomalu projevovat problémy vyplývající z nabývajících kilometrů a věku. Poměrně běžné u soudobých koncernových aut je selhání automatické klimatizace a topení kvůli ucpanému výměníku tepla, ale také kvůli nefunkčním čidlům či poškozené kabeláži. Vyskytuje se vadný ventilátor chladiče, selhat umí také akční člen elektrické parkovací brzdy.

Foto: Dalibor Žák

Golf má od výkonu 92 kW včetně vzadu už nezávislé zavěšení. U ojetin je ale servisně náročnější a je otázka, jestli to vykoupí lepší jízdní vlastnosti. Pamatujte na seřizování geometrie klidně každé dva roky. U torzní příčky motorizace 1.2 TSI nemusíte řešit prakticky nic. Octavia a Leon mají i u motorů 1.4 TSI vzadu jednodušší nápravu.

Po vyšších nájezdech občas vypoví službu kontakty v páčkách pod volantem (nejdou blinkry ani přepnout dálková světla či pustit stěrače). Vyzkoušejte hlavně všechny komfortní funkce (vyhřívání sedadel) a třeba i pojezdy oken (občas stahovačky anebo spínače ve dveřích zlobí). Interiér Golfu celkově působí velice kvalitně, a pokud se o auto v rozumné míře staráte, umí maskovat vysoké nájezdy. Prosezená sedačka však věk a nájezd nikdy nezapře.

Desetiletý Golf by neměl reznout. Vozy s vysokými nájezdy (přes 300 000 km) už sice mívají osekanou kapotu a rám okna od kamínků a tam se už oranžový mor začíná objevovat, ale rozumně ojeté vozy většinou vypadají pořád dobře. Pozor na poškozené prahy, hrany dveří a také lemy blatníků. To jsou pak místa, kde začne koroze pučet.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Golf 1.4 TSI Variant

V relaci do 300 000 Kč je tenhle Golf naprostá klasika, se kterou chybu neuděláte. Motor 1.4 TSI je řidičsky velmi příjemný a dá se s ním jezdit se spotřebou mezi 5,5 a 6,5 l / 100 km, aniž byste se museli nějak extra snažit. Mimo město a dálnice se dá v řídkém provozu dosáhnout na hodnoty pod 5 l / 100 km. Kouzlo Golfu je také v jeho pohodlí, ovladatelnosti a celkové řidičské přívětivosti. Desetileté auto sice už bude vyžadovat pečlivější přístup, ale běžná údržba by dle opatrného servisního plánu měla stačit na to, že vůz dalších 10 let a 150 000 km vydrží ještě bez problémů s mechanikou.

Co máme rádi

  • Příjemný jízdní projev a kultivovanost
  • Spolehlivá mechanika (1.4 TSI a manuál)
  • Kvalitní, prostorný a praktický interiér
  • Široké servisní zázemí a teď už nízký propad hodnoty

Co nás vytáčí

  • Inzerce je plná unavených kusů
  • Málo jetá a pěkná auta začínají být stále vzácnější
  • Každá desetiletá ojetina už dnes vyžaduje vstupní investice
  • Rizikové automaty drahé na servis a údržbu
Načítám