Hlavní obsah

Ojeté SUV MG ZS není žádná laciná čínská tragédie. Díky jednoduché technice by navíc zlobit nemělo

Foto: Dalibor Žák

Že už dnes nejde vyrábět poměrně jednoduché auto bez protivných asistentů a jen s primitivním atmosférickým motorem, navíc za zajímavou cenu? Ale jde! Jen si asi budete klást otázku, jak je na tom s kvalitou a spolehlivostí, když je z Číny.

Článek

„Made in China“. Ať vezmete do ruky prakticky cokoli od plastových hraček přes nádobí a nábytek až po mobilní telefony, najdete na tom tento nápis. Na to jsme si už tak nějak zvykli, ale abychom „Made in China“ viděli i na autech? To je pro evropské motoristy stále celkem novinka.

Zas je ale potřeba říci, že spousta materiálů a komponent v autech už z Číny pochází, jen se tady v Evropě prováděla finální montáž. Většina z nás tak doma trochu té „číny“ ve svém autě má.

Čínské automobilky nyní začínají útočit na evropský trh, ale zatímco se mluví hlavně o levných elektromobilech a pokročilých technologiích, tak to zkoušejí i z opačné strany. Snaží se Evropu dobýt levnými auty s jednoduchou technikou, kterou evropské značky už bohužel opustily. Tak se pojďme na jedno takové auto podívat.

Čína, která si skvěle drží cenu

Na test jsme si v Auto ESA půjčili oblíbené SUV MG ZS s atmosférickou patnáctistovkou o výkonu 78 kW s pětistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Vůz z roku 2023 měl v době testu najeto už slušnou porci 93 000 km a prodejce za něj chtěl 360 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Kdo by to byl řekl, že si bude ojeté budgetové čínské SUV tak dobře držet cenu. Ale evidentně je o jednoduchá auta s poměrně jednoduchou technikou, která na vás neustále nepípají a nehrabou vám do řízení, pořád zájem.

V inzerci je více než stovka ojetých MG ZS. Ačkoli se jedná o vůz čínského původu, kterému asi moc lidí nepředpovídalo vysokou zůstatkovou hodnotu, tak i nejlevnější auta jen neochotně s cenou padají pod 300 tisíc korun. Překvapivě mezi těmi nejlevnějšími seženete i elektromobily, kterých je v inzerci zhruba 15 %.

Diesel pod kapotou být nemůže. Z benzinových verzí je o něco více atmosférických patnáctistovek než litrových tříválců. Automat koupíte s litrovým tříválcem, prakticky všechny patnáctistovky jsou v inzerci jen s manuálem (automat byl hlavně na jiných trzích). Do 400 000 Kč je velká nabídka i málo ojetých vozů, ale je vidět, že ceny ani více ojetým kusům nijak mohutně nepadají. I díky dlouhé záruce.

A jak si MG ZS stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Po svém uvedení na český trh se značka MG rychle etablovala jako významný hráč v segmentu cenově dostupných vozů. Kompaktní SUV ZS představuje jádro této strategie – nabídnout maximum výbavy a komfortu za cenu, která potrápí zavedenou konkurenci. Cena staví vůz do segmentu, kde se obvykle nacházejí starší, menší nebo více ojeté vozy od známých značek. Základní hodnotou je tedy získání relativně nového, výjimečně praktického SUV s výhodným záručním krytím za cenu mnohem méně univerzální alternativy. Oblíbená kompaktní SUV jako Škoda Kamiq nebo Renault Captur nabízejí za vyšší cenu menší užitnou hodnotu. Nejpřímější konkurent, podobný velikostí i cenovou filozofií, je Dacia Duster. MG ZS představuje vynikající volbu pro pragmatického, na rozpočet orientovaného kupujícího. Typickými zájemci jsou mladé rodiny, senioři nebo příležitostní řidiči. Významným argumentem může být i jednoduchá koncepce motoru, která po uplynutí záruky umožní případnou přestavbu na LPG. Pokud váš řidičský profil odpovídá jedné z těchto kategorií, pak MG ZS nabízí kombinaci praktičnosti, moderního vzhledu a záručního krytí, kterou je za tuto cenu téměř nemožné překonat. Kompromisy existují, ale pro správného majitele jsou více než ospravedlnitelné. V Auto ESA navíc nabízíme výhodné možnosti financování přímo na míru zákazníkům, a to s transparentními podmínkami a rychlým vyřízením, což celý proces koupě ojetého vozu výrazně usnadňuje.“

Prodejní trhák, který vůbec není špatný

Na český trh MG ZS dorazilo v roce 2022 a hned v prvním roce si našlo skoro 400 majitelů, v roce 2023 už to bylo přes 2 000 lidí a v roce 2024 necelé tři tisícovky. V roce 2024 to ve třídě SUV-B dle statistik Svazu dovozců automobilů stačilo s přehledem na první místo. I letos MG ZS vede, už bylo za prvních devět měsíců registrováno 2 659 kusů.

Foto: Dalibor Žák

MG ZS ve své kategorii dominuje českému trhu a už tři roky ovládá svou kategorii SUV-B. Celkově prodávanější jsou jen SUV od Škodovky, zařazené ale ve vyšším segmentu SUV-C.

Hned první dojem z auta není vyloženě špatný. MG ZS nevypadá jako nějaký laciný křáp a třeba interiér, ač ho neoznačíte za kdovíjak kvalitní a prémiový, je vlastně naprosto v pohodě, když zůstaneme v teritoriu budgetových značek. Umělá „kůže“ na sedačkách ovšem lacině působí dost a zamrzí, že volant jde nastavit pouze výškově. Sice není základní ergonomie sezení řidiče zcela špatná, ale podélně nastavitelný volant by neuškodil.

Startuje se pořád klasickým klíčkem, startér točí trochu déle než obvykle, ale pak atmosférický čtyřválec naskočí a drží tichý volnoběh bez vibrací. Stačí vypnout stop/start tlačítkem ECO za řadící pákou a pak už vás tu nic neotravuje. Žádné škubání za volant od „asistenta“ udržení v pruhu, žádné poplašené kopání do brzdy, žádné protivné blikání, houkání a řvaní nějakých „eurohovadin“, kterých se člověk vždycky akorát lekne. A pak že to prý ani v roce 2023 nejde. Jde!

Foto: Dalibor Žák

Ten centrální dotykový displej je dost laciný a pomalý, ale jinak tu moc protivností není. Auto na vás nepípá, nekecá vám do řízení a vlastně vás nijak nebude prudit. Takže to jde, když se chce. Škoda, že volant lze nastavit jen výškově. V autě se pak nesedí zcela ideálně.

Vlastně jediné, co mi u tohoto auta vyloženě vadí (když tedy vynechám hučící ložisko kola), je ten centrální displej, přes který se ovládá i třeba vyhřívání sedaček. Trvá, než se načte, takže si tu promrzlou plastovou „koženku“ hned nezapnete. A také ten displej ve tmě příšerně svítí. Jde vypnout, ale musíte se kvůli tomu proklikávat právě tím displejem. Sice je pod ním lišta pro základní nastavení některých funkcí, ale třeba na vyhřívání sedadel by to také chtělo samostatné tlačítko. Ale taky by mohlo být ještě hůř.

MG ZS s hmotností asi 1 210 kg překvapivě nejezdí špatně. Není to kdovíjaká zábava, ale svůj účel plní. V městském provozu je lehký a malý motor velmi příjemný. Sice nemá údernost moderních přeplňovaných jednotek, ale stejně pořád jezdíte v koloně a za někým, kde na padesátce jede 37 km/h a nalepený na středové čáře. Na tohle ploužení se městem a kolem něj opravdu nepotřebujete dvěma turby přeplňovaný šestiválec a 400 koní. Převodovka si občas při snaze o rychlé přeřazení křupne, ale to se u koncernových aut s převodovkou MQ200 děje také. Celkově pohonný řetězec nepůsobí špatně.

Foto: Dalibor Žák

MG ZS si snadno poradí s rozbitou silnicí a nejezdí špatně. Atmosférická patnáctistovka mu sice moc drtivé dynamiky nedá, ale někam mezi vesnice a na polní cestu k chatě stejně nic honosnějšího nepotřebujete. Je třeba ocenit celkovou upřímnou jednoduchost tohoto vozu, jakou uměly vždycky třeba dacie.

Za městem a hlavně na dálnici motoru citelně chybí koně a reakce emisně uškrceného motoru je hodně rozvážná. Sice se na tachometrových 140 km/h nějak dobelhá, ale už tu není potřebná rezerva. Předjíždění tak musíte trochu plánovat a nebát se motor vytočit. Jen se pak rozlučte s jinak docela slušnou spotřebou kolem 6,5 l/100 km (mimo město se dá při klidném tempu dostat i pod šest). Když budete autu stát na krku, pojedete za 8 litrů. A o moc rychlejší stejně nebudete. Na dálnici ze 130 km/h na pětku už auto „zrychluje“ velice neochotně (ale v kopci na tempomat tachometrových 130 udrží).

Podvozek si překvapivě dobře poradí s rozbitou silnicí a ani řízení není úplně špatné. Jízda s tímto autem tak není utrpení, a když se člověk smíří s omezenou dynamikou atmosférického motoru a přežije ten laciný displej, nebude tu vyloženě trpět – hlavně díky tomu, že tu není nic, co by řidiče vyloženě rozčilovalo a sahalo mu do řízení. Zcela upřímně jsem to čekal mnohem horší. Je lepší nečekat moc a být příjemně překvapen, než mít přehnaná očekávání a být pak zklamán.

Jednoduchá technika, ale servis nezvládne každý

Ohledně údržby a servisu to s MG ZS nebude těžké. Atmosférická patnáctistovka s nepřímým vstřikováním není moc náročný motor, a pokud v něm bude olej a benzín, pojede. Kratší trasy motoru tolik vadit nebudou, zbaští jakýkoli benzín a ani na kvalitu oleje si asi moc nepotrpí. Ale pozor na jednu věc - je tu olejové čerpadlo poháněné „mokrým“ ozubeným řemenem v oleji. Doporučuje se tedy použít takový olej, který řemen nebude naleptávat. Naštěstí tu nebude olej naředěný benzínem, což trápí třeba motory 1.2 PureTech, 1.0 EcoBoost první generace a další s přímým vstřikováním.

Foto: Dalibor Žák

Motor je poměrně jednoduchý, má nepřímé vstřikování a obejde se bez turba. Je tu ale proměnné časování ventilů a diskutabilní pohon olejového čerpadla řemenem v oleji.

Základní servisní interval pro prohlídku a výměnu oleje je dlouhý jeden rok nebo 24 000 km (to bychom raději zkrátili třeba na 15 000 km). V motoru je 4,4 litru oleje SAE 5W-30 normy ACEA A5/B5 (alternativně SAE 0W-20 ACEA C5). Větší servis vás bude čekat každé dva roky, kdy se mění baterie v klíčku, brzdová kapalina, sací, kabinový i palivový filtr a také zapalovací svíčky. U vozů s automatem se má olej v převodovce vyměnit každé tři roky (nebo po 72 000 km).

Po čtyřech letech se mění chladící kapalina a po šesti letech pomocný řemen pohonu příslušenství. Motor má rozvodový řetěz, takže ten snad nebude v dohledné době třeba řešit. Zajímavé je, že automobilka předepisuje po deseti letech bez ohledu na nájezd výměnu airbagu a předpínačů, což je servisní úkon, který je velice vzácný a běžně se v servisních plánech vozů nevyskytuje.

Foto: Dalibor Žák

Na převodovku nesmíte pospíchat. Pozor na pazvuky a kvičení. Nic takového se u testovaného auta nedělo, ale už se objevují stížnosti majitelů aut s vyšším nájezdem.

V servisních datech je uvedeno, že ventilová vůle má být na sání 0,17 až 0,23 mm a na výfuku 0,27 až 0,33 mm, ale v plánu není o servisním intervalu pro seřízení ani slovo, a pokud se podíváme na časové normohodiny pro servisní úkony, tak se v tabulkách píše jen o kontrole a výměně hydraulických zdvihátek. Tak z toho tedy nejsme moc moudří, zda má tenhle motor „hydroštely“, nebo ne. Ale katalog dílů pak zase umožňuje hydraulická zdvihátka objednat.

Foto: Dalibor Žák

Prohlédněte spodek a zvažte dodatečnou ochranu podlahy a dutin. Už se hlavně v přímořských a horských oblastech vyskytují auta s poměrně pokročilou korozí. Určitě bychom si na tohle dávali pozor.

Nepodceňovali bychom preventivní údržbu a dávali si pozor na to, komu auto svěřujeme do péče. Různí garážoví servisáci to nemusí mít s tímto autem zas tak jednoduché. Běžnou údržbu zvládnou (olej, svíčky a filtry si vyměníte i sami), ale spousta univerzálních servisních katalogů, v michž jsou i rozkreslené komponenty a čísla použitých dílů, vůbec tato auta nemá v databázi. Sehnat tak něco specifického může být problém a bez značkové dílny se neobejdete. Naštěstí je v Česku servisních partnerů MG docela dost.

V servisních autodatech není o technických problémech, svolávačkách a servisních akcích ani slovo. Obecně si majitelé na vážné problémy moc nestěžují, ale přesto se něco občas řeší. Asi nejčastěji odcházejí nastavovače vačkových hřídelí a po vyšším nájezdu netěsní gufero klikové hřídele. Mluví se i o kratší životnosti zapalovacích cívek (interval dva roky pro výměny svíček tu asi není pro nic za nic), s čímž možná bude souviset i občasné škubání motoru, které někteří majitelé zmiňují.

Zbytek auta také lidi moc netrápí. Majitelé popisují jen hluk od podvozku a právě hlučnější ložiska. Sám jsem si toho všiml u dvou různých aut s podobným nájezdem necelých 100 000 km. Prohlédněte ale vždycky auto zespodu. Nechte si ho zvednout (s tím by žádný slušný bazar neměl mít sebemenší problém) a hledejte stopy koroze. Některé kusy mívají už podlahu (hlavně pak spoje plechů) korozí napadenou. Určitě nebude od věci se na to zaměřit, místa ošetřit a aplikovat nějaký ochranný nástřik. Hlavně u mladých aut by vám to mohlo do budoucna ušetřit dost nervů. Na českém trhu prý někteří prodejci auta preventivně ošetřili ještě před předáním prvnímu zákazníkovi. Takový kus bude určitě v pořádku.

Celkové hodnocení: Ojeté MG ZS 1.5 DVVT

Kdo čekal, že budgetové čínské SUV MG ZS bude nějaká motoristická tragédie, aby to mohl hned všude rozhlásit, tak bude zklamán. Ale pro tyto účely určitě najde mnoho jiných vozů, i od zavedených značek. Naopak kdo chce poměrně obyčejné auto a nijak mu nesejde na tom, kde se vyrábí, mohl by najít v MG ZS zalíbení. Jednoduchý motor, poměrně snadná údržba a zatím i slušná provozní spolehlivost dělají z tohoto SUV celkem rozumnou volbu. Po jízdní stránce to není zázrak, ale ani katastrofa. Je to prostě takový obyčejný průměr. Pocitová kvalita taky ujde. A jelikož si toto SUV celkem hezky drží cenu i v bazarech a lidé ho kupují jak teplé housky, špatné auto to asi nebude.

Co máme rádi

  • Na dnešní dobu jednoduchá technika
  • Bez protivných pípajících „asistentů“
  • Slušné jízdní vlastnosti a schopnost zvládat rozbitou silnici
  • Ještě může být v záruce (ta je až na sedm let)

Co nás vytáčí

  • Pomalý a přesvícený dotykový infotainment
  • Volant nastavitelný jen výškově
  • Na kouli uveze jen 500 kg (i brzděný přívěs)
  • Neznačkové servisy mohou mít problémy s některými opravami
Načítám