Hlavní obsah

TEST: Nissan X-Trail bez dieselu, a přitom stejně úsporně, se sedmi místy a prémiovým interiérem

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový Nissan X-Trail e-POWER zaujme nezvyklým pohonným ústrojím v podobě sériového hybridu. Tankujete jej jako běžné auto, ale užíváte si skoro všechny výhody elektromobilů. Současně nabízí až prémiově vypadající interiér, který je k dispozici v pěti- nebo sedmimístné konfiguraci.

Článek

Inovativní sériový hybrid Nissanu koncem loňského roku změnil náš pohled na svět elektrifikovaných aut. Pokroková technologie totiž spojuje to nejoblíbenější ze spalovacích motorů (snadné dotankování na benzince) s charakteristickými projevy elektromobilů (rychlý zátah a hladká akcelerace) a přináší je v jediném celku. Nové „elektromobily na benzin“ tak jezdí výhradně instantní silou elektromotorů. Tradičnější benzinovou jednotku mají pouze jako generátor elektrické energie. A i když to nejprve zní zvláštně, v reálném světě je to překvapivě příjemné.

Nissan novou hybridní technologii e-POWER uvedl do českého prodeje nejprve s kompaktnějším crossoverem Qashqai. Nyní přijíždí v podobě zcela nové generace dospělejšího sourozence X-Trail, kdysi dokonce nejprodávanějšího SUV světa. Větší z dvojice populárních Nissanů už na první dojem zaujme velkým mezigeneračním skokem, díky němuž se na palubě cítíte podobně jako ve vozech prémiovějších značek. Nepředbíhejme však a pojďme si představit to nejdůležitější – hybridní techniku.

Foto: Lukáš Volšický

Nový Nissan X-Trail využívá nejmodernější designový jazyk značky. V Česku se prodává se třemi hybridními motorizacemi.

Sériový hybrid spaluje benzin, ale jezdí jako elektromobil

Úplným základem nabídky motorizací X-Trailu je mild-hybridní patnáctistovka s výkonem 163 koní a 330 Nm, které na pouze na přední kola přenáší bezestupňová převodovka X-Tronic. Stejná tříválcová patnáctistovka je pak základem hybridního pohonu e-POWER. Ten můžete mít se standardním pohonem předních kol, nebo volitelnou čtyřkolkou e-4ORCE (za příplatek 100 tisíc korun), přičemž čtyřkolka s kombinovanou silou 213 koní (157 kW) je o 9 koní (7 kW) silnější než obyčejnější předokolka a pouze u čtyřkolky máte možnost volby mezi pěti- a sedmimístným uspořádáním interiéru.

Ale možná bychom měli začít vysvětlením – pojem „hybrid“ jako pohon kombinující spalovací motor s elektromotorem vám určitě není cizí, označení „sériový“ pak znamená, že se o pohon stará pouze jeden z těchto pohonů, druhý mu dodává energii. V tomto případě kola roztáčí elektromotor, spalovací motor ho zásobuje elektřinou, kterou si vyrábí sám na palubě. Elektřinu tak nedobíjíte ze zásuvky, ale tankujete na benzinkách. Pokud vás zaujala dynamika elektromobilů, ale raději chcete praktičtější spalovací auto, tady najdete ideální kompromis pro každodenní život.

Foto: Lukáš Volšický

Příjemně ergonomický interiér působí mnohem prémiovějším dojmem. Spolu s koženým čalouněním tomu napomáhá i prosvětlení.

Vámi natankovaný benzin spaluje přeplňovaný tříválec o 158 koních (116 kW) a nabíjí Li-Ion akumulátor se skromnou kapacitou 1,73 kWh (slouží primárně k ukládání energie získané rekuperací). Elektřina z baterie následně putuje do elektromotorů roztáčejících kola. Vrcholná čtyřkolka E-4ORCE disponuje dvěma synchronními elektromotory s permanentními magnety, pro každou nápravu jedním, s maximálním točivým momentem 330 newtonmetrů vpředu a 195vzadu. A to je už pořádná porce síly!

Jízdním projevem i dynamikou se Nissan X-Trail se sériovým hybridem přibližuje elektromobilům. Spalovací motor se projevuje hlavně při vyšší zátěži, kdy vyrábí více elektřiny, ale jinak je kultivovaný a tichý. Mezi dnešními emisně otupělými „spalováky“ X-Trail zaujme zejména okamžitou odezvou na plyn a následnou lineární akcelerací. Hybridní X-Trail, stejně jako elektromobily, se pyšní instantním točivým momentem a rychlou reakcí elektromotorů.

Foto: Lukáš Volšický

„Nabíjení“ inovativního Nissanu X-Trail se sériovým hybridem v praxi. Přijedete na vaši oblíbenou benzinku a prostě natankujete.

Důležitou schopností aut v dnešním hustém provozu je celková pružnost a tuto disciplínu X-Trail zvládá parádně, zrychlení z 80 na 120 km/h mu trvá jen okolo šesti vteřin. Všechna předjíždění jsou odteď hračkou a se svižnou dynamikou vás Nissan nezesměšní ani na dálnicích. S maličkým akumulátorem pak čistě na elektřinu ujede jen pár kilometrů v nižší zátěži, ale s palivovou nádrží o objemu 55 litrů a reálnou spotřebou lehce přes 7 litrů na 100 kilometrů zvládá přesáhnout 600 kilometrů maximálního dojezdu.

A z elektromobilů si sériově hybridní X-Trail převzal ještě jednu funkci, jakou najdeme i v menším Qashqai e-POWER. Je to možnost řízení jedním pedálem (e-Pedal). Sešlapáváním pedálu akcelerátoru zrychlujete, uvolňováním naopak zpomalujete nejsilnější možnou rekuperací, takže získáte maximum energie zpět. Konečné zastavení však musíte udělat vy šlápnutím na brzdu, protože X-Trail nezastaví sám. Běžnou lehkou rekuperaci pak můžete omezit aktivací jízdního módu Eco, kdy X-Trail na rovinkách nebo z kopců umí plachtit.

Foto: Lukáš Volšický

Inovativní sériový hybrid e-POWER má tradiční spalovací motor pouze jako generátor elektrické energie. Hnací sílu na asfalt přenáší elektromotory.

Prémiově vypadající interiér pro sedm cestujících

Už v úvodu jsem odhalil, že nejnovější X-Trail působí až prémiově. Docela elegantní exteriérový design si můžete na fotkách vychutnat sami. Pojďme rovnou nahlédnout do interiéru v nejvyšší výbavě Tekna+. Zaujme kvalitním dílenským zpracováním, příjemnými materiály i intuitivní ergonomií s klasickými ovladači. V Japonsku si na dotyk zase tolik nepotrpí.

Jemnou kůži najdeme nejen na sedadlech, ale také na palubní desce, středovém tunelu nebo výplních dveří. Na lacině vypadající interiér tady zapomeňte, protože luxusnějšímu pocitu pomáhá i dřevěný motiv dekoru a panoramatická střecha příjemně prosvětlující kabinu. Středem všeho je dvojice 12,3palcových obrazovek infotainmentu NissanConnect s volitelným 10,8palcovým head-up displejem na čelním skle. Inženýři Nissanu vás nechávají ovládat vůz klasickými fyzickými tlačítky, a dokonce vyvinuli zajímavou logiku nastavení.

Foto: Lukáš Volšický

Vnitřní prostornost je důležitá. Nový X-Trail se prodává s pěti- i sedmimístnou konfigurací sedadel.

Centrální dotyková obrazovka totiž slouží jen k ovládání infotainmentu s aplikacemi, navigací a mobilní konektivitou (Android Auto jen přes kabel, Apple CarPlay bezdrátově). Nastavení vozu pak provádíte na digitálním přístrojovém štítu pomocí ovládacích tlačítek na volantu, takže z něj při jízdě nemusíte sundávat ruce. Občas je to sice pomalejší a zdlouhavé, ale jakmile si to vyzkoušíte a sžijete se s nastavováním, začne vám to dávat dokonalý smysl.

Pěti- nebo sedmimístná konfigurace sedadel a zavazadlový prostor se základním objemem 575 litrů (pětimístná konfigurace, sedmimístná kvůli sedačkám složeným v kufru disponuje jen 485 litry) už jen podtrhují šikovnou praktičnost. Nissan X-Trail se sériovým hybridem a čtyřkolkou je přitom příjemným společníkem pro každý den, charakteristickým tichou jízdou a snadnou ovladatelností. Hlavní předností vozu je zajímavá kombinace pohonu, kdy jej přirozeně tankujete benzinem jako běžné auto, ale pohybujete se elektrickou silou se skoro všemi jejími výhodami. Tím, že všechna energie pochází vlastně z benzinu, bohužel nemáte nárok na nízkoemisní registrační značky EL.

Nový Nissan X-Trail s benzinovým motorem začíná na částce 899 990 Kč. S inovativním sériově-hybridním pohonem e-POWER se v Česku prodává se základní cenou od 1 029 990 Kč ve variantě s pohonem předních kol. Za čtyřkolku e-4ORCE zaplatíte minimálně 1 129 990 Kč, za sedmimístné uspořádání musíte připlatit dalších 20 tisíc.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem1 497 cm3
Výkon116 kW (158 k) při 4 600 ot./min.
Točivý moment250 Nm
Elektromotorvpředu 330 Nm, vzadu 195 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí157 kW (213 k)
Pohonvšech čtyř kol, elektrický
Pohotovostní hmotnost1 919 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,0 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)6,6 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 680/1 840/1 725 mm
Rozvor2 705 mm
Objem zavazadlového prostoru575 l

Reklama

Načítám