Hlavní obsah

Panda od Fiatu vyrostla, jezdí za málo a je úžasně roztomilá. To nejlepší ovšem teprve přijde

Foto: Jakub Misík

Fiat Grande Panda už rozjíždí svoji kariéru v Česku, k čemuž jí pomáhá rozkošný kukuč, vzpomínky na minulost i příjemně úsporný pohon. Jedno velké ALE tu přece jen máme, ovšem i na něj dorazí lék. Jen trochu později.

Článek

Panda velká dnes volně žije jen v několika horských pásmech v Číně, nicméně to se bavíme o černobílém medvědovi, nikoli o podobně rozkošně působícím Fiatu Grande Panda, který nám generačně poněkud vyrostl. Už nejde o malou nákupní pandičku jako dřív, kdepak. Nyní se tu máme daleko dospělejší model, méně městský a více pro život, proto ono přízvisko Grande (velký).

Na pohled vidíte, že tohle auto někdo navrhoval s láskou a nostalgií, protože styl i odkazy na úplně původní Pandu z osmdesátek ve formě starého loga s šikmými čárami zaplavují celé auto. Nová Panda je hranatá, plná kostek, plná nápisů. A je úžasně roztomilá!

Foto: Jakub Misík

Hranatá Panda velká odkazuje na minulost. Hodně.

Zastavíme se u předních pixelových LED světel, které nabízí solidní svítivost, což nás příjemně překvapilo. Celkově toto čtyřmetrové auto opticky působí spíš jako crossover, robustněji, výše posazené, dospělejší a hodnotnější. A to i uvnitř.

Ono jestli máte výšku přes 190 cm, tak ani vy nebudete v Grande Panda strádat. Vpředu máte dost místa nad hlavou, kolem sebe rovněž, což je dané třeba i méně hlubokou palubní deskou. Ta na sobě nese odkazy na testovací okruh Lingotto umístěný na střeše původní tovární budovy fiatu, u spolujezdce nabídne výklopnou přihrádku, uprostřed displej infosystému s navigací i podporou CarPlay/Android Auto a před očima řidiče jednoduché digitální budíky.

Foto: Jakub Misík

Oválná palubní deska vzpomíná na testovací okruh Lingotto.

Volant (na přání vyhřívaný) opět vyvedený v retro stylu příjemně padne do ruky, vysloveně potěšující je pak centrální ovládací panel klimy s fyzickými voliči a Nobelovu cenu za genialitu udělujeme tomu, kdo pod klimu umístil dvě separátní tlačítka na vypnutí hlídání jízdních pruhů a upozornění na překročení povolené rychlosti.

Vedle nich najdeme dva USB-C porty, ale i tradiční 12voltovou zásuvku, dnes prakticky vymřelý prvek. Centrální tunel znovu odkazuje svým tvarem na okruh a hostí volič automatické převodovky nebo bezdrátovou nabíječku mobilů.

Foto: Jakub Misík

Za tyhle tlačítka by někdo zasloužil nobelovku. Geniální. Dva USB-C konektory doplňuje 12V zásuvka, kterou u konkurence většinou nenajdete.

Odkazy na minulost i různé nápisy najdete rovněž po celé kabině, třeba na sedadlech, kde je uvedeno, že Panda byla vyrobena s láskou. Také plastové výplně dveří zkrášlují dekory Fiat, nicméně zde mohl výrobce použít o něco příjemnější plasty. Celkově jejich použití uvnitř dá spíš poznat, že se sice myslelo na lásku, ale také na cenu.

Grande Panda nabídne pět míst, nicméně vzadu je to kvůli prostoru pro nohy spíše pro děti. Máme za to, že tohle auto stejně zaujme jednotlivce či páry, rodinný kombík v Grande Pandě určitě nehledejte.

Foto: Jakub Misík

Kufr má velmi slušný objem 412 litrů.

Na druhou stranu má na svoji konstrukci slušný kufr o objemu 412 litrů, přičemž na pátých dveřích zevnitř ještě nápis „Ciao!“ (ahoj). No není to hezké, když se s vámi auto pokaždé pozdraví či rozloučí?

Hra na úsporu

Výchozím motorem Grande Panda je prozatím zážehová mild-hybridní tříválcová dvanáctistovka spojená s šestirychlostním dvouspojkovým automatem. Systémově má agregát výkon 110 koní, krouťák 205 Nm a maximálku 160 km/h.

Do města rozhodně dostačuje, ale co mimo město? Tam překvapivě taky, proto díky kombinaci dospělejšího exteriéru a interiéru s hybridním pohonem máme z Fiatu Grande Panda více méně plnohodnotné auto, teoreticky použitelné do všech typů provozu.

Foto: Jakub Misík

Výchozím motorem je mild-hybrid 1,2 litru o systémovém výkonu 110 koní.

Jasně, na dálnici ve 130 km/h budete zápasit s aerodynamickým svistem, protože odhlučnění v Pandě nedosahuje úrovně běžných aut typu Škodovka, ale postačí trochu zpomalit a rázem se komfort zlepší. Nicméně Grande Panda je stejně primárně určená do města a na okresky.

Zavěšení vpředu je klasika McPherson, vzadu pak tradiční torzní příčka, což pocítíte zejména na větších nerovnostech. Nicméně tohle je normální u většiny malých a levných aut napříč značkami.

Mild-hybrid ve spojení s pohotovostní hmotností vozidla skoro 1,3 tuny umí jezdit příjemně úsporně. My se na zimních 17palcových kolech dostali na průměr 5,8 litru na sto, a to jsme zhruba polovinu testovacích kilometrů strávili na dálnicích.

Věříme, že na jaře se půjde spotřeba srazit minimálně o půllitr dolů. V létě pak bude záležet na počasí, protože vysoká vedra znamenají menší provoz vozu na elektriku, jelikož klima kompresor potřebuje ke svému chodu spalovací motor.

Foto: Jakub Misík

Panda je sice Grande, ale nežere.

K šetření paliva pomáhá i to, když si auto do elektrorežimu přepnete sami. Nejde to žádným tlačítkem, ale gestem na plynovém pedálu (de facto uvolnit, sešlápnout a držet stabilně). Tehdy se pohon v závislosti na zátěži a stavu nabití akumulátoru většinou přepne do čistě elektrického režimu.

Foto: Jakub Misík

Vzhledem k malému akumulátoru je čistě elektrický dojezd jen pár set metrů, omezenou rychlostí. Na druhou se baterka rychle nabije.

Vzhledem k akumulátoru o kapacitě bezmála 0,88 kWh se bavíme o elektrojízdě v řádech několika set metrů, navíc ustálenou rychlostí, především po městě. Ale i tak šetříte. Sice po kapkách, ovšem ve výsledku to z dlouhodobého hlediska dává smysl.

Dalším plusem elektromotoru je možnost rekuperace, tudíž šetříte brzdy i benzin. Stačí dát jen nohu z plynu, o zbytek se postará automatika. Na druhou stranu to může být i nevýhoda, protože rekuperaci nejde nijak vypnout, takže bude zpomalovat auto i v momentu, kdy byste raději plachtili.

Haló, tady ALE

A nakonec cena, čímž se dostáváme k jádru věci, k tomu ALE. Všechno něco stojí, rovněž tak celkem příjemná Grande Panda. Totiž mild-hybridní základ (vždy s automatem) pojmenovaný Pop je v akci za 459 900 Kč, střed Icon za 504 900 Kč a testovaná nejvyšší specifikace La Prima za 554 900 Kč. A to jsou všechno poměrně vysoké sumy na menší, primárně městské vozidlo.

Řešení však do Česka dorazí přibližně v polovině příštího roku. Přibude specifikace s manuální převodovkou, 100koňovým benzinovým motorem a za cenu, která by měla být stlačená pod 400 000 Kč. A tehdy už začne městská Panda velká dávat větší smysl i těm, které tohle rozkošné auto vysloveně neokouzlí.

Doplňme, že novou Grande Pandu můžete mít i s čistě elektrickým pohonem s dojezdem až 320 km. Ta startuje od 559 900 Kč, střed je za 599 900 Kč a nejvyšší výbava za 639 900 Kč.

Technické údajeGrande Panda Hybrid
Motorzážehový tříválec + turbodmychadlo
Elektrifikace48V mild-hybrid
Zdvihový objem1 199 cm³
Výkon74 kW (100,6 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment205 Nm při 1 750 ot./min.
Elektromotor21 kW (28 k), 55 Nm
Systémový výkon81 kW (110 k)
Kapacita akumulátoru0,876 kWh
Převodovkaautomatická, šestirychlostní
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 274 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,2 s
Maximální rychlost160 km/h
Spotřeba (kombinace)5-5,1 l/100 km
Objem palivové nádrže44 l
Kola a pneumatiky205/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)3 999/1 763/1 629 mm
Rozvor2 540 mm
Objem kufru412/1 366 l
Načítám