Hlavní obsah

Weinsberg Fiat 238 sice připomíná Barkas, ale jde o retro obytku ukazující krásy dobového kempování

Foto: Jan Majurník

Sice jde o starou obytku, ale velmi stylovou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když vidíte Fiat 238 z dálky, nejspíše si jej spletete s východoněmeckým Barkasem. Zblízka už je to jiná píseň, obzvláště když narazíte na model Weinsberg z roku 1969. To se pak vrátíte ke kořenům volného kempování s obytným vozem, který znamená svobodu a nezávislost.

Článek

Weinsberg Fiat 238 patřil k nejstarším kouskům, jaké jste na letošním Caravan Salonu v Düsseldorfu mohli vidět. A co je trochu škoda, byl umístěn v retro koutku první haly a poněkud odstrčen, přitom jde o jeden z prvních obytných modelů známého německého úpravce Weinsberg.

Foto: Jan Majurník

Obytný Weinsberg stojí na základech Fiatu 238

Základem je pochopitelně standardní italská 238 s předním pohonem, takže jste toho času mohli i s obytňákem v případě potřeby zajet do kteréhokoli autorizovaného servisu Fiat, přičemž tehdy jich v Evropě bylo okolo 7 500.

Vpředu pracuje čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 46 koní, spárovaná s čtyřrychlostním manuálem. Maximální rychlost pak činí 105 km/h.

Kabina je třímístná a poměrně archaická. Řadicí páka jde z podlahy, volant je jednoduchý, tachometr prostý. Za sedačkami má své místo ještě náhradní kolo.

Foto: Jan Majurník

Pracoviště řidiče je velmi prosté

Uvnitř trambusové karoserie můžete narazit na stůl o rozměrech 115 × 56 cm, každá lavice nabídne rozměry 190 × 56 cm a taburet dosahuje 52 × 48 cm. Otevřená střecha poskytne na výšku až 190 cm celkového místa, zatímco zbytek vozu 148 cm.

Mimo úložných prostor se dovnitř standardně dávaly dva plynové vařiče, dřez, volitelná lednice na elektriku i plyn či šatní skříň. Dveře vystavovaného kousku ještě zdobily úložné kapsy, zatímco na boční stěně viselo zrcadlo a vnitřní teploměr.

Foto: Jan Majurník

Nechybí ani lednička, kuchyňka, úložné prostory

Pokud se vůz transformoval na spaní, pak zadní část lákala na lůžko 198 × 168 cm, přičemž vpředu do kabiny a dále do interiéru bylo možné zavěsit další lůžka o velikostech 150 × 70 cm a 180 × 70 cm.

Foto: Jan Majurník

Rozložené spaní nabídne rozměry 198 × 168 cm

Veškerá zadní výbava je přišroubovaná maticemi, takže ji lze vyndat a namísto obytňáku mít dodávku. Jako perličku ještě uvedeme, že tehdejší legislativa umožňovala ostatním členům posádky (kromě řidiče) spát vzadu i během jízdy.

Weinsberg Fiat 238 je skvělé retro ukazující krásy dobového kempování i práci stejnojmenné firmy, která se obytňáky zabývá dodnes. Na dnešní poměry sice jde o veterána, ale šviháckého a hodně povedeného.

Reklama

Načítám