Hlavní obsah

„Čínské Volvo“ na českém trhu: Lynk & Co 01 je tajemné a sexy. Koupíte ho jen z druhé ruky, ale celkem lacino. A pod kapotou má překvapení

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V rámci záplavy čínských aut míří na český trh další atraktivní vůz z Dálného východu – od automobilky, o níž jste nejspíš nikdy neslyšeli, vyrábějící model, který jste zaručeně ještě neviděli. Proto si nejdřív musíme zodpovědět klíčovou otázku:

Článek

„Co to je za auto?“ slyšeli jsme za pár dní za volantem asi milionkrát. Máme pro vás rovnou dvě odpovědi: Ta delší říká, že značka Lynk & Co patří koncernu Geely, který provozuje čínské značky Geely Auto, Zeekr a Radar a po světě vlastní třeba také Volvo a Polestar, Proton, Lotus, Smart nebo také London EV company, částečný podíl má i v Aston Martinu. Lynk &Co vznikla v roce 2016 a model s romantickým názvem „01“ je jejich prvotinou (celkem mají v nabídce už devět kousků) uvedenou na trh již v roce 2017 (mezitím prošla několika modernizacemi). Tolik dlouhá odpověď. Krátká je podstatně prozaičtější: Čínské Volvo.

Ale i ta chce delší vysvětlení. Model 01 byl vyvinutý ve spolupráci s Volvem, respektive přebírá většinu techniky kompaktního SUV XC40 – platformu, elektroniku, bezpečnostní systémy, dokonce i plug-in hybridní motorizaci – a balí ji do hodně atraktivního a neokoukaného kabátu, který přitahuje spoustu pohledů a vzbuzuje řadu otázek. První máme zodpovězené, tak pojďme na ty další.

Foto: Lukáš Kukla

Tenhle zadek jen tak někdo nepozná, takže počítejte s tím, že se na vás všichni budou zezadu lepit, aby si mohli přečíst, co je na něm napsáno.

Základem plug-in hybridní jednotky je 1,5litrový přeplňovaný tříválec produkující 180 koní, který je spojený s 82koňovým elektromotorem, společně pak kombinovaným výkonem 265 koní pohánějí pouze přední kola přes dvouspojkový automat – to vše je shodné s XC40 Recharge T5. Oproti němu má však Lynk &Co 01 ve středovém tunelu ukrytou třívrstvou baterii s větší kapacitou (17,6 kWh místo 10,7 kWh) umožňující ujet na jedno nabití až 69 km (místo 44 km u Volva).

Foto: Lukáš Kukla

Čekali jste elektřinu? Kdepak, pod kapotou je spalovák! I když je to jen přeplňovaný tříválec. A s podporou elektřiny ze zásuvky…

Takže ani nepřekvapí, že Lynk & Co 01 jezdí podobně jako Volvo XC40 – v čistě elektrickém režimu naprosto nehlučně, hladce a relativně svižně, v tom hybridním pak většinou ani nevíte, jestli jedete na elektřinu, nebo na benzin, tak je tříválec kultivovaný, tichý a dobře utlumený. Až když auto pobídnete z klusu do cvalu nebo sprintu, tříválec se připomene typickým kurážným vrčením. Obvykle tedy po kratším rozmýšlení systému, kolik jste toho výkonu vlastně chtěli a v jaké kombinaci elektřiny a spáleného benzinu vám jej dodá.

Když však pojedete s citem, nějakých 60 kilometrů byste z baterie měli v pohodě vymáčknout (ve městě a na okreskách to půjde snáz, na dálnici to bude naopak o dost méně). Nabíjení je pak otázkou necelých čtyř hodin u wallboxu (AC 3,7 kW), případně šesti hodin z běžné 230V zásuvky. Bez pravidelného nabíjení v tom budete za pět (ve městě) až sedm (dálnice) litrů na každých sto kiláků, což jsou docela slušná, nikoliv však zázračná čísla.

Foto: Lukáš Kukla

Auto je naladěno překvapivě sportovně. Ostatně máte pod pravým pedálem na povel nezanedbatelné stádo 265 koní!

Na rozdíl od Volva je Lynk & Co 01 naladěné do sportovna – podvozek je tak gumově tužší, což je na pražských kostkách sice horší zážitek, ale na točitých okreskách to oceníte. Do zatáček se můžete vrhat docela odvážně a užívat si spoustu přilnavosti (za hranou najdete jen mírnou bezpečnou nedotáčivost), v čemž vás podpoří anatomické sedačky a sportovně tvarovaný volant. Lynk & Co 01 sice není žádný závoďák, ale přesto je radost ho řídit, zatímco ve Volvu XC40 je spíš radost se vézt.

Foto: Lukáš Kukla

Když ale pojedete s citem, můžete si užít nějakých 60 km čistě elektrického dojezdu.

Také interiér v Číně pojali sportovněji než ve Švédsku (kromě anatomických sedadel a volantu jde třeba i o široký a vysoký středový tunel nebo černou stropnici), kde šli spíš požitkářskou cestou. Ale trocha švédské invence a citu pro detail by se tu přece jen snesla. Celkem fádně pojatou tmavou kabinu s jednoduchou architekturou oživují totiž jen drobné detaily v podobě chromovaných ozdob, modrého čalounění a obšití a náladového osvětlení s měnitelnými barvami.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina působí docela fádně, je ale kvalitní a solidně smontovaná, navíc plná pokročilé techniky. Nic vám tu chybět nebude.

Celkové zpracování je však až překvapivě kvalitní, kabina netrpí typickým čínským „udělejme to co nejlaciněji“ syndromem. Hovíte si tak v pohodlné sedačce z recyklovaných materiálů, v rukou držíte kvalitní kůží obšitý volant a hledíte na variabilní 12,3palcový přístrojový panel, vedle pak máte 12,7palcový dotykový displej s širokými možnostmi mobilní konektivity (bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, indukční nabíjení) a online funkcionality (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci).

Foto: Lukáš Kukla

Dobře, že je na volantu napsáno jméno výrobce. Abyste si to zapamatovali…

Systém, který na něm běží, je zcela odlišný od Volva, jež využívá služby Google Automotive. Lynk & Co má vlastní systém, přehledný a stabilní (i když jsou jeho reakce občas zpomalené) a hlavně plně lokalizovaný do češtiny. Inspirací od Volva je přehledná nabídka hlavních asistenčních systémů, které můžete snadno a rychle (de)aktivovat, na rozdíl od něj si také ponechává otočné ovladače nastavení teploty klimatizace nebo hlasitosti.

S Lynk &Co 01 je tak až překvapivě snadné žít a vlastně si nepřipadáte jako v autě z úplně jiné části světa. Samozřejmě za to vděčí především precizně vyvinutému a důkladně otestovanému technickému základu od pečlivé evropské automobilky, který už pak jen v Číně oblékli do trochu jiného kabátku a místo uspávacího pohodlí mu dodali trochu sportovního šmrncu. Takže nás vůbec nepřekvapí, když po této exotice zatoužíte.

A tady začíná problém. Lynk & Co svá auta v Evropě nabízí formou předplatného (jako třeba Netflix), které umožňuje modely i střídat. Jenže na českém trhu oficiálně nepůsobí. Do ČR se tak dostávají individuálně dovezené modely právě po ukončení předplatného – to znamená roční auta s nájezdem od pár tisíc kilometrů až třeba po 35 tisíc. Ceny se tak pohybují v rozmezí od 600 do 750 tisíc korun (tedy o pěkných pár set tisíc laciněji, než kolik byste dali za jeté XC40 Recharge), za něž dostanete ojeté, ale prověřené auto. Tovární záruka 4 roky/120 000 km by vás měla uklidnit, servisovat ho pak můžete v Praze (Auto Průhonice) nebo Brně (Auto Cardion).

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto Průhonice.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 477 cm3
Výkon132 kW (180 k) při 5 800 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.
Elektromotor82 k a 160 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí265 k a 425 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 900 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,8 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)1,2 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kapacita baterie17,6 kWh (využitelná 14,1 kWh)
Elektrický dojezdaž 69 km
NabíjeníAC až 3,7 kWh
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 512/1 857/1 673 mm
Rozvor2 734 mm
Objem zavazadlového prostoru466 l
Načítám