Hlavní obsah

Jaké ojetiny jsou nejrizikovější? Kradou se a bourají německé prémiovky, stáčení se ale týká i překvapivých značek. A občas jde o brutální čísla

Foto: Mercedes-Benz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přemýšleli jste nad tím, která auta se nejvíce kradou, kolik ojetin je vlastně bouraných a u kterých vozů se nejvíce stáčejí tachometry? Tak teď si o tom můžete udělat obrázek. U mnohých značek vás jejich pořadí asi nepřekvapí.

Článek

Zajímavé informace ohledně ojetých aut na trhu ukázala statistika společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat. Studie analyzovala informace z celkem 26 převážně evropských zemí včetně Velké Británie, ale do statistik byla zahrnuta i data z USA, Mexika a Austrálie.

Jedná se o službu prověřování ojetých aut a stejně jako ostatní v této branži jsou podrobné informace za placenou bránou. Přesto se jedná o poměrně efektivní nástroj, jak si o vybraném autě udělat obrázek a zda prodávající „nekecá“. Logicky ale tyto služby využívají lidé spíše v tom případě, když si kupují dražší ojetý vůz.

Právě vysokých rizik spojených s drahými prémiovými značkami jsou si kupci vědomi a například vozy značky BMW patřily k nejvíce prověřovaným autům (14,7 %). Následoval Volkswagen se 14,3 %, Audi s 11,9 %, Mercedes-Benz s 8,4 % a Ford s 5 %. Mezi jednotlivými modely ale vede Volkswagen Golf s celkovým podílem skoro 5 % všech prověřovaných aut vůbec. V těsném závěsu je BMW řady 3, pak VW Passat, BMW řady 5 a Audi A4.

Bouračky a krádeže? Nejčastěji u „prémiovek“

Foto: Policie České republiky

To, že je v záznamech ojetiny pojistná událost, ještě nemusí znamenat, že bylo auto rozstřelené na kaši a pak svařené ze tří podobných bouraček. Mnoho vozů prostě jen mělo prasklý nárazník nebo měněné čelní sklo. Je potřeba vždy pátrat po podrobnějších informacích, a pokud prodejce doloží dokumentaci o nehodě a provedených opravách, je to aspoň transparentní jednání. Navíc vůz opravený podle schválených postupů automobilkou může pořád spolehlivě fungovat.

Pokud jde o počet pojistných událostí, tak skoro 40 % všech aut prověřovaných na platformě carVertical mělo za sebou nějaké poškození. Smutné prvenství patří značce BMW s více než 48% podílem poškozených vozů, nad průměrem jsou ale i značky Audi, Škoda, Dacia a Lexus. V roce 2023 zaznamenala platforma carVertical celkem 1,78 milionu pojistných událostí v celkové hodnotě zhruba 110 miliard korun. Je to více událostí než v roce 2022 (1,4 milionu), ale tehdy byly škody dražší (v přepočtu přes 127 miliard korun).

Vozy značky BMW také vedou statistiku odhalených krádeží. Skoro 18 % odhalených krádeží připadá právě na bavoráky, ale v závěsu jsou další německé prémiové značky, a to Mercedes (přes 15 %) a Audi (12 %). Až pak s odstupem následuje Ford (6,1 %) a Volkswagen (5,4 %). Skutečný počet krádeží je samozřejmě velmi těžké odhalit, protože jak správně společnost carVertical připomíná, mnoho kradených aut se podaří rychle rozebrat na díly a ty prodat na černém trhu. Celá vozidla pak rychle míří z EU především do zemí „bývalého“ Sovětského svazu, ale také do Afriky. Jen pro zajímavost, nejčastěji kradená jsou auta z roku 2016 (představovala 12,4 % odhalených ukradených vozů).

Tachometry se pořád stačí

Foto: Jan Majurník/Ministerstvo dopravy České republiky

Na stránkách Ministerstva dopravy si můžete zdarma prověřit údaje o nájezdu jakéhokoli auta, stačí vám znát jeho VIN. Je ale potřeba upozornit, že první údaj se zapisuje až s první českou evidenční kontrolou nebo STK, takže co se s tachometrem dělo před tím v zahraničí, pokud se jedná o dovoz, jen tak nezjistíte. A snad nemusíme připomínat, že nájezd je jedna věc, ale celkový technický stav ojetého auta druhá.

Pokud jde o odhalené případy stočeného tachometru, tak to se týkalo „jen“ 7,5 % prověřovaných vozidel. Proti minulému roku ale celkový počet stočených kilometrů vzrostl na 7,7 miliardy ze 7,4 miliardy v roce 2022. Rekordmanem bylo jedno Volvo V70, u kterého byl tachometr stočený o masivních 450 000 km. Historický rekord zůstává jedné Toyotě RAV4 s tachometrem stočeným o šílených 993 000 km.

Zajímavé je, že mezi nejvíce stáčenými značkami jsou podle carVertical vozy Opel (14,3 %), Jeep (12,8 %), Land Rover (11,4 %), Lexus (10,8 %) a také Porsche (10,5 %). Překvapivě se mezi TOP 5 nedostala klasická německá trojice Audi, BMW a Mercedes. Možná je to i tím, že tyto značky byly v minulosti tímto tak proslulé, že si kupci dávají pozor a prodejci už to nechtějí riskovat.

Ovšem například s vozy v operativním leasingu se podvádí jinak, tachometry se stáčí na černo průběžně, aby uživatel neplatil smluvní pokutu za překročené kilometry. Data pak skoro vůbec nejdou odhalit.

Nejvíce se pak stáčejí starší vozy z 90. let, u kterých se zřejmě jedná o jednoduchý trik. U modernějších vozů bývá obtížnější kilometry upravit, přesto vozy z let 2012 až 2016 patří svým 11% podílem mezi nejrizikovější, pokud jde o stočené kilometry.

Reklama

Načítám