Hlavní obsah

Rezerva již není povinná, můžete tak ušetřit prostor! Jak?

Foto: Shutterstock

Náhradní kolo zabírá v autě poměrně dost místa. Dá se bez něj ale v případě defektu vždy obejít?

31. 7. 2018

Možná si budete klepat na čelo, ale je to tak - za určitých podmínek nemusíte v autě vozit náhradní kolo. Při cestě s rodinou na chalupu tak můžete mít v kufru k dispozici přibližně 80 litrů místa navíc pro vaše zavazadla. Jak je to možné?

Článek

Vyhláška č. 341/2014 Sb. říká, že povinnost mít ve voze náhradní kolo se nevztahuje na vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo vozidla, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí. Jinými slovy - pokud máte speciální pneumatiky nebo lepicí sadu pro dojetí, rezervu v autě zkrátka vozit nemusíte.

A vědí to i výrobci pneumatik, kteří se na tento segment čím dál více zaměřují. Nabídka „samoopravitelných” pneumatik nebo tzv. runflat pneumatik, tedy pneumatik umožňujících nouzové dojetí po ztrátě tlaku do servisu, je čím dál širší. A postupně tento trend přechází z prémiového segmentu i do nižších cenových kategorií.

„Samoopravitelné” pneumatiky fungují tak, že se uvnitř nachází lepivá viskózní těsnící vrstva, která drobné defekty okamžitě za jízdy zacelí. To vše bez jakéhokoliv omezení funkčnosti. „Řidiči tak většinou ani nepostřehnou, že došlo k defektu,” popisuje Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o. Nutno ale podotknout, že na takto samovolně opravené pneumatice nelze jezdit do nekonečna, dříve či později je návštěva pneuservisu nutná.

Foto: Continental

Některé pneumatiky umějí menší defekty samy zacelit

Druhou variantou jsou pak pneumatiky se zesílenými bočnicemi, tedy zmíněné tzv. runflat. U nich nehrozí nebezpečné svléknutí pláště a následné poškození ráfku. Dojezd na takových pneumatikách bývá po defektu několik desítek kilometrů, ovšem za snížené rychlosti, zpravidla do 80 km/h. Podmínkou použití je pak i systém sledování tlaku v pláštích ve voze, který řidiče na defekt upozorní. Dříve byly tyto pneumatiky vlivem pevnější boční konstrukce poměrně nepohodlné, výrobci se ale stále zlepšují, a tak u dnešních nových modelů laik rozdíl v komfortu nejspíše ani nepozná.

Třetí variantou, jak se vyhnout vození rozměrné rezervy ve voze, je pořídit do auta lepicí sadu. A nebojte se, nejedná se o lepení, jaké známe z cyklovýletů. V balení se zpravidla nachází malý kompresor napájený z 12V zásuvky a lahev se speciální těsnící kapalinou. Tu pomocí kompresoru do pneumatiky vstříknete a můžete pak dojet klidně i dvě stovky kilometrů do servisu.

Foto: Continental

Lepicí sada ContiMobilityKit od společnosti Continental

Zní to všechno jako pohádka pro uši, ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé. Je potřeba upozornit na to, že výše popsané systémy nejsou spásou za každé situace. Zpravidla pomohou jen u menších defektů, například když se vám do pneumatiky zapíchne hřebík. Pokud dojde k většímu defektu, například po nájezdu na překážku ve větší rychlosti, pneumatika se zpravidla prorazí a v tu chvíli vám nepomůže ani těsnící hmota v pneumatice, ani lepicí sada. A když nemáte v autě rezervu, budete muset zkrátka pravděpodobně volat odtahovku.

Co si o absenci náhradního kola v autě myslíte vy? Přijde vám to jako dobrý nápad?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama