Článek
Malé vozy v karoserii kombi se dnes už nevyrábí. Automobilky tento segment zcela opustily a začaly prodávat nepraktická a předražená malá SUV a crossovery. Novodobou Fabii tak už v kombíku nekoupíte, ani třeba Clio nebo Peugeot 208. Kdo chce „malého“ kombíka, musí pro Dacii Jogger, což už je spíše auto blízké segmentu C.
Přesto je tu jeden vůz, který pořád roli kompaktního kombíku zastoupit může. Značku Mini si obvykle nespojujeme s praktickými rodinnými auty, ale zrovna model Clubman umí celkem přesvědčivě zaujmout roli praktického malého kombi pro někoho, kdo občas potřebuje trochu větší kufr.
Jak uvidíte dále, Clubman není miniaturní prcek, ale celkem velké a prostorné auto. Jen se to samozřejmě neobejde bez určitých kompromisů, protože nebyla by to značka Mini, aby nepoužila netradiční řešení odpovídající spíše stylovému zaměření auta než syrové praktičnosti a užitné hodnotě.
Dají se koupit poměrně „levně“
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Mini Clubman s dvoulitrovým dieselem o výkonu 110 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Pěkně vybavený vůz z roku 2017 měl v době testu najeto 152 700 km a prodejce za něj chtěl 262 000 Kč.

Moderní stylovka se silným dieselem a hezkou výbavou za 262 tisíc? To je vlastně docela lákavá nabídka. Dřívější pokles hodnoty za vás zaplatil už někdo jiný.
V inzerci u nás Clubmanů moc není, jen zhruba kolem pěti desítek kusů. Nejdostupnější z druhé generace seženete za asi dvě stě tisíc korun. Mezi 300 a 400 tisíci je dost aut v atraktivních verzích se silnějšími motory a bohatou výbavou. Poslední ročníky jsou auta za 600 až 750 000 Kč. Většina aut má nápadité barevné provedení.
U nás v inzerci převažují benzinové verze a automatické převodovky. Diesel s manuálem sice není úplná vzácnost, ale v aktuální inzerci jsou jen čtyři kusy. V zahraničí je logicky výběr větší, populární německé vyhledávače ukazují aktuálně více než tisícovku Clubmanů. Ceny jsou v zahraničí podobné, stejně tak složení motorizací. Jen máte větší výběr.
A jak si Clubman stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Vozidla jako je MINI Clubman s naftovým motorem dnes představují fascinující anomálii na trhu ojetin. Zatímco malá kombi - jako například Škoda Fabia Combi nebo Renault Clio Combi, z trhu nových vozů téměř vymizela, poptávka po úsporných dieselech u ojetin naopak sílí, a to z čistě pragmatických důvodů úspory nákladů. Tento Clubman je tak perfektní volbou, která spojuje stylový design a zábavné jízdní vlastnosti se spolehlivou a ekonomickou dieselovou jednotkou. To, že u nás vůz čekal na svého majitele déle, než je obvyklé, není překvapením. Není to totiž běžné auto na rychlý prodej, ale unikátní vůz pro unikátního zákazníka. Jeho přítomnost v naší nabídce je tak především důkazem našeho certifikovaného procesu kontroly TÜV a Cebia, kterým každý vůz prochází, a naší garance, za kterou si jako přímí vlastníci stoprocentně stojíme. Je to auto, které nabízíme s plnou důvěrou, a které čeká na svého pravého nadšence.“
Praktická stylovka
Clubman stojí na platformě BMW UKL2, kterou používají i předokolky značky BMW, tedy řada 1, řada 2 Active Tourer a rovněž SUV X1 a X2. U Mini ji vedle Clubmanu používají i obě generace modelu Countryman (F60 as U25) a dokonce ji najdeme i pod čínským licenčním „bavorákem“ Zinoro 60H.

Clubman využívá platformu společnou s malými bavoráky s předním pohonem. S délkou 4 275 mm je o trochu větší než Fabia III Combi, takže malé nepraktické auto to vážně není.
Clubman opravdu není nějaký prcek, neboť je dlouhý 4 275 mm, široký 1 801 mm a jeho rozvor je 2 670 mm. Výška jen 1 440 mm ale dává vyniknout zvláštním protaženým proporcím. Třeba taková Fabia III Combi je o kousek kratší (4 257 mm), užší (1 732 mm) a má o dost kratší rozvor (2 470 mm). Je ale vyšší (1 488 mm).
Kombíky Fabie a Mini si můžeme pro zajímavost porovnat v tabulce s vnitřními rozměry, ale nejedná se prosím o přímý srovnávák, spíše o zajímavost, abyste si udělali obrázek, jak na tom Mini je. Ačkoli jeho kufr není takový obr jako u Fabie, je o něco širší. A Mini vyniká hlavně v šířce interiéru a mnohem velkorysejších sedačkách, a to i vzadu.
naměřené vnitřní rozměry v mm | Mini Clubman | Škoda Fabia III Combi |
---|---|---|
vpředu | ||
šířka v loktech | 1 428 | 1 410 |
prostor pro hlavu | 1 008 | 1 034 |
délka podsedáku | 518-572 | 506 |
šířka podsedáku | 323 | 341 |
délka opěradla | 661 | 636 |
vzdálenost středů sedadel | 708 | 656 |
vzadu | ||
šířka v loktech | 1 403 | 1 381 |
prostor pro hlavu | 969 | 1 005 |
vzdálenost opěradel | 737 | 680 |
prostor na kolena | 229 | 214 |
délka opěradla | 662 | 648 |
délka podsedáku | 494 | 460 |
šířka podsedáku | 441 | 316 |
šířka prostředního sedadla | 193 | 216 |
zavazadlový prostor | ||
šířka | 1 017 | 956 |
hloubka | 731 | 935 |
výška po plato | 445 | 601 |
výška nakládacího otvoru | 680 | 842 |
délka k sedadlu řidiče | 1 456 | 1 596 |
maximální délka naloženého předmětu | 1 903 | 2 094 |
výška otevřeného víka | ∞ | 1 903 |
výška nákladové hrany | 687 | 587 |
Druhá generace Clubmanu rozhodně není tupé a vyměklé auto. Pořád má v sobě ty vrozené geny značky Mini, takže nabízí opravdu pěkné dynamické svezení. Podvozek je tuhý, řízení rychlé a na kvalitních pneumatikách dokáže tohle auto udržovat na zatočené silnici až nezdravě vysoké tempo. Směr mění velice ochotně, poslouchá přesně na pokyny řidiče a úplně volá po tom, že chce ještě silnější a dynamičtější motor. Mít ho můžete (vrcholem je 231 koní verze John Cooper Works).

Interiér je typický pro vozy Mini. Uprostřed už ale není tachometr, nýbrž displej infotainmentu. Většina funkcí má své vlastní tlačítko nebo stylový kolébkový přepínač. Kvalita zpracování a materiálů je velmi dobrá.

Clubman je zcela normální použitelné auto. Sednete si i dozadu a místa je tu celkem dost. S prostorem na hlavu to není žádná výhra, ale krčit se tu nebudete, pokud tedy nemáte dva metry.
Naftový dvoulitr vpředu působí trochu těžce, ale síly má dost. Potěší jeho slušná kultivovanost, ale prostě nemá tu výkonovou špičku a údernost jako přeplňované benzinové motory verzí Cooper S a JCW. Nicméně jeho 150 koní a 330 Nm stačí na to, aby Mini upalovalo dostatečně rychle, nemělo problémy s předjížděním a na dálnici jste se netrápili. Převodovka je ale možná až moc dlouhá, na okreskových 90 km/h je vhodnější spíše pětka než šestka, z té se autu moc nechce. I se silným dieselem tak musíte podřazovat, klidně na čtyřku.

Zadní půlené dveře jsou takový komický detail Clubmanu odkazující na minulost. Pokud se za vás na parkovišti někdo nacpe, budete mít problém se dozadu dostat.
Interiér působí kvalitně (rozhodně hodnotněji než ve starších generacích Mini), auto je kultivované a i přes tuhý podvozek (a runflaty) není vyloženě nepohodlné. Nehoupe se, ale zase to není tvrdé prkno. Absolvovat delší výlety není problém, spotřeba se dá při klidné jízdě srazit na 5 l/100 km. Jen počítejte s tím, že kombík přeci jen trochu víc hučí. Není to však nic hrozného.
Motory jsou tu už lepší
Mini techniku dost zjednodušilo a benzinové motory zastupuje tříválec 1,5 l (B38) a čtyřválec 2,0 l (B48), diesely pak tříválec 1,5 l B37 a čtyřválec 2,0 l B47. Celkově se jedná o mnohem lepší motory než jejich předchůdci. Naftový čtyřválec N47 proslul celou řadou ostudných závad (hlavně pak krátkou životností rozvodů) a benzinový čtyřválec N20 zase spotřebou oleje, karbonováním a také nízkou životností rozvodů. Teď už je to výrazně lepší.

Naftový čtyřválec řady B47 má odolnější rozvody a celkově je to slušný motor. Pozor ale na nevhodný jízdní režim (krátké trasy a město), odnáší to pak sání a okruh EGR.
Dvoulitr B47 má řetěz odolnější, ale přesto bývá u některých aut kolem 200 000 km na výměnu. Nelze ale generalizovat. „Stav rozvodů lze odměřit pomocí osciloskopu, takže než začnete do motoru sahat, nechte si rozvody změřit. Může se ukázat, že i po vyšším nájezdu je řetěz ještě v pořádku a vydrží další desítky tisíc kilometrů,“ upozorňuje Petr Dorotovič, který se ve své dílně u Kutné Hory vozům BMW věnuje.
„Zase ale nelze říci, že by byl motor B47 zcela bezproblémový. Často se setkávám se sáním zaneseným sazemi, ochromeným ovládáním vířivých klapek a zaneseným okruhem EGR, a to již po relativně nízkých nájezdech 100 až 150 000 km,“ říká Dorotovič a doplňuje, že moderním dieselům nesvědčí trvalý městský provoz a natahování servisních intervalů na maximum. Problémem je často i používání nekvalitních neschválených olejů.

Kombinace dieselu s manuálem není v inzerci zase tak obvyklá. Automatu se nebojte, tato verze mohla mít klasický Aisin s měničem. Potřebuje ale pravidelně měnit olej, což v servisním plánu není.
Specialista na vozy BMW také připomíná, že Mini má motor vpředu napříč, a i když je hrubý základ motoru stejný s jednotkami ve vozech BMW umístěných podélně (třeba řada 3), nejedná se o zcela totožné jednotky. „Je tu například jiná hlava motoru, odlišné je samozřejmě sání a výfukové svody. Ačkoli mají auta stejný EGR ventil, tak třeba chladič EGR je u předokolek řešený odlišně a je tu i jiné turbodmychadlo,“ vyjmenovává rozdíly Petr Dorotovič a dodává, že třeba Mini má filtr oleje umístěný zespodu a ne nahoře jako BMW řady 3.
Mini má rovněž variabilní servisní intervaly jako BMW s tím, že auto si o jednotlivé servisní úkony řekne podle potřeby. Časem se pak jednotlivé požadavky rozutečou a vy jezdíte kvůli drobnostem do servisu každé dva tři měsíce. Je fajn to spojit do jednoho, ať ušetříte čas (i peníze). Olej tak měňte nejpozději po roce nebo 15 000 km, ačkoli limitem je tu 30 000 km nebo dva roky. To je ale hodně i na auto, které celý rok jezdí dlouhé trasy po dálnici v optimálním režimu.

Stejně jako u BMW si můžete i v Mini zobrazit servisní historii. Jen by bylo fajn ověřit, jestli údaje sedí se skutečností. Jdou totiž snadno vymazat a upravit, aniž by se dotyčný servisní úkon udělal.
V motoru je pět litrů oleje SAE 0W-30 normy BMW Longlife-12 FE a určitě vás nezabije ten olej vyměnit každý rok. „Pozor, auta trápená jen na krátkých trasách ve městech si mohou o nový olej říci dříve než po roce,“ varuje Petr Dorotovič před nevhodným jízdním režimem. Auto pak má tendenci ředit olej naftou kvůli nedokončeným regeneracím DPF.
Každé dva roky se mění brzdová kapalina a kabinový filtr, čtyřletý servis obsahuje navíc výměnu filtru sání a také filtru palivového. Kdo má auto s automatem Aisin (GA8F22AW), ať si nechá po čtyřech letech vyměnit olej v převodovce. Je tu sedm litrů oleje a životnosti převodovky to pomůže. Zajímavá je, že Mini udává po 300 000 km kontrolu a výměnu částicového filtru. Nový originál stojí nyní 45 284 Kč.
Servisy se s Mini nenudily, neboť na auto bylo vyhlášeno 17 svolávacích a 46 servisních akcí. Není od věci ověřit, jestli se vašeho auta něco týkalo a zda to bylo uděláno. I proto je dobré hledat auta se servisní historií, u kterých je šance, že výrobce všechny neduhy odstranil v rámci záruk a prohlídek. Nyní se objevují nejčastěji následující problémy - opotřebovaná spojka, zlomený seřizovací šroub ventilu EGR, zanesený okruh EGR, vadný EGR ventil, zanesené klapky v sacím potrubí, vadné olejové čerpadlo, vadný snímač množství částic, vadná řídicí jednotka palivového čerpadla a vadný software couvací kamery. U testovaného kusu odpadají potenciální problémy s okruhem SCR, auto totiž vstřikování AdBlue ještě nemá.
Jinak ale není Clubman vyložený průšvihář a aut se servisní historií v hezkém stavu bychom se nebáli. Není určitě od věci si nechat vůz prověřit specialistou, který ví, na jaké potenciální problémy se zaměřit. I když plno lidí u aut po záruce už opustí značkové servisy, aspoň jednou za čas bychom tam nechali auto prohlédnout. Občas výrobce vydá aktualizaci či řeší nějakou drobnost v rámci servisní akce. A Mini Clubman ještě není tak starý model na to, aby se na jeho podporu výrobce vykašlal. BMW myslí dokonce i na mnohem starší auta, jenom se většině majitelů takových vozů při pohledu na hodinovou sazbu do „značky“ jezdit nechce.
Celkové hodnocení: Ojeté Mini Clubman 2.0 D
Tohle není jen nějaká nepraktická stylovka. I když se jedná o Mini, je Clubman auto použitelné čtveřicí lidí i s věcmi a klidně může sloužit skromnější rodině, která nepotřebuje pořád někam převážet ledničku a dva bernské salašníky. Je tu pár svérázných detailů, ale celkově se jedná o naprosto normální auto, které ovšem vyčnívá z té zavedené konfekce. Modernizované motory jsou spolehlivé, a pokud se o auto budete starat, ještě dlouho bude fungovat. Tady navíc nemusíte vůbec řešit AdBlue. Ten hlavní propad hodnoty za vás už někdo zaplatil, takže ve výsledku na tom zas tak tratit nebudete a budete mít zajímavé a neobvyklé auto s parádními jízdními vlastnostmi.
Co máme rádi
Skvělé jízdní vlastnosti
Osobitý styl, aniž by tolik utrpěla praktičnost
Mnohem lepší a spolehlivější motory
Překvapivě příznivé ceny ojetin
Co nás vytáčí
Omezený výběr na českém trhu ojetin
Diesel proti benzinu už nic moc neušetří
Vysoké ceny značkové servisní práce
Obtížně a dlouho hledá dalšího majitele