Hlavní obsah

V tomhle autě přijdete o řidičák raz dva. Osmiválcové BMW X6 M umí jen dvě věci, ale pekelně dobře

Foto: Jiří Čermák

K tomuhle autu by se mělo dávat varování od Ministerstva dopravy!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se budeme bavit o seznamu téměř zbytečných aut, modernizované BMW v provedení X6 M Competition by na něm nemělo chybět, protože k čemu vlastně je těžké SUV se sportovním hardwarem a vysoce výkonným vidlicovým osmiválcem, který také nepatří k nejlehčím? Kdekdo by řekl na dvě věci, s čímž souhlasíme, protože v nich vůz skutečně vyniká.

Článek

O velkých SUV kupé všeobecně platí, že za méně prostoru platíte víc, což je i případ BMW, protože za modernizovanou X6 M dáte o necelých sto tisíc víc než za praktičtější X5 M. Dále SUV šestka nabídne o něco sportovnější provedení, byť kompenzované třeba o 70 litrů menším kufrem s celkovým objemem 580 litrů.

Foto: Jiří Čermák

Svažující se záď znamená méně místa vzadu, méně místa v kufru, ovšem nikoli nižší cenu.

Svým designem celkově auto demonstruje svoji brutální maskulinitu, že by se za ní nemusel stydět ani steroidy a růstovými hormony dopovaný kulturista. Zkrátka masivní ledviny vpředu, široká spodní maska a nárazníkové aerodynamické prvky samy o sobě démonickým hlasem křičí „síla“!

Pak tu máme boční linii, která by nebyla nijak zvláštní, nebýt 21palcových kol vpředu a 22palcových vzadu. S profily 295/35 ZR21 a 315/30 ZR22 jde o hodně nízkoprofilové zesílené pneumatiky, kdy značkové (BMW neautorizované) přední gumy vyjdou dle internetových cen okolo 6 000 Kč za kus, zatímco zadní stojí okolo 8 000 Kč za kus. A to se bavíme o e-shopových cenách sražených na minimum. Nicméně zde platí ono pořekadlo, že kdo chce mít opici (zde spíše King Konga juniora), musí mít na banány.

Foto: Jiří Čermák

Svalnatě působí rovněž zadní část s podlouhlými lampami.

Nakonec zadní část, která je specifická úplně nejvíc, především svými podivně tvarovanými podlouhlými lampami. K tomu si přidejte soustavu příjemně hlučných výfuků a zadní spoiler, díky čemuž je obraz tohoto těžkého vysoce sportovního SUV, což je tak trochu oxymóron, dokonaný.

Když luxus hraje prim

Interiér se nese v podobném duchu, takže vás uvnitř uvítají luxusní anatomické sportovní sedačky s rozsáhlým elektrickým nastavením, výhřevem, masáží a ventilací. A opět jdou proti filozofii sportovních aut, kde se řeší hmotnost. U těchto sedadel je hmotnost až to poslední, co by výrobce řešil.

Foto: Jiří Čermák

Interiér je přizpůsoben tomu, že jde o model BMW M.

Protože jde o ryzí M model, je tomu přizpůsobena i středová konzola, kde má své místo specifická řadicí páka osmirychlostní automatické převodovky s šesti módy řazení. Dále je zde tlačítko pro otevření klapek ve výfuku, aby auto dělalo líbeznější a hlasitější kravál.

Nakonec nechybí ani tlačítko konfigurátoru M jízdních režimů, kde si přednastavíte dva cestovní režimy a ty pak aktivujete červenými spínači na volantu. Stačí tak jeden klik a z opulentní bestie X6 M je náhle rozzuřený démon překypující motoristickým testosteronem.

Foto: Jiří Čermák

Pro model M je specifická rovněž řadicí páka a středová konzola.

Specifická je též přístrojová deska s M motivem a zobrazením právě využívaného rychlostního stupně i režimu převodovky. K přístrojovce je přidružený ještě displej infosystému s rozhraním iDrive, které už vsadilo na systém ikon podobně jako třeba u dvojky Active Tourer a dalších nových modelů. Zde je pochopitelně několik nastavení přizpůsobených tomu, že jde o X6, a navíc ve vrcholném provedení M Competition.

Uvnitř vozu oceňujeme vysokou míru ergonomie a pro vybrané funkce zachování fyzických tlačítek, nicméně od toho BMW v novějších modelech, například v 7er, pomalu upouští, což je poněkud nemilé. Povedený je rovněž barevný head-up displej, online navigace HERE (bývalá společnost Nokie) a postupně nasazovaná rozšířená realita, která vám během navigování ukáže pomocí čelní kamery a virtuálních šipek, kudy kam.

Foto: Jiří Čermák

Neméně luxusní je to i vzadu, jen pro vyšší lidi bude chybět místo nad hlavou.

Neméně luxusní je to i vzadu, ačkoli tam máte o poznání méně tlačítek a různých hraček. Kvůli svažující se zádi je i méně místa nad hlavou, ovšem zase se můžete kochat panoramatickou střechou s barevným podsvícením.

Proti filozofii SUV

Tím pravým zážitkem z vozu je však jízda, která začíná sešlápnutím brzdy a stisknutím červeného tlačítka start. Tehdy se rozezpívá vpředu uložený dvojitě přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 4,4 litru a na přístrojovém štítu se objeví hláška, že brzy bude k dispozici plný výkon pohonu.

Foto: Jiří Čermák

To na vrchu je karbonový kryt motoru. Stojí přes 30 000 Kč.

To znamená maximální výkon 625 koňských sil a 750 Nm k tomu, to vše posílané skrze už zmíněný sportovní automatický osmikvalt na všechna čtyři kola, a navíc podpořené 48voltovou mild-hybridní technologií, která vozu pomáhá komickými 12 poníky a 200 Nm krouťáku. De facto je zde mild-hybrid jen proto, aby auto mělo menší emisní stopu, což reálné majitele vozů M zajímá asi jako hráče videoher semafory v titulu Grand Theft Auto.

Burácení výfuku není ovšem to jediné, co vás při jízdě zaujme. Ještě než okusíte to hlavní, uvědomíte si, jak je auto odhlučněné a zbavené nežádoucích vibrací, což muselo inženýrům z Mnichova dát solidně zabrat.

Foto: Jiří Čermák

Z výfuků se line líbezný zvuk burácejícího osmiválce.

Přece jen rozpohybovat tuhle téměř 2,5tunovou masu ocelových svalů bez toho, aniž by auto vzletělo, vibrovalo jako hračka pro dospělé nebo způsobilo kvůli akustickému ruchu ohluchnutí posádky, je skutečně kumšt. A teď si vezměte, že model vystřelí z místa na stovku za 3,9 sekundy a pokračuje až k 250 km/h, volitelně k 290 km/h, kde zasáhne elektronický omezovač.

Všechno tohle pohodlí, akustická izolace a další potlačení nežádoucích ruchů má spolu s prémiovým audiem za následek jednu věc – sociální izolaci. Vnímání zejména rychlosti je ve voze potlačené, proto se můžete snadno nechat unést a opojit rychlostí, což může mít mimo vyplavení endorfinů i neblahé následky.

Foto: Jiří Čermák

Kabina je odhlučněná, izolovaná. Vnímání rychlosti uvnitř je trochu zkreslené.

Nicméně tím se dostáváme k jádru věci. Těžké sportovní SUV s adekvátně k autu tvrdým podvozkem jde samo o sobě proti filozofii SUV. Navíc jde o model se seříznutou zádí, takže se bavíme o menším prostoru a to také nedává moc smysl.

Zatáčky? Díky tomu, že je auto prošpikované stabilizátory, vybavené adaptivním podvozkem a má násobně lepší výpočetní výkon než nejlepší (a největší) sovětský počítač, máte šanci si okresky královským způsobem užít, nicméně pořád musíte mít na paměti tu obrovskou hmotnost, kvůli níž snadněji přetáhnete strunu a spadnete do sféry vlivu fyzikálních zákonů, které jsou spravedlivé a nekompromisní.

Foto: Jiří Čermák

BMW X6 M Competition v zatáčkách umí, ovšem musíte dát velmi dobrý pozor na jeho vysokou hmotnost.

Upřímně, šikovný šofér a lehčí sporťák může setsakramentsky potrápit či přímo zpráskat i řidiče takového technologického mastodonta, jakým je X6 M Competition, který rozhodně nepatří do rukou dětem a blbcům. Stejně jako sirky.

Tajná nabídka pro zvýšení rychlosti

V oficiálním konfigurátoru tato položka dostupná není, ovšem získáte ji u autorizovaného dealera BMW. Pokud si totiž u X6 M připlatíte cirka 50 tisíc za paket M Driver's Package, získáte nejen navýšení maximální rychlosti z 250 km/h na 290 km/h, ale i poukaz na jízdu na okruhu, abyste si zkusili, co vaše auto dovede. Pozor, maximálka se odemkne až po prvním servisu po zajetí, tedy ve 2 000 km.

Auto na dvě věci

Také si říkáte, že je vlastně tohle auto na dvě věci? Souhlasíme! X6 M Competition totiž umí víceméně „jen“ jezdit rovně a rychle, ovšem v tomto oboru naprosto exceluje. Postačí totiž jen lechtat plyn, chvíli se zamyslet a čísla na digitálním tachometru snadno doženou povolené rychlostní limity.

Foto: Jiří Čermák

Uchopte kormidlo, tohle není auto, ale obézní stíhačka na kolech.

Párkrát mrknete okem a vůz dosáhne dálniční rychlosti. Potřebujete předjíždět? Kdykoli, a je jedno, jestli frčíte 90, nebo 190 km/h. Síly má auto stále nadmíru a zejména v přímém směru ji umí naprosto grandiózně přenášet.

Z hlediska spotřeby si vůz na sto kilometrů řekne okolo 15 litrů benzinu s oktanovým číslem nejméně 98. Palivová nádrž pak pojme 83 litrů této životodárné kapaliny, takže počítejte s návštěvou pumpy každých zhruba 500 ujetých km.

Foto: Jiří Čermák

Vůz má navíc programovatelná M jízdní nastavení.

BMW X6 M Competiton je vlastně jako takový ten profesor, kterého nikdo nemá rád, ale ve svém oboru je špička. A tak si může dovolit být povýšený. A vědomí, že máte pod pravou nohou tolik koní, takovou sílu, to vše navíc podpořené líbezným řevem z výfuku? To skutečně svádí k motoristickým neřestem.

Jasně, můžete si říct, že si rychlostní radovánky necháte až do Německa, kde to na až 290 km/h můžete na úsecích s neomezenou rychlostí legálně vytáhnout. Jenže, vážně to všichni uživatelé vydrží? Tohle auto prostě reálně ohrožuje váš řidičák a mělo by se k němu dodávat varování od Ministerstva dopravy.

Ostré BMW X6 xDrive si můžete pořídit v „dětské“ verzi M60i s osmiválcem o 530 koních za cenu od 2 748 200 Kč, potažmo sáhnout po 625koňové plnotučné X6 M Competition za 3 863 600 Kč. Jestliže byste chtěli specifikaci podobnou jako u testovaného vozu, pak si připravte částku 4 572 026 Kč.

Technické údajeBMW X6 M Competition
Motorzážehový vidlicový osmiválec
Přeplňování2x turbodmychadlo
Palivobenzin, min. N98
Zdvihový objem4 395 cm3
Výkon460 kW (625 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment750 Nm při 1 800–5 800 ot./min.
Elektrifikace48V MHEV/12 k, 200 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonaut. připojitelný 4x4
Pohotovostní hmotnost2 445 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,9 s
Maximální rychlost250 (290) km/h
Spotřeba (kombinace)12,7–2,9/100 km
Objem palivové nádrže83 l
Kola a pneumatiky295/35 ZR21, 315/30 ZR22
Rozměry (délka/šířka/výška)4 948/2 019/1 695 mm
Rozvor2 972 mm
Světlá výška212 mm
Objem zavazadlového prostoru580/1 530 l

Reklama

Načítám