Hlavní obsah

Jak důležité je ESP v SUV? Losí test ukazuje, že velmi

Nissan Kicks při losím testu; autor: YouTube - Autología

Již pár let platí v zemích Evropy nařízení, podle kterého musí být každé nové auto vybaveno systémem stabilizace. ESP (Electronic Stability Program) v autech za normálních okolností vůbec nepostřehneme, ovšem když přijde krize, může jeho přítomnost zabránit nehezkým nehodám.

Článek

Povinné ESP samozřejmě nemáme pouze v Evropě. Podobná nařízení jsou platná třeba i na trzích Severní Ameriky, jenže některé rozvojové trhy, jmenovitě Střední a Jižní Ameriky, ESP povinný nemají. Třeba v Mexiku se nový globální crossover Nissan Kicks (u nás se zatím neprodává, ale i tady se možná časem objeví), nabízí v základní výbavě bez ESP. Jak ale ukazuje jeden velmi názorný pokus, moderní koncepce crossoveru má svoje úskalí. A to naplno vytane právě bez ESP.

Na podrobném testovacím videu mexického magazínu Autología ukazuje redaktor potenciálním zákazníkům, proč by nad příplatkem za stabilizaci neměli vůbec váhat. Nissan Kicks jezdí na videu slalom, je porovnáván s dalšími auty stejných i jiných tříd a všude si vede řekněme obstojně. To ovšem pouze do chvíle, kdy dojde na takzvaný „losí test“ prováděný bez ESP v 65 km/h. Hned první vybočení, kdy se musí přejet z pruhu do pruhu, Kicks silně rozhodí, vysoká karoserie se prudce zhoupne a Kicks zvedá pravá kola ze země.

Na videu se vůz kvůli vysokému těžišti dostane do bodu, odkud by se naprosto jednoznačně převrátil, nebýt pohotového zásahu redaktora za volantem. Ten stihl dostatečně rychle stočit řízení na druhou stranu a nissan s třísknutím vrátil kola zpět na zem. Kdyby řidič reagoval jen o zlomky sekundy pomaleji, auto by skončilo na boku nebo na střeše.

Kdyby se však stejný test odehrál při zapnuté stabilizaci, Kicks by se rozhodně převrátit nemohl. Elektronická asistence by zásahem do brzd jednotlivých kol auto stabilizovala, takže by vůz celkově zpomalil, nešel tolik do smyku a nerozhoupal se tak jako na videu.

Ani přítomnost ESP však neřeší prostou příčinu problému, a sice bídné jízdní vlastnosti mnoha crossoverů a SUV při extrémních situacích. Vyšší težiště oproti klasickým hatchbackům, kombíkům nebo sedanům se zkrátka někde projevit musí a zpravidla se projeví v tu nejméně vhodnou chvíli – při potřebě rychlého úhybného manévru. ESP při krocení rozdováděného auta do značné míry pomůže, ovšem není všespásné a nejde se na něj spoléhat vždy a za každé situace. Mnoho lidí při koupi SUV argumentuje bezpečností, ovšem jak ukazuje test mexických novinářů, některá auta z této kategorie umí být za určitých okolností nebezpečná sama sobě.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama