Hlavní obsah

Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Foto: Škoda Auto

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se už řadu let zabývá problematikou podvodného jednání zejména v rámci ojetých automobilů, protože ač stát podnikl určité kroky (například kontrolatachometru.cz), stejně trend manipulace s najetými kilometry neutichá.

Důkazem budiž poslední zpráva od SOVA, která odkazuje na analýzu společnosti Cebia zabývající se prověřováním původu a stavu nabízených automobilů. Z ní vyplývá, že v roce 2024 bylo zjištěno u 35 % prověřovaných vozidel stočení tachometru, v průměru pak o 95 000 km.

A to je hodně, napálený kupující zbytečně přeplatí a ještě se vystavuje riziku nákladných neočekávaných oprav. A když si vezmete, že se na našem území ročně prodá asi 600 tisíc ojetin, tak je potenciálně problematická každá třetí.

Foto: Dalibor Žák

Stáčení tachometrů je českým nešvarem, který je stále aktuální.

Většina závadných vozidel pak pochází ze zahraničí, kde je vůz koupen například s nájezdem 300 000 km, a než absolvuje v Česku dovozovou prohlídku, tak se stav kilometrů upraví na třeba 180 000 km. Následně se auto tváří jako čisté, ovšem skutečnost je jiná.

Sdružení dále varuje před případy, kdy si lidé koupí vozidlo zatížené exekucí. A tady se s vámi exekutor nemusí vůbec mazat, vůz vám i přes zaplacení může zabavit a odkáže vás na spor s dotyčným podvodníkem. Stát vám nepomůže, soudy jsou kolikrát zdlouhavé.

Rady a komentáře

SOVA ve své zprávě hlásí, že stočení tachometru není trestné, trestné je pouze takto upravený vůz dát do prodeje s cílem uvést kupujícího v omyl. Za tento čin hrozí vězení až na tři roky, výjimečně na pět let. V praxi se nicméně podvodníkům většinou nic nestane, protože je velmi těžké tento úmysl prokázat. A nevypadá to, že by s tím stát do budoucna chtěl něco dělat.

Foto: Cebia

Podle SOVA není samotné stočení trestné, trestné je upravený vůz dát do prodeje s cílem uvést kupujícího v omyl.

Prodej vozidla se zamlčením toho, že je v exekuci, může být také klasifikován jako podvod s obdobnými tresty. Ale opět reálná vymahatelnost je velmi zdlouhavá a náročná.

Sdružení SOVA vydalo doporučení (a my k nim komentáře) pro bezpečný nákup ojetého vozu:

Prověřte historii vozu – využijte dostupné databáze (třeba Cebia, kontrolatachometru.cz, registr exekucí, registr vozidel), nebo kupujte u prodejců, kteří prověření v těchto databázích dělají sami již při výkupu.

  • To se týká prodejců, kteří auta vykupují na sebe. Přece jen nechtějí mít v majetku (skladových zásobách) něco, co je zatíženo exekucí.

Kupujte tam, kde prodejce garantuje vrácení peněz v případě problémů s historií či právním původem vozidla.

  • Nejprve si ale pozorně přečtěte podmínky takové garance vrácení peněz a auta, protože po vás bazar může chtít peníze za každý vámi ujetý kilometr.

Trvejte na písemné smlouvě s jasným popisem stavu vozu, počtu najetých kilometrů a prohlášením o bezdlužnosti.

  • V optimálním případě s notářsky ověřenými podpisy.

Nechte si auto zkontrolovat odborníkem – mechanik často odhalí technické nesrovnalosti i známky manipulace.

  • Věděli jste, že na Sauto.cz máte možnost si vybrané vozidlo nechat zkontrolovat technikem? Odkaz najdete u každého standardního inzerátu.
Foto: Sauto.cz

U každého standardního inzerátu najdete odkaz na prověření auta technikem (placená služba).

Pozor na podezřele výhodné nabídky – nízká cena může skrývat zásadní právní či technické problémy.

  • Nebo také typický nešvar některých bazarů, které inzerují neexistující nebo už dávno prodané vozy jen proto, aby vás nalákaly na pobočku. Na infolinkách vám obvykle slíbí cokoli, ale realita na prodejnách může být jiná.

Samotné sdružení SOVA nabízí bezplatné poradenství při řešení sporů, takže se jako poškození můžete obrátit i na něj. Ideálně se však do takové situace nedostat a před koupí vozu za vyšší desetitisíce, statisíce, ne-li miliony investovat pár stovek do prověření. Pokud vybíráte některý z levných vozů v řádech do nižších desítek tisíc, je daleko důležitější než nájezd na budících reálný technický stav. Ten by vás měl zajímat prioritně.

Načítám