Hlavní obsah

Naděje pro benzin a naftu? Německo se ohradilo proti zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035

Foto: Audi

V syntetických neboli obnovitelných palivech už teď vidí potenciál například německá automobilka Audi, budou přibývat další? Výrobci automobilů jsou skeptičtí zejména ke slibům svých vlád ohledně vybudování potřebné infrastruktury pro elektromobily

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rok 2035 se zapíše do dějin jako rok, kdy v Evropě nadobro skončí prodej vozů se spalovacími motory. Nebo ne? Německo se totiž vůči tomuto zákazu ohradilo s tím, že existují způsoby, jak jednak zvýšit efektivitu spalovacího motoru a jednak snížit i jeho uhlíkovou stopu co možná na minimum. Řešení mají přinést obnovitelná paliva.

Článek

„Ne tak zhurta!“ Tak nějak by se velmi lakonicky dalo popsat stanovisko německého Ministerstva dopravy vůči plánovanému zákazu prodeje spalovacích motorů na území EU od roku 2035. Zatímco jiné státy a automobilky plánují přechod na elektřinu, Němci vidí ve zbývajících 13 letech dostatek času na zlepšení stávajících technologií.

Foto: Shutterstock / photocosmos1

Německý ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing to se spalovacím motorem nevidí tak černě. Cestou pro záchranu spalovacích motorů však podle něj jsou obnovitelná paliva

Hlavním hlasem naděje pro tento staromódní, tak probádaný typ pohonu, je sám německý ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing, který se na tohle téma vyjádřil na jednom neformálním mítinku v Paříži, kde byli přítomni i jeho kolegové zastupující další země. Má to podle něj jen jeden háček: „Podmínkou je, že všechna auta se spalovacími motory budou schopna jezdit na syntetická paliva,“ přiznal Wissing.

Syntetická neboli obnovitelná paliva mohou v budoucnu nahradit ta fosilní. Jinými slovy – syntetická paliva, jako je jako třeba bionafta, mohou reálně přinejmenším oddálit zánik aut spalujících benzin a naftu, a to minimálně do doby, než výrobci vyřeší „dětské nemoci“ elektromobilů. Nebo dokud bude o vozy se spalovacími motory zájem.

„Pro budoucnost mobility je krátkozraké se spoléhat čistě jen na elektrický nebo vodíkový pohon,“ přiznal německý ministr. Podle něj je jednou z hlavních překážek nedostatek takových vozidel, vybudování infrastruktury a její reálné zaštítění – energetické i finanční.

Foto: Shutterstock

Podle německého ministra dopravy Evropa momentálně nemůže spoléhat výhradně na elektromotory a vozy poháněné palivovými články. Podobně se k situaci staví například Čína

Pohledy světových výrobců na tuto problematiku se různí. Někteří už teď upouští od dalšího vývoje spalovacích motorů a investují své prostředky do vývoje baterií. Naproti tomu takové Audi oznámilo, že si některé jejich naftové motory už teď poradí se syntetickou naftou HVO. Ta má dle automobilky z Ingolstadtu snížit emise o 70 až 95 procent.

Zajímavé je, že Němci v tomto pohledu nejsou sami – podobně se k problematice vyjádřil rovněž italský ministr pro ekologickou dopravu, Roberto Cingolani. Dle jeho slov je prakticky nemožné, aby budoucnost všech zákoutí pozemní dopravy byla „založena pouze na elektromobilitě“.

Foto: Lamborghini

Italské automobilky jako například Lamborghini připouštějí, že spalovací motor neodmyslitelně patří k jejich výběrovým supersportům, které jsou neodmyslitelnou součástí jak italské kultury, tak i hrubého domácího produktu

Cingolani vidí budoucnost v „nové generaci hybridů, v posouvání hranic [technologií], snižování karbonizace a zároveň zvyšování účinnosti spalovacího motoru“. Ke skeptikům ohledně přechodu na elektromobilitu patří také Čína, z výrobců jsou slyšet výtky od Toyoty, Volkswagenu nebo Stellantisu.

Stanovisko Itálie je vlastně pochopitelné – sportovní vozy poháněné spalovacími motory patří k jejich průmyslu i kultuře. Není tajemstvím, že italská vláda rovněž jedná s Evropskou komisí ohledně výjimky pro jejich deseti- a dvanáctiválcové skvosty – pochopitelně z obav, že tichý italský supersport si bude chtít koupit jen málokdo.

Jaký bude výsledek? Nechme se překvapit. Je ale evidentní, že někteří výrobci si už teď uvědomují, že byť je energetická efektivita elektromobilu obdivuhodná a zátah zejména v nízkých rychlostech pozoruhodný, nepřináší v praxi jen samé výhody. Aktuálně mají více než deset let na to, aby to dokázali. Co si o tom myslíte vy?

Reklama

Načítám