Hlavní obsah

Cenová bomba z Číny v testu: Jak jezdí elektrické MG4? Má se konkurence bát?

Foto: Jiří Čermák

Stáj MG vypustila nového koně, plně elektrického a za zajímavé peníze.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Záplavy elektrických novinek valících se na nás ze všech stran mají obvykle nějaký ten háček, jímž je obvykle cena či dojezd. Auta na baterky jsou zkrátka drahá, a proto se o ně čeští zákazníci zrovna neperou, ovšem vypadá to, že se začíná blýskat na časy. A ony časy přichází z Číny a nesou loga Morris Garages spojené s číslovkou 4.

Článek

Troufáme si tvrdit, že pokud by nový elektromobil se slušným dojezdem a zárukou stál 300 tisíc, sejdeme se na nabíječce takřka všichni. Jenže tak to není a pravděpodobně ani nebude, proto každý, kdo touží po novém automobilu na bateriový pohon, musí sáhnout hodně, ale hodně hluboko do kapsy.

Foto: Jiří Čermák

MG4 sice není levné, ovšem na elektromobil má cenu poměrně zajímavou.

Jenže nedávno k nám do Česka na úspěšné vlně spalovacího modelu MG ZS dorazil také jeden elektrických hatchback pojmenovaný MG4, jehož základní cena (na 779 960 Kč aktuálně nikdo z konkurentů nestačí) a bateriová vybavenost sice není ohromující, ovšem donutí i obyčejného člověka se zamyslet nad tím, že takový model vlastně může dávat smysl.

První věcí je design, jelikož se (elektro)auto prostě musí líbit. Designéři dost často využívají toho, že se některé modely nabízí jednak jako spalovací a také plně elektrické, což odliší například tím, že klasickou mřížku chladiče jednoduše nahradí plnou plochou. Ne každému se ovšem takový styl zamlouvá.

Foto: Jiří Čermák

Ta nevkusná černá tečka pod logem je přední kamera.

MG se v případě elektrické 4 nepustilo do úplně super hi-tech karosářských křivek, ovšem také nezůstalo úplně při zemi. Hlavním motivem modelu jsou úzká šikmá diodová světla, jež doplňuje vertikální denní svícení. Do toho divočeji tvarovaný nárazník a máme tu rázem zajímavé zjevení.

Rovněž pohled na boční linie s designovým oplastováním přechází v zadní část, kde najdete aerodynamicky řešený zadní nárazník, diodové horizontální lampy zakončené tvarem Y a impozantně navržené křídlo s atypickým brzdovým světlem. Díky tomu všemu vozidlo působí celkem svěže.

Foto: Jiří Čermák

Soudě dle tvaru křídla, výrobce koketoval s aerodynamikou.

Máme-li kritizovat vzhled, pak si postěžujeme na umístění přední parkovací kamery. Vetknout černou čočku natvrdo doprostřed nárazníku působí stejně nápadně jako rudé Ferrari zaparkované mezi bleděmodrými trabanty. Do toho není karosářské slícování po obou stranách vozidla vždy rovnoměrné, tady se musí automobilka ještě učit.

Cesta přístrojové jednoduchosti

Nahlédneme-li do kabiny, najdeme tam plno moderních prvků. Tak například volant, který už dávno není kulatý, nýbrž zploštělý. Nejde však o ergonomický prohřešek, věnec se příjemně drží, navíc nabídne fyzická ovládací tlačítka.

Foto: Jiří Čermák

Kulatým volantům začínají pomalu přitakávat i ty hranatější.

Hned za řídicím kormidlem máme jednoduchý digitální přístrojový štít obsahující základní informace. Zatímco někteří výrobci se vydali cestou nasypat do přístrojovky co nejvíc dat včetně mapových podkladů, v MG, ale třeba i ve Škodovce šli cestou jednoduchosti.

Uprostřed palubky pak má své místo displej infosystému, který je softwarově řešen ve stylu widgetů, což je opět součástí aktuálních moderních trendů. Jelikož jsme testovali jeden z prvních kusů v Česku, bylo rozhraní ještě lokalizované do angličtiny, občas neodladěné, padající.

Foto: Jiří Čermák

Infosystém potřebuje doladit a vychytat.

Vysloveně se nám líbí, že výrobce zachoval pod hlavním displejem fyzická tlačítka pro ovládání ventilace, výhřevu, hlasitosti nebo pro návrat na domovskou obrazovku. Pro tyto základní funkce tak nemusíte nutně chodit do dotykového menu.

Za zmínku stojí též otočný volič řazení spojený s elektrickou parkovací brzdou a bezdrátovou nabíječkou. Tyto prvky jsou umístěné na relativně širokém panelu, kde bychom si uměli představit další ovládací knoflíky. Škoda prázdného prostoru.

Foto: Jiří Čermák

Na tomto panelu mohla být další tlačítka, ale výrobce rozhodl jinak.

Nespornou výhodou modelu je bohatá základní výbava, jelikož už ve standardu dostanete šest airbagů, palubní nabíječku 6,6 kW, adaptivní tempomat, LED lampy, automatickou klimu, bezklíčové odemykání, litá kola nebo třeba velký balík asistentů.

Ve vyšší specifikaci pak najdete aktivní mřížku chladiče, kožený volant, sluneční clonu spolujezdce s kosmetickým zrcátkem, silnější palubní nabíječku 11 kW nebo možnost využití vozidla jako záložního zdroje energie.

Reálně přes 300 km

MG4 má poháněnou zadní nápravu a vypínatelnou stabilizaci, takže ano, pokud si chcete v nějakém uzavřeném bezpečném areálu zablbnout, máte možnost. Na silnici ovšem doporučujeme ESP nevypínat, jelikož příval točivého momentu na kola je u elektromobilů (všeobecně) okamžitý, pro mnohé řidiče až nečekaný.

Foto: Jiří Čermák

Náhlý příval točivého momentu může mnohé řidiče až zaskočit.

Základní specifikace Emotion disponuje elektromotorem o výkonu 170 koní (250 Nm), jejž živí lithium-železo-fosfátové baterie o kapacitě 51 kWh (50,8 kWh využitelná). Vyšší výbava Elegance nabídne výkon 204 kobyl (250 Nm) a akumulátor (lithium-nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 64 kWh (61,7 kWh využitelná). Tím má auto papírově schválený dojezd 350 km, respektive 450 km na jedno nabití.

Nám se dostal do rukou výkonnější model s větší baterií, s nímž jsme ihned zažili první svízel – nadmíru péče výrobce o řidičovu bezpečnost. Abyste se vůbec rozjeli, musíte mít všechny dveře zavřené, pásy zapnuté, takřka až na podlahu sešlápnout brzdový pedál a poté otočit voličem. Jenže, pokud brzdu nesešlápnete dostatečně hluboko, musíte proces brzda-volič opět opakovat. Rychlý rozjezd po usednutí do vozu je tak víceméně sci-fi.

Foto: Jiří Čermák

Naše průměrná spotřeba kolísala mezi 17 až 18 kWh na sto. Bez loudání nebo omezování komfortu.

Během jízdy jsme rádi využívali snadno přepínatelné cestovní profily, proměnlivou sílu rekuperace nebo online navigaci. Vzhledem k výkonnostním parametrům, zejména točivému momentu nastavenému na 250 Nm, nemá auto přespříliš divoké tendence následovat pedál akcelerátoru, což má pozitivní vliv rovněž na spotřebu.

My bez omezení komfortu jezdili za 17–18 kWh na sto, což se rovná dojezdu na krev při plném akumulátoru v rozmezí 360–340 km. Jenže pochopitelně v rámci šetření baterky je doporučeno nabíjet spíše do 80 % a také si musíte nechat nějakou rezervu, proto můžete obvykle kalkulovat s nějakými 70 % využitelné kapacity. I v takovém případě máte u MG4 Elegance k dispozici 254–239 reálných kiláků dojezdu plus 10 % rezervu. A to je slušné.

Jelikož třídně srovnatelné elektromobily jezdí víceméně podobně, nečekejte u MG4 nějakou výstřednost oproti ostatním. Jde zkrátka o takový příjemný cestovní standard. Interiér vozu je sice svěží, ergonomický, nicméně znovu nikterak převratný.

Čím ovšem čínský elektrický model vyniká, je cena a sedmiletá garance, protože ceník startuje od 779 960 Kč (Emotion), respektive od 884 960 Kč za vyšší specifikaci (Elegance). S přihlédnutím na české prodejní sumy současných elektroaut se dostáváme vzhledem k výbavě a akumulátoru na hodně zajímavou nabídku. Dokonce tak zajímavou, že by se od ní mohly etablované západní automobilky učit.

Technické údajeMG4 Electric Elegance
MotorSynchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment250 Nm
Převodovka1stupňová s fixním převodem
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 726 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,9 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 450 km
Kapacita baterie64 kWh (využitelná 61,7 kWh)
Spotřeba (WLTP)16 kWh/100 km
NabíjeníAC 11 kW, DC 135 kW
Kola a pneumatiky215/50 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 287/1 836/1 504 mm
Rozvor2 705 mm
Objem zavazadlového prostoru363/1 177 l
Načítám