Hlavní obsah

Test ojetiny Subaru Levorg: Skvělé auto, které nikdo nechce

Foto: Dalibor Žák
10. 5. 2021

Vskutku řidičský a staromilský kombík aby dnes člověk pohledal. Komu už stará „é-čtyřicetšestka“ prohnila na kost, mohl by v Levorgu najít velice povedeného nástupce. Je to moderní, velice bezpečné a především spolehlivé auto. Škoda, že jich je tak málo.

Článek

Většina lidí si Subaru automaticky spojí s modrou okřídlenou bestií, které se kouří od kol, střílí z výfuku a štěrk odhazuje na kilometry daleko. Jenže Subaru není jenom o rallye speciálech. Dnes je především o velice praktických a bezpečných rodinných autech. A jak se poslední dobou ukazuje, také velice spolehlivých.

Nedávno jsme tu měli naftového Forestera, kterého se nebojím označit za jedno z nejlepších SUV na trhu vůbec. Zejména, pokud chcete čtyřkolku a diesel. Ano, diesel od Subaru se po prvních bolestivých letech propracoval k mimořádné spolehlivosti.

Auto, které tu máme dnes, bohužel s dieselem nebylo. Ne snad, že by benzinový motor vadil, ale určitě to omezilo jeho celkový záběr na emisně citlivém evropském trhu. Přesto věřím, že pár nadšenců dá tomuhle praktickému a dobře jezdícímu kombíku šanci. V té šedi unifikovaných krabic na společných platformách bez charakteru je totiž Levorg opravdu příjemné osvěžení.

Levorgů je na trhu málo

Na test ojetiny jsme si v Auto ESA půjčili Subaru Levorg s přeplňovanou šestnáctistovkou, automatem Lineartronic a samozřejmě pohonem všech kol, což byla svého času jediná dostupná možnost na našem trhu. Pěkně vybavený vůz z roku 2015 v době testu překročil metu jen 39 000 km a prodejce za něj chtěl 449 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Levorg je aktuálně nejlevnější z nabídky na portálu sauto.cz. Má málo najeto a prakticky úplnou výbavu. Škoda, že je to auto po kuřákovi

Na našem trhu ojetin je Subaru Levorg poměrně velká vzácnost. Testovaný vůz je toho času nejlevnější z inzerovaných na portálu Sauto.cz. Aktuálně je v nabídce 10 aut, koupíte i prakticky nové vozy od zhruba 700 000 Kč.

O trochu větší výběr je za hranicemi. Oblíbený vyhledávač ojetin Mobile.de ale také nepřetéká ojetými Levorgy. Z nabídky necelé stovky ojetých aut startují nejlevnější u 15 000 eur (385 tisíc Kč). Zajímavé je, že naprostá většina Levorgů za sebou nemá velký nájezd. Většina ojetin ještě nepřekročila 100 000 km, některá auta nemají po pěti letech ani 50 000 km. Kilometrového rekordmana jsme našli u nás a jen se 150 000 km. O takových nájezdech se může naftovým superbům jen zdát.

A jak si vlastně ojetá Subaru stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Subaru není značka hlavního proudu. Její zákazníci dobře znají specifickou techniku a jízdní vlastnosti. Kvůli nim si vozy Subaru kupují, i když na trhu nových aut nevychází zrovna levně. Většinou se jich zbavují, až když si kupují nový model, takže vozy mají něco najeto. Ojeté Subaru s nízkým nájezdem, jako je tento konkrétní Levorg, není tak častým jevem. Technická vyspělost se promítá i do cen ojetin, takže jejich ceny jsou mírně vyšší než u jiných vozů ve třídě. Na druhou stranu, pro mnohé příznivce značky jsou nové vozy nedostupné, a tak řada z nich si plní svůj sen nákupem ojetiny. Naftové motory se na trhu vyskytují málo, a pokud ano, tak u větších modelů, jako je Outback. Zkušení subaristé však dávají přednost benzinovým motorům.“

Subaru Levorg je jasným důkazem toho, že naprosté většině lidí nezáleží na tom, jak auto jezdí. Jinak by lámalo prodejní rekordy. V letech 2015 až 2020 ale prodalo Subaru v Evropě jen 13 959 Levorgů, takže priority naprosté většiny kupujících jsou asi někde jinde. Fleetoví manažeři zase nejásají z přísných servisních plánů, vyšší tabulkové spotřeby a emisí (tedy vyšších daní), což nedělá hezká čísla v tabulkách.

Skvělé auto, které nikdo nechtěl

Levorg tak byl, aspoň tady v Evropě, odkázán do role auta pro velmi specifickou skupinu zákazníků, nejčastěji z řad soukromníků (jistě, dost aut se koupí tzv. „na firmu“, ale jako osobní vůz pro šéfa, ne jako sdílený a trápený otrok pro zaměstnance).

Foto: Dalibor Žák

Levorg není typický fleetový služebák, takže se z něj nestala ta „tabulkově výhodná“ masovka. Tohle auto si tak kupovali hlavně soukromníci a šéfové firem pro sebe. Prodejní rekordy tak Levorg netrhal

V tabulce technických údajů pak všechno vypadá moc dobře. Šestnáctistovka s turbem má pěkné parametry, auto má pohon všech kol, dostatečně velký a praktický kufr a hlavně velmi pěknou výbavu. Subaru ale mělo vždycky potíže se prosadit na přeregulovaném evropském trhu, kde jsou navíc auta dovezená z Japonska zatížena vysokými celními poplatky a dalšími daněmi.

Kdo tohle všechno překousnul (rozuměj připlatil si), určitě byl s Levorgem spokojený. Tohle auto totiž skvěle jezdí a připadá mi podobně staromilské jako třeba BMW řady 3 generace E46. Je pocitově kompaktní, ale robustní. Motor je dostatečně silný, podvozek velmi dobře vyvážený a řízení pohotové. Na poměry japonských značek má Levorg také příkladnou ergonomii a pozici za volantem.

Foto: Dalibor Žák

Levorg má bezkonkurenčně nejlepší ergonomii ze všech japonských aut. Sedí se nízko, volant se dá doslova přirazit k hrudníku. I rozvržení ovládacích prvků je v pořádku a člověk si rychle zvykne

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je místa dost, žádný strach. Není to sice jako v Superbu, ale pokud se řidič za volantem neválí jako u zubaře (nebo nemá dva metry), sedne si i sám za sebe

Foto: Dalibor Žák

Kufr má praktický a využitelný tvar. Na litry možná neporazí Octavii Combi, ale sedadla jdou sklopit do roviny a potřebám běžné rodiny, která nepřeváží nafukovacího žraloka, bude velikost kufru naprosto stačit.

Mám tohle auto rád, jezdí se mi s ním hezky a ani mi nevadí ten diskutovaný automat Lineartronic. Díky předprogramovaným převodům (i když by nemusela, umí variátorová převodovka měnit převodové poměry jako klasická skříň) se chová podobně jako klasický automat a třeba na mokré trávě, sněhu a blátě má mnohem plynulejší záběr než hojně rozšířené dvouspojkové převodovky.

Sice by asi tohle auto oslovilo více lidí, kdyby mělo jako druhou možnost klasický manuál, ale mně osobně tady variátorový Lineartronic vůbec nevadí. Kdybych potřeboval kombíka ve čtyřkolce s automatem, byl by Levorg horký favorit na takovou ojetinu. Určitě bych ho chtěl raději než třeba Audi. Vlastně nevím, co jiného bych si chtěl jako rodinného kombíka ve čtyřkolce s automatem koupit. Octavii ne.

Foto: Dalibor Žák

Dynamika Levorgu je s motorem 1.6 Turbo zcela dostatečná, funkce automatu Lineartronic uspokojivá a ani spotřeba není nijak vysoká. Dá se jezdit za osm litrů na 100 km

Na testovaném autě se poměrně dost podepsal minulý uživatel. Drobné kosmetické vady vyřešíte, opravíte si i pár věcí na podvozku. Ale evidentně zakouřený interiér je záležitost, která se odstraňuje hodně těžko. Já jsem sice nekuřák, ale nejsem žádný aktivistický bojovník proti kouření. Ale lidi, proboha... Nehulte v autech!

Škoda, že smrad nejde vyfotit. To byste si v galerii „pošmákli“. Na dalšího majitele tak čeká poměrně namáhavá práce s „odvšivením“, v tomto případě spíše s odsmraděním celého auta. Ale jestli máte potřebu každou cestu vyhulit dvě krabičky nefiltrovaných „startek“, tak tohle je auto pro vás.

Spolehlivé, ale starejte se

S technikou ale další uživatel moc starostí mít nebude, protože tohle Subaru je v zásadě velmi spolehlivé. Velký podíl na tom má přísný servisní plán s prohlídkami a výměnami oleje každý rok nebo maximálně po 15 000 km. A podílí se na tom i většina majitelů důkladnou péčí o své vlastní auto.

Foto: Dalibor Žák

Ploché čtyřválce řady FB (zde 1,6 l s turbem, později 2,0 l bez turba) jsou spolehlivé motory. Chce to ale jezdit včas na prohlídky a pro nové náplně, hlavně olej. Zanedbávání olejového servisu je většinou jediný důvod, proč pak více ojeté kusy už olej berou

Zatímco fleetová auta „na operák“ často trpí na natažené servisní intervaly a služebáky k tomu ještě na neurvalé zacházení ze strany lidí, kteří za to auto nedali vlastní peníze, tak auta po soukromnících a hlavně lidech, kteří chtějí, aby jim auto vydrželo (a mělo slušnou zůstatkovou hodnotu), mívají servisní historii obvykle pečlivě vedenou. A nedostávají tolik za uši. Vozy Subaru tak zpravidla mají zcela kompletní servisní historii a bývají v dobrém technickém stavu.

Na motoru žádná velká rizika nejsou. Jelikož je to ale přímovstřiková přeplňovaná jednotka, logicky tu bude vyšší citlivost na kvalitu paliva a způsob používání. Na neustále krátké trasy se studeným motorem to tak nebude. Používejte jen kvalitní benzin s aditivy, ideálně s vyšším oktanovým číslem, i když ho Subaru přímo nepředepisuje. Interval výměny svíček po 105 000 km bychom u přímovstřikového motoru určitě zkrátili maximálně na 60 000 km.

Foto: Dalibor Žák

Levorg je jedno z posledních aut, která mají ještě teploměr vody a oleje, měří tlak turba a další užitečné provozní informace. Při dodržování servisních zásad Subaru snese i trochu hrubší zacházení, ale s Levorgy se obvykle nejezdí o víkendech na okruhy

Diskutovaná spotřeba oleje není u Levorgů a obecně motorů řady FB takový problém. Jestli motor bere olej, bývají na vině zpravidla zapečené pístní kroužky kvůli přejížděným olejovým intervalům. Výrobce vlastně řešil jen dva větší problémy pomocí svolávacích akcí. „První se týkala přeprogramování řídicí jednotky motoru kvůli úpravě software zamezujícímu detonační spalování za určitých specifických podmínek,“ říká Jaroslav Salamon, šéf poprodejního servisu značky Subaru.

„Druhou servisní akcí byla kontrola a případná výměna vysokotlaké hadice sání kvůli možné výrobní vadě. V tomto případě se kontrolovala šarže výroby, a pokud hadice datem výroby spadala do série s možným případným problémem, byla automaticky vyměněna za novou. Podle informací od dodavatele mohlo při výrobě hadice dojít k nedokonalému spojení pryžové části s vnitřní výztuhou, takže by se mohlo stát, že by hadice mohla prasknout,“ dodává Salamon.

Mezi obvyklé věci lze zařadit snad už jen opotřebená ložiska v kolech, což ale Jaroslav Salamon dává za vinu spíše stavu českých silnic. Přeci jen má Levorg ve srovnání s jinými auty tužší podvozek a nízkoprofilová kola, takže mu více vyhovuje kvalitní asfalt. A toho je u nás opravdu málo.

„Největší slabinou jsou asi výfukové svody, které občas prasknou a bývají zpravidla jedinou mimořádností, kterou musíme řešit,“ dodává Salamon ze Subaru a doplňuje, že pokud se něco takového přihodí, řeší značka pozáruční opravu tzv. „goodwillem“, ve kterém značka nese 100% podíl nákladů na materiál a zákazník pouze zaplatí práci.

Automat funguje dobře

Ohledně variátorové převodovky Linertronic se také zatím nehromadí nějaké katastrofické příběhy. Automobilka ale doporučuje výměnu oleje v převodovce po 60 000 km nebo čtyřech letech, neboť i v tomto intervalu se má dle servisního plánu měnit olej v diferenciálech. Podle oficiálního plánu se má olej v automatu měnit, jen když se tahá přívěs, ale servisy tento úkon doporučují vždy.

Foto: Dalibor Žák

S manuálem se Levorg nenabízel, ale variátorový Lineartronic tu funguje spolehlivě. Vyměňte v něm ale nejpozději po 60 000 km nebo čtyřech letech olej. Není to v oficiálním servisním plánu, tak pozor, aby to někdo před vámi udělal. Budou o tom záznamy v servisní historii

Není to žádné tahání peněz z kapes zákazníků, ale celkem rozumná investice do prevence. Šedesátitisícový interval má většina automatů, u kterých měl výrobce rozum a aspoň nějaký nastavil. Jinak Levorg může tahat klasicky 750kg nebrzděný nebo 1 500kg brzděný přívěs.

Protože byl Levorg dostupný pouze s automatem, nestal se z něj ten rodinný rallye speciál a stav aut bývá obvykle dobrý. S tímhle autem nikdo nezávodí, a pokud má za sebou pravidelný servis, opravdu by nemělo nic vážného hrozit. Spotřeba oleje nebývá u tohoto modelu a motoru takové téma jako u WRX STI, které honí majitelé po okreskách s očipovaným motorem v omezovači. Sice doporučujeme vozit litrovku oleje v kufru, ale to platí pro každé ojeté auto, ta s turbomotorem zvláště.

Pro pozdější atmosférický dvoulitr, který už nebyl dynamicky tak přesvědčivý, platí to samé. Je to ale velmi spolehlivý motor, který by měl při dodržování servisních zásad vydržet opravdu hodně dlouho. Navíc má nepřímé vstřikování, takže nebude tak citlivý na kvalitu paliva a styl jízdy. Přeplňovaný dvoulitr se u nás neprodával. Jen v Japonsku (300 koní a 400 Nm) nebo v Austrálii (268 koní a 350 Nm).

S elektronickou výbavou u Subaru problémy nebývají. Občas zazmatkuje rádio nebo navigace, ale většinou vše vyřeší aktualizace řídicího software. Navíc tohle by u ojetin už mělo být dávno bez problémů (obvykle to zazlobí prvnímu majiteli, který to nechá na záruku opravit). Stejně tak bývá velmi spolehlivý bezpečnostní systém EyeSight. Jen neodborně provedená výměna předního skla může rozhodit jeho kalibraci a pak se dočkáte falešných poplachů a varovných hlášek.

Celkové hodnocení: Ojeté Subaru Levorg

Levorg je opravdu příjemné auto. Pocit z řízení hodně připomíná staré bavoráky, takže jestli vám už E46 nebo E90 dosloužila a chcete něco novějšího a bezpečnějšího, budete mít tohle auto rádi. Přeplňovaná šestnáctistovka je dostatečně silný a hlavně spolehlivý motor, navíc umí být i úsporný. Při troše snahy zvládne jezdit za osm litrů na 100 km, příměstské přískoky do deseti (což není na kombík s automatem, čtyřkolkou a benzinovým turbomotorem vůbec špatné). V té omezené nabídce ojetin ale buďte opatrní, ať nekoupíte vytopené auto bez historie. To už je lepší auto po kuřákovi, hlavně když má jasný původ a kompletní historii.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: