Hlavní obsah

Sedmimístné rodinné SUV Kia Sorento s plug-in hybridním pohonem – Vážně potřebujete víc?

Foto: Lukáš Kukla
4. 4. 2022

Vlajkové SUV značky Kia už na nás dojem udělalo, nyní jsme si ho ale mohli vyzkoušet s plug-in hybridním pohonem, který slibuje čistě elektrickou jízdu bez omezení při delších cestách. Jak jezdí a hlavně za kolik?

Článek

Kia Sorento nám nemusí nic dokazovat. V předchozím testu už prokázala, že jde o skvělé velké rodinné SUV – pohledné, prostorné a praktické (nabízí dokonce i sedmimístnou variantu), našlapané moderními technologiemi, ale uživatelsky velmi přátelské, dostupné s výkonným, kultivovaným a úsporným dieselem nebo ještě výkonnějším, kultivovanějším a úspornějším hybridem. Tak proč byste Sorento měli chtít s plug-in hybridním pohonem…?

Hlavním lákadlem je samozřejmě těch 57 (papírových) čistě elektrických kilometrů – k této hodnotě se při troše šikovnosti a pohybu v (pří)městském provozu můžete skutečně dopracovat, a dokonce ji ještě trochu protáhnout (v městském prostředí udává Kia papírových 70 km). Jízda na elektřinu je ukázkově tichá a hladká, a díky výkonu 91 koní a instantnímu zátahu 304 Nm rozhodně nebudete za loudu.

Foto: Lukáš Kukla

Ani při jízdě na elektřinu není velké Sorento žádný louda

Vážně potřebujete prémiovku?

Kvality modelu Sorento působí skutečně neprůstřelně – a nejde jen o velikost a praktičnost nebo ergonomii, ale i o materiály v interiéru, celkové zpracování, intuitivnost a funkcionalitu infotainment a samozřejmě také o kvalitu jízdy a pohonného ústrojí. Nic lepšího v mainstreamových vodách nepořídíte. Skoro to člověka nutí k zamyšlení, co víc vlastně potřebuje. Jasně, prémiové značky to umí ještě o chloupek lépe, ale rozhodně ne o tolik, kolik si za to nechají zaplatit. Najednou je Sorento za milion a čtvrt vlastně velmi rozumnou volbou…

Foto: Lukáš Kukla

Chtěli byste ten hliník ještě vyleštěnější? Klidně… ale proč?

Když vám elektřina dojde (nebo když se rozhodnete pošetřit si ji k pozdějšímu využití manuálním přepnutím pohonu do hybridního režimu), zapojí se do hry spalovací motor v hybridním režimu – ten oddře většinu práce a elektromotor zvyšuje efektivitu, dvoutunové SUV tak umí jezdit za nějakých šest litrů v kombinaci, což je na tak velké auto skutečně skvělá hodnota.

Spojením obou pohonů máte také k dispozici masivní výkon až 265 koní a 350 Nm, ale berte to spíš jako pojistku při předjíždění nebo při připojování do rychlejšího pruhu, Sorento není žádný závoďák a preferuje spíš klidnější řidičský přístup. Pak se vám odmění pohodlným a efektivním plutím po asfaltu, které ocení vaše rodina i peněženka.

Do zásuvky s ní!

Pravidelné nabíjení je pro efektivitu PHEV pohonu klíčové – ideálně když můžete nabíjet přímo doma anebo v práci (veřejné nabíjení není pro PHEV disponující pouze AC konektorem příliš vhodné). Stačí vám k tomu obyčejná 230V zásuvka, kompletní nabití pak bude trvat zhruba pět hodin. Instalace wallboxu vám zajistí nižší tarif pro elektřinu od vašeho dodavatele a také zkrátí dobu nabíjení na 3,5 hodiny (AC 3,3 kW).

Foto: Kia

Nejlevnější a nejpohodlnější je domácí nabíjení

A když už jsme u toho, na elektřinu můžete při pravidelném nabíjení nižším tarifem (cca 4 Kč/kWh) jezdit za méně než 1 Kč/km, což je výrazně lepší hodnota než ty tři koruny na kilometr, za které budete jezdit s dieselem. Přitom nepřijdete ani o typické výhody Sorenta, jako je velký kufr, možnost sedmimístného uspořádání nebo pohon všech čtyř kol.

Pravda, cenový rozdíl 120 tisíc vám lacinější provoz na elektřinu nejspíš nevyváží, ani když si připočtete drobné výhody dané „elektrickou“ SPZ (nemusíte kupovat dálniční známku a v centrech některých měst neplatíte za parkování), ale pokud chcete začít s elektromobilitou, a přitom se neomezovat dojezdem, tak je Sorento PHEV skvělou volbou.

Kia Sorento PHEV ve výbavě Exclusive (druhá nejnižší z celkových čtyř) stojí 1 329 980 Kč, což je o 120 tisíc víc, než za kolik pořídíte shodně naceněné varianty diesel (202 k a 440 Nm) a hybrid (230 k a 350 Nm) ve stejné výbavě. Cenový rozdíl je nemalý, ale jiné automobilky si za tuto pokrokovou technikou řeknou o víc.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon132 kW (180 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 500–4 500 ot./min.
Elektromotor91 k a 304 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí265 k a 350 Nm
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 015 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,7 s
Maximální rychlost193 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)1,6 l/100 km
Objem palivové nádrže47 l
Kapacita baterie13,8 kWh
Elektrický dojezd57 km
NabíjeníAC 3,3 kW
Kola a pneumatiky235/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 810/1 900/1 700 mm
Rozvor2 815 mm
Objem zavazadlového prostoru693 l

Reklama

Sdílejte článek