Hlavní obsah

Toyota Yaris TS – Hravé štěně

Foto: Martin Tolar
24. 9. 2021

Miluju malé hot-hatche. Jsou tak opravdové, bezprostřední a hravé jako malé štěně. Přesto jsem od Yarisu TS mnoho nečekal. Toyota na přelomu milénia nebyla už tolik sportovní a nadšenecká jako třeba o dekádu dříve. To jsem se ale spletl podobně, jako když Chamberlain mával nadšeně na letišti papírem z Mnichova, že nebude válka.

Článek

Toyotu Yaris všichni znáte a zná ji vlastně celý svět, byť pod různými jmény. Malý model se vyrábí už od ledna 1999. A právě na první generaci XP10 si chci dnes zavzpomínat. To byl Yaris ještě opravdu malým autem a i povedeně navrženým. Design Sotirise Kovose a Horokaze Ikumy zestárnul v mých očích pomaleji než následná druhá generace. Ještě lépe jsou na tom faceliftované verze vyrobené po roce 2003. Yaris se prodával skvěle, například v Evropě mnohem lépe než předchozí Starlet (ten se u nás nenabízel vůbec). Jenže já si nevyzkouším obyčejný Yaris, ale ostřejší warm hatch (ne, opravdu ostrý hot-hatch jako například Clio RS to vážně není) Yaris TS, v Asii prodávaný jako Vitz RS.

Sportovní model poznají znalci na první pohled díky jiným nárazníkům (u předního otvor navazuje na masku), podspoileru, masce, černě podbarveným předním světlometům, předním mlhovkám, bočním mohutnějším nástavcům prahů a kolům. Ta originální jsou patnáctipalcová, tady jsou už vyměněná za o palec větší ráfky. Model TS se nabízel hlavně u třídveřové karoserie, ovšem pár pětidveřových také můžete potkat. Za sebe bych uvítal nějakou křiklavější nápadnější barvu, aby to nebyla taková šedá myš. V nabídce byla ještě modrá a červená.

Foto: Martin Tolar

Toyota Yaris TS se jeví jako ideální volba pro mladé nadšence

Změny se nevyhnuly ani interiéru, kde jsou o něco lépe tvarovaná přední sedadla (boční vedení by ale mohlo být výraznější), dvoubarevný kožený volant, bílé budíky (místo digitálního štítu běžné varianty) a jiná hlavice řadicí páky. Ta původní kožená byla tady předchozím majitelem nahrazena kovovou. Ovšem výškové nastavení sedadlům chybí a já bych je skutečně o něco níž rád měl. Stejně tak mne trochu volant bez možnosti nastavení omezil v tom najít si ideální pozici. Stále tu zbyla původní slušná prostornost a dobrá využitelnost. Ve výbavě je i palubní počítač, naopak klimatizace chybí (v nabídce byla, ale za příplatek). Yaris používá platformu NBC a váží kolem 900 kilogramů. Ač malý rozměry, za své tehdejší čtyřhvězdičkové skóre EuroNCAP se stydět nemusel.

Nejlepší motor, který můžete koupit

Většinu malých Toyot potkáte s třináctistovkou nebo litrovým motorem, diesel o objemu 1,4 litru se vidí už méně, ale vzácností je tato sportovní verze s řadovým čtyřválcem 1NZ-FE o objemu 1,5 litru a opravdovou raritou pak jeho přeplňovaná verze. Já si vyzkouším klasický atmosférický čtyřválec, který mi k malým ostrým hatchbackům pasuje tak nějak víc, a i tak dostane prcka na 180 km/h, na stovku pak za 9 sekund.

Foto: Martin Tolar

Na klikatých asfaltkách si Yaris oblíbíte velmi rychle

Motor malého Yarisu nabízí výkon 106 koní (78 kW) v 6 000 otáčkách a točivý moment 145 Nm ve 4 200 otáčkách. Díky systému Dual VVT-i je průběh točivého momentu rovnoměrnější, ostřeji motor působí nad hodnotou 4 500 otáček. Do těch se vyplatí zabrousit, v nižších totiž Yaris nic moc nepředvádí a chová se jako obyčejná verze. Omezovač je ovšem už na hodnotě 6 700 a popravdě jsem u sportovněji naladěné Toyoty čekal o něco víc a asi i o trochu jedovatější projev. Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která má trochu gumovou kulisu. Je hodně krátká, takže ve 130 km/h na dálnici budete točit 4 400 otáček.

Úpravy nekončí jen u motoru

Aby se potenciál pohonné jednotky dal využít, namontovala Toyota silnější větší brzdy (tady jsou standardní kotouče navíc ještě sportovně vrtané, ty přední i s vnitřním chlazením), silnější stabilizátory a také tužší podvozek snížený o 8 milimetrů. Jelikož jsem jezdil i s obyčejnou verzí, tak na první chvíli cítím strmější a přesnější řízení. Kola reagují okamžitě, i když nepůsobí řízení tak citlivě.

Podvozek je také tužší, ale přesto se nemusíte bát, že by Yaris byl nějak nepohodlný. Potěší, že auto na hrbolech neodskakuje a pořád jede ve zvolené stopě, ovšem zase náklony karoserie v oblouku by mohly být ještě o fous menší. Celkově ale auto funguje velmi dobře a nechá si hodně líbit. Navíc je Yaris dost neutrálně naladěný. Výfuk je trochu dunivější, ale ne nepříjemně. Klidná jízda znamená spotřebu do 8 litrů, svižnější do 11 a opravdu ostrá do 16 litrů. A velkou výhodou je spolehlivost, protože je to přece Toyota.

Yaris je v nabídce dodnes, a dokonce má u čtvrté generace opět v portfoliu i sportovní model GR. Ten je dokonce mnohem ultimátnější než starý Yaris TS. Ale já jsme si i tento původní model oblíbil, má takového toho správného ducha starých malých ostřejších prcků. Tak trochu devadesátkové auto, i když se vyrábělo až do příchodu druhé generace v roce 2005. Navíc i ta cena je docela rozumná, například tento Yaris TS z roku 2001 s nájezdem přes 200 tisíc kilometrů se krátce po mém testu prodal za 50 tisíc korun. Problém ale je najít nějaký kus na prodej. Jen jedna věc mne teď trápí, jak asi jezdí ta silnější přeplňovaná verze?

Reklama

Sdílejte článek