Hlavní obsah

SsangYong už zase mění majitele, možná se vrátí do Koreje

Foto: SsangYong

Automobilka SsangYong je znovu na prodej, chcete ji?

3. 11. 2021

Původně jihokorejská automobilka SsangYong, nyní vlastněná indickou Mahindrou, už zase mění majitele. Kvůli jejím finančním problémům a neschopnosti splácet závazky se Indové této značky zbavují. Novým majitelem se má stát znovu korejská a velmi ambiciózní firma, která o sobě prohlašuje, že převálcuje i severoamerickou Teslu.

Článek

Hned na začátek upřesníme, že SsangYong (v překladu Dva draci) je původně jihokorejská automobilka, nikoli čínská, jak si mnozí myslí. Nic to však nemění na tom, že společnost, která prapůvodně vznikla v roce 1963 sloučením dvou dílen založených v letech 1954 a 1962, nečelí finančním problémům poprvé.

Foto: SsangYong

SsangYong znamená v překladu Dva draci

První velký průšvih nastal v roce 1997, kdy hluboce zadlužená společnost přešla pod křídla Daewoo Motors. V roce 2004 však většinový podíl získala čínská firma SAIC, která údajně měla automobilku pouze technologicky vyždímat, což tak či onak v roce 2009 vyvrcholilo dalším hlubokým minusem.

Na základě soudního rozhodnutí se SsangYongu následně ujala indická Mahindra, která do něj nasypala spoustu peněz a pod níž vznikly nyní nabízené modely. Opět marná lásky snaha a pandemie k tomu, proto mají Dva draci opětovné finanční potíže vlastně už od loňského roku, přičemž Indové společnost nadále dotovat nechtějí, a tak se jí zbavují.

Foto: SsangYong

Jihokorejskou automobilku momentálně vlastní indická Mahindra, nicméně chce ji prodat

Nejžhavějším kandidátem na odkup je mladé konsorcium Edison Motors – výrobce náklaďáků a autobusů (vč. elektrických), které se prsí tím, že jednou zcela překoná i severoamerickou Teslu. Což je takový úsměvný paradox, vždyť vynálezci Nikola Tesla a Thomas Alva Edison spolu soupeřili už v minulosti.

Každopádně se prý máme těšit na super elektrické sedany a SUV (Smart S a Smart X) se zrychlením z nuly na sto za 2,5 sekundy, dojezdem přes 800 kilometrů na jedno nabití a s pokrokovým autonomním řízením. A to není vše, firma plánuje také produkci hi-tech elektromotorů spojených s bateriemi, elektrických lodí, letadel i dronů.

Foto: SsangYong

Pokud by SsangYong přešel pod Edison Motors, lze pravděpodobně očekávat rapidní nárůst modelů s elektrickým pohonem

Plány jsou velkolepé, takže pokud společnost Edison Motors s nákupem SsangYongu skutečně uspěje, je možné, že se těchto vychytávek dočkáme právě pod křídly této značky. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do konce listopadu, nicméně vyvstává otázka, zdali tato restrukturalizace nějak neohrozí stávající zákazníky SsangYongu, který své vozy prodává i v Česku.

Neváhali jsme a oslovili tuzemské zastoupení, které však jakékoli obavy vyvrátilo. Firma dokonce současné klienty sama informovala o tom, že prodej a (především) servis zůstane nadále zachován, což vlastně vyžaduje i česká legislativa. Totiž jako akreditovaný importér máte ještě 10 let po ukončení prodejních aktivit povinnost poskytovat poprodejní služby (servis, díly apod.).

Foto: SsangYong

Dle slov tuzemského zastoupení se čeští zákazníci nemusí ničeho obávat

Připomínáme, že na našem území koupíte pod značkou SsangYong kompaktní SUV Tivoli (od 379 900 Kč), nadstavbové Tivoli Grand (od 429 900 Kč), větší Korando (od 449 900 Kč), obří Rexton (od 899 900 Kč) a pick-up Musso Grand (od 699 900 Kč).

Náhledem do statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) zjistíme, jak se Dvěma drakům dařilo od znovu-vstoupení na český trh v roce 2019. Data sice neukazují jednotlivé modely, jen celkový souhrn, nicméně i to nám pomůže zjistit, zdali je u nás o tyto jihokorejské vozy zájem, nebo ne.

Foto: SsangYong

Letos láme SsangYong v Česku své prodejní rekordy

V roce 2019 začaly výstavby/přestavby prvních dealerství, takže se během celého roku na naše silnice dostalo jen 99 nových vozů. Vloni už jich bylo 381 a letos (k 9/2021) se zatím bavíme o 761 vozech, což představuje oproti roku 2020 prudký procentuální prodejní nárůst.

Zcela upřímně to bude i zvolenou obchodní strategií tlačící pořizovací cenu hodně dolů a výbavu zase nahoru. Věříme, že pokud automobilka ještě více zapracuje na své značce, budou její hospodářské výsledky o něco zajímavější a možná i konečně v černých číslech.

Budoucnost značky tedy bude pod případnými křídly Edison Motors velmi ambiciózní. Zůstáváme ovšem nohama na zemi, jelikož věhlasných prohlášení o ovládnutí automobilových trhů jsme slyšeli už dost (např. start-up Nikola), ovšem málokdo z těchto začínajících hráčů dokázal věci dotáhnout až do úplného šťastného konce (výjimkou je třeba start-up Rivian). Tak tedy uvidíme a SsangYongu držíme pěsti.

Reklama

Sdílejte článek