Hlavní obsah

Jak to sakra dělá? Dacia Bigster jezdí za hubičku i tam, kde to nikdo nečeká. Spotřebu může dramaticky zvýšit snad už jen jediná věc

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Současná moderní modelová paleta posunula Dacii z levněji vnímané značky do pozice, kde se může směle poměřovat s evropskou elitou. Na vrcholu této nabídky je posazen model Bigster, jehož spotřebu ani po několika měsících dlouhodobého testování nechápeme.

Článek

V létě jsme na Garáži převzali klíčky od nového dlouhodobáku. Redakční vozový park rozšířila Dacia Bigster s hybridním pohonem, bohatou výbavou, ale pořád solidní cenovkou. Slyšíte správně, hybrid a bohatá výbava… u Dacie. Před lety něco nemyslitelného, dnes standard, který dělá z Bigstera vážně zajímavé SUV.

Základní přehled jsme vám přinesli v prvním díle našeho dlouhodobáku, tentokrát to tedy vezmeme letem světem - Bigster má na délku 4 570 mm, našinci asi spíše ocení informaci, že velikostně spadá přesně mezi oblíbené škodovky Karoq a Kodiaq.

Zavazadelník velké dacie pojme 612 až 702 litrů bagáže. S naším hybridem je objem nejmenší, ale pořád dostatečný i pro vícečlennou rodinu. Navíc má pravidelné tvary, háčky na nákupy, praktické schránky po stranách a úložný prostor pod podlahou, kam se napasovala dokonce i rezerva! Kdo by ale měl ambici chápat Bigstera jako přímou konkurenci Kodiaqu, toho raději přibrzděte. Bigster to sice zdárně maskuje, ale je relativně úzký. A to jak po stránce vnějších rozměrů, tak hlavně v kabině.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Z tohoto pohledu je asi nejvíc patrné, že Bigster není zrovna kdovíjak rozkročený. V kufru převezete kupu drobností, ale třeba velká matrace může být problém.

A teď ke zmíněnému hybridu. Vlajkové SUV dostalo jeho poslední evoluci, kde elektrický doping pomáhá čtyřválcové atmosférické osmnáctistovce (dříve jedna-šestka). Systémový výkon si proti původnímu hybridu (prvně se montoval třeba do Dusteru) polepšil na 155 koní, točivý moment má hodnotu 205 newtonmetrů. Díky elektrickému šťouchanci se z místa odlepíte okamžitě a ač není auto žádným trhačem asfaltu (stovka za 9,7 s), pro svižné předjetí nebo připojení do rychlého dálničního pruhu máte rezervu pořád dostatečnou. Největší kouzlo tohoto hybridu však tkví ve spotřebě. A tím se dostáváme k dnešnímu hlavnímu bodu.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Mimo dálnice zvládne hybridní Bigster na jednu nádrž klidně přes 1 000 km.

Tabulky nelžou

Jen pro úplnost dodejme, že hybrid v našem exempláři roztáčí přední kola a spolupracuje se specifickou multimódovou převodovkou (4 stupně pro spalovák, 2 pro elektromotor), která je bez spojky a synchronů. To se projeví hlavně při plné akceleraci během pružného zrychlení, kdy si ústrojí dává trochu na čas, než vystřídá elektrický pohon za benzin.

Tabulky říkají, že v kombinovaném režimu jezdí hybridní Bigster se spotřebou 4,7 l/100 km. A nejde o údaj vycucaný z prstu. Začněme ale disciplínou, v níž by tato dacia vlastně měla pohořet. Všeobecně víme, že hybridy jsou úsporné hlavně ve městech a na okreskách, kde můžou hodně rekuperovat a spoléhat na elektřinu. Dálniční přesuny už těmto systémům tolik nesvědčí… jenže Bigster je i tady příjemným překvapením. Na dálnici si při dodržování předpisů řekne o  5,5 litru na 100 km. Přesvědčili jsme se o tom už v létě cestou na formuli 1 do Budapeště. Připomeňte si naši štaci krátkým boxíkem:

Náklady na cestu

Do Maďarska jsme vyrazili naší dlouhodobě testovanou Dacií Bigster s hybridním pohonem. Cesta Pardubice-Hungaroring se dá zvládnout za pět hodin a kousek, tam a zpět to včetně popojíždění kolem okruhu znamenalo nájezd nějakých 1 100 km. Bez slovenské (295 Kč) a maďarské (405 Kč) dálniční známky by to sice bylo kratší, ale o zhruba dvě hodiny delší.

Kromě velkého 612litrového zavazadelníku Bigsteru přišla vhod i jeho hospodárnost. Nový 155koňový hybrid s osmnáctistovkou totiž zvládl celý výlet s průměrnou spotřebou 5,5 l / 100 km. A to drtivou většinu trasy tvoří dálnice, kde jsme jeli předpisových 130 km/h. Po okraj naplněná 50litrová nádrž nám tedy vystačila až zpátky do Česka, kde jsme po sjezdu z dálnice mohli natankovat za příznivější ceny.

S cenovkou 35,90 Kč za litr naturalu nás palivo vyšlo na 2 172,95 Kč, hybridní Bigster tedy i po dálnici jezdí za necelé dvě koruny na kilometr. Ve městě a na okreskách je přitom jeho apetit ještě nižší, o tom si povíme už brzy v připravovaném článku o našem dlouhodobáku.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Na F1 v dacii? Před deseti lety možná utopie, ale dnes s vlajkovým Bigsterem pohodová a příjemná cesta. Navíc za pár korun.

Výrazně začíná apetit růst až v „německém“ tempu. Posvištíte-li po dálnici 160 km/h, počítejte s odběrem asi 7,5 l/100 km. To je sice víc, ale pořád žádná hrůza. A pak tu máme městské a příměstské cestování.

A právě tady nás apetit bez přehánění fascinuje. Bigster totiž v létě a teplejším podzimu zvládá mimo dálnice jezdit s průměrem 4,5 až 5 l/100 km. A to na ekonomiku provozu nikterak nehledíme. Když začneme a jedeme s opravdu lehoučkou nohou, dokážeme se propracovat dokonce na hodnoty začínající trojkou. A to pořád nejsme žádnou brzdou provozu. Za hospodárnost si hybridní Bigster zaslouží obrovský palec nahoru.

Může tedy ještě vůbec rumunského šetřílka něco rozhodit? Teoreticky ano, zima. S teplotami klesajícími k nule si poslední dny všímáme, že baterie (ukazatel máte v digitálním štítu) se vybíjí rychleji a Bigster častěji přepíná na spalovací motor. Tudíž nedokáže být tak efektivní jako za teplých letních dní. Zatím apetit v průměru narostl zhruba o litr, další vývoj budeme sledovat během vánočních svátků.

Bigster je vážně povedené auto, na kterém se jen těžko hledají chyby. A když už vás přeci jen něco štve, s přihlédnutím k ceně mu to snáze odpustíte. Vrcholný hybrid dnes startuje na 672 900 Kč, což je v dané kategorii super cena. Ale hlavně si pořád můžete vybrat i všednější motorizace - základní 140koňový mild hybrid (včetně verze na LPG) za 556 900 Kč, nebo o deset koníků silnější LPG se čtyřkolkou od 699 900 Kč. Ani v základu přitom Bigster není žádná oholená láce. Ale o výbavách zase někdy příště…

Načítám