Hlavní obsah

Testy: Kia Sorento 2.2 CRDi – SUV, které si na nic nehraje

Foto: Jakub Deml
19. 5. 2021

Kia Sorento není v českých luzích a hájích rozhodně tím nejčastějších vozem na silnici. Tenhle Korejec v prodejích celkem výrazně zaostává za německou a japonskou konkurencí, přesto má hodně co nabídnout. To potvrzuje například i ocenění Zlatý volant, které Sorentu udělila na konci loňského roku zavedená německá média.

Článek

Model Sorento je největší Kia na evropském trhu. Současná generace je už v pořadí čtvrtá a nabízí spoustu novinek. Auto je postavené na zcela nové podvozkové platformě, která umožňuje také hybridní a plug-in hybridní varianty.

Nové Sorento je na pohled výrazně hranatější než jeho předchůdce. Díky nové platformě také o něco málo vyrostlo – konkrétně o centimetr na délku a hned o 3,5 cm na rozvoru kol. Auto působí poměrně masivně, nikoliv však těžkopádně. Vpředu dominuje tzv. tygří maska, vzadu zase zajímavá na výšku orientovaná dělená světla. Zepředu tak vypadá pocitově Sorento více uhlazeně a elegantně, zezadu a z boku pak robustněji a drsněji.

Interiér Sorenta působí robustním dojmem a disponuje řadou pěkných detailů, jako jsou zajímavé výdechy klimatizace nebo kruhový volič převodovky. Je poměrně neotřelý a zároveň dobře zpracovaný. Řidič má kromě středového displeje infotainmentu o úhlopříčce 10,25 palce k dispozici také digitální kapličku přístrojů, u které si může měnit její vzhled. Ovládání klimatizace zůstalo zachováno na samostatném panelu s fyzickými přepínači, což vítáme. Atmosféru ve voze pak dokresluje příjemné a decentní ambientní osvětlení.

Foto: Jakub Deml

Zadní světla Sorenta přitahují pozornost

Interiér je prostorný všude, kam se podíváte – vpředu, na zadních sedadlech i v zavazadlovém prostoru. Kabina navíc díky panoramatickému střešnímu oknu působí vzdušně a pocitově dokonce ještě větší, než ve skutečnosti je. Jediné slabší místo v tomhle ohledu jsou zadní sedadla pro vyšší osoby, kde by mohlo být o něco více místa nad hlavou. Potěší naopak integrované stínicí roletky v zadních dveřích, praktická prostorná schránka na ukládání věcí pod loketní opěrkou nebo spousta USB portů pro nabíjení mobilních telefonů či jiné kapesní elektroniky.

Sedadla jsou široká a pohodlná, ta zadní se dají dokonce posouvat a polohovat pro případné zvětšení objemu kufru. Sorento nabízí také možnost sedmimístného uspořádání, i když do poslední řady sedadel bychom usadili raději jen děti nebo postavou menší dospělé. Ne, že by tam nepřežil i běžný dospělý, ale zejména místa na nohy je tam pochopitelně poskrovnu.

Foto: Jakub Deml

Zadní sedadla jsou posuvná a polohovatelná, což umožňuje zvětšení objemu zavazadelníku

Pochvalu pak zaslouží velmi slušné odhlučnění, i přes hranatější tvary auta je v kabině poměrně klid i při vyšších dálničních rychlostech. Velkorysý je také zavazadlový prostor, který při standardním pětimístném uspořádání nabízí objem velmi slušných 705 litrů, při sklopené druhé a třetí řadě sedadel dokonce 2 011 litrů.

Do Sorrenta jsem přesedl z Hyundaie Santa Fe a je třeba podotknout, že řada prvků je v těchto vozech naprosto totožná. Jsou to například asistenční systémy, které fungují úplně stejně, velice podobný infotainment či některé ovládací prvky, jako je ovládání funkcí na volantu nebo nastavení posunu sedadel na jejich boku. V Sorentu také stejně jako v nedávno testovaném „santaféčku“ najdeme fajn vychytávky v podobě praktického pohledu z boční kamery na místě budíku při aktivaci směrovky nebo hlídání slepého úhlu přímo v head-up displeji.

Foto: Jakub Deml

Na pohled z boční kamery při aktivaci blinkru narazíte například v nových modelech od Hyundaie. A nechybí ani zde

Ve výbavě „našeho“ Sorenta nechybělo například panoramatické střešní okno, adaptivní tempomat, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, vyhřívání i chlazení sedadel, head-up displej, bezklíčový přístup, 360° parkovací kamera, podpora Android Auto a Apple CarPlay, vyhřívaný volant nebo dokonce možnost popojíždět s vozem zvenku jen za pomoci tlačítek na klíči. Nechybí ani pestrá paleta bezpečnostních a asistenčních systémů, která je dnes už skoro samozřejmostí.

Pod kapotou námi testovaného vozu najdeme klasický naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 202 koní. Příjemný je točivý moment 440 Nm, díky kterému auto táhne hezky odspodu, a nemáte tak v žádném případě pocit, že by nemělo Sorento dostatek sil. Projev motoru je na první poslech dieselový, rozumějte hlučnější, a to zejména dokud se motor nezahřeje. Není to však v míře, ve které by to bylo nějak extrémně nepříjemné.

Foto: Jakub Deml

Sorento není žádný divočák, síly má však dostatek pro svižnou jízdu, předjíždění i tahání přívěsu

Osmistupňová automatická převodovka řadí hladce a drží motor po naprostou většinu času v rozumných otáčkách. Na pádla pod volantem tak sahat vůbec nemusíte, auto k žádnému divočení ostatně ani trochu nevybízí. A ve stejném stylu je naladěný i podvozek, který se skládá z nápravy typu McPherson vpředu a víceprvkové vzadu. I na velkých dvacetipalcových kolech je jízda v Sorentu celkem pohodlná, o větších nerovnostech sice víte, ale žádné velké rány se nekonají. Projev podvozku je spíše měkčí a lehce houpavý, což ale k takhle velkému korábu tak trochu patří. Spotřeba paliva se pak během testu ustálila na hodnotě 8,9 litru na sto kilometrů, při šetrnější jízdě by se ale jistě dal nějaký ten půllitr až litr dolů ještě srazit.

Jaké tedy nové Sorento je? Kdybychom to měli shrnout do jednoho jediného slova, tak by to bylo asi „opravdové“. Tohle auto totiž působí robustně a opravdově, nic zde není jen tak na parádu, a to jak zvenčí, tak uvnitř. Sorento si na nic nehraje, dobře funguje, nic mu nechybí a je praktické. A tím se vlastně liší od celé řady současných „es-úvé-ček“ na trhu, která často hrají jen na dojem.

Cena nového Sorenta začíná na 1 099 980 korunách (námi testovaný diesel), o sto tisíc více si připlatíte za hybrid, a pokud byste zatoužili po plug-in hybridu, připravte si rovnou 1 319 980 Kč. Náš vůz byl v nejvyšším výbavovém stupni, za který chce Kia 1 379 980 Kč. K tomu si připočtěte ještě 25 tisíc za sedmimístné provedení a dalších dvacet tisíc za příplatkový metalický lak, celková cena testovaného vozu se tak vyšplhala na 1 424 980 Kč. Not great, not terrible.

Technické údaje
Motorřadový vznětový čtyřválec uložený vpředu podélně
Zdvihový objem2 151 cm3
Výkon148 kW (202 koní) při 3 800 ot./min.
Točivý moment440 Nm při 1 750 až 2 750 ot./min.
Plněníturbodmychadlem
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 894 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,2 sekundy
Maximální rychlost202 km/h
Spotřeba (kombinovaná)8,9 l/100 km
Objem palivové nádrže67 litrů
Kola a pneumatiky255/45 R20
Rozvor2 815 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 810/1 900/1 700 mm
Objem zavazadelníku705 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: