Hlavní obsah

Elektromobily nejsou bezúdržbové. Zvlášť u těch luxusních hrozí drahé opravy, varuje automobilové sdružení

Foto: Jan Majurník

Podle Sdružení na ochranu majitelů automobilů (SOVA) Češi čím dál častěji sahají po prémiových vozech napříč pohony, přičemž u elektromobilů nad milion korun si více dávají záležet na jejich prověření. A nejspíš dělají dobře, protože některé bateriové prémiovky trpí na zmanipulovaný původ i historii.

Článek

Podle Sdružení SOVA a statistik Cebia se luxusní vozy nad milion korun, zejména ty elektrické, prověřují výrazně častěji než levnější auta. Číhají zde totiž rizika typu pozměněný původ, jiné stáří, skrytá havárie nebo změna technických údajů týkajících se akumulátoru.

Luxusní elektromobily (tak SOVA říká elektrům nad milion korun) v Česku jsou ve valné většině případů z dovozu a také se u nich dle odborníků objevuje nejvíce skrytých vad. Podle společnosti Cebia si elektroauta nad milion prověřuje 55 % zájemců, zatímco levnější elektrovozy do 600 000 Kč prověřuje jen 32 % kupujících.

Foto: Lukáš Kukla

Drahé elektromobily si zájemci prověřují častěji než ty levnější.

Všeobecně se totiž ví, že u elektromobilů je klíčové zdraví akumulátoru, počet nabíjecích cyklů, doba stání elektrovozu s baterkou na 100 % a samozřejmě servis a případné škodní události.

U klasických spalovacích aut jsou čísla prověřování o něco nižší, jelikož si dle Cebie luxusní modely kontroluje 48 % zákazníků, zatímco u levných vozů je to pouhých 27 %.

Pozor na tesly z Ameriky

A na co luxusní elektra podle sdružení SOVA trpí? Zmíněné zatajení původu, kdy třeba auta z Ameriky jsou přivezena do ČR přes jinou členskou zemi, aby se tvářila jako evropská. Tady se ale kolikrát stačí podívat na VIN kód a už víte, odkud vítr vane.

Dále jde o neohlášené nehody, požáry baterií, ztrátu záruky kvůli zásahům v neautorizovaném servisu nebo úpravy softwaru. Neméně závažné jsou i manipulace prodejců ohledně reálného stavu akumulátoru.

Nejčastějším zdrojem luxusních elektromobilů (například Tesla Model S/X, BMW iX, Audi e-tron GT) je Německo (38 %) a často jde o reexportované vozy. Dále jde o Spojené státy americké (25 %), kde se bavíme zejména o poškozených teslách koupených v aukcích. V rámci Evropy se k nám nejvíce vozí elektroluxus z Nizozemska, Francie a Rakouska (30 %).

Foto: Jan Majurník

Tesly dovezené z Ameriky mohou být po bouračce. Otázkou zůstává, po jak moc velké.

„Americké tesly přestříkané v Německu se pak v inzerci tváří jako ‚německý vůz po prvním majiteli‘. Přitom mohou být po vážné nehodě nebo ztrátě záruky. To je pro nás opakující se vzorec podvodného chování,“ upozorňuje Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA.

Na to konto radíme zadat VIN vozu do vyhledávače, protože ten kolikrát najde samotnou aukční stránku, kde uvidíte reálný stav auta před dovozem.

Elektromobil není bezproblémový

Níže se podívejte na zajímavou tabulku srovnávající luxusní vozy (nad milion) a ty levnější z hlediska dovozu, stočení tachometru nebo pozměněné zemi původu.

Ukazatel (levné)SpalovacíElektro
Dovoz43 %59 %
Stočený tachometr32 %14 %
Změněný původ17 %15 %
Ukazatel (luxusní)SpalovacíElektro
Dovoz68 %74 %
Stočený tachometr18 %10 %
Změněný původ21 %26 %

Sdružení SOVA tak u elektromobilů doporučuje zkontrolovat kromě klasických údajů (kilometráž, servis, nehody) také stav baterie, počet absolvovaných nabíjecích cyklů a záznamy z diagnostiky. U vozů z dovozu prý dvojnásob.

„Neplatí, že elektromobil rovná se bezúdržbový a bezproblémový vůz. U prémiových značek se chyby skrývají sofistikovaně a opravy mohou stát statisíce,“ uzavírá problematiku Zbyněk Veselý.

Koupili byste si ojetý elektromobil za více než milion korun?
Ano, koupil/a nebo takový už dokonce mám.
5,8 %
Ano, ale nechal/a bych jej velmi důkladně prověřit.
4,7 %
Ne, nekoupil/a.
89,5 %
Celkem hlasovalo 764 čtenářů.
Načítám