Článek
Obchod s auty je byznys jako každý jiný, proto když se něco neprodává nebo dovozce potřebuje například vyprázdnit sklady, tak vozy zlevní nebo jinak zvýhodní (třeba elektromobily). Naopak ve chvíli, kdy je o vozidla zájem nebo ony automobily prostě nejsou snadno k mání, není důvod ke slevám, případně se naopak auta mohou prodávat dráž.
Svoji roli v cenách aut hrají i předpisy Evropské komise nebo flotilové emise, plus se na vozech chtě nechtě podepisují i gigantické výdaje výrobců za elektromobilitu. Nehledě na to, že s příchodem čínských značek a zavedením represivních cel přišla další cenová rošáda.

Mezi diesely nejvíc zlevnil Citroën C5 Aircross.
Pokud se tedy zeptáte, které modely aut v Česku nejvíce zlevnily a kdo naopak zdražil a proč, tak odpovědi přináší analýza společnosti Business Lease (také s využitím dat JATO Dynamics) specializované na operativní leasingy.
Dieselové modely: Největší zlevnění a zdražení od 1. 1. 2023 do jara 2025
Značka | Model | Zlevnění |
---|---|---|
CITROËN | C5 AIRCROSS | -8,7 % |
CITROËN | JUMPER | -5,4 % |
CITROËN | JUMPY | -4,5 % |
RENAULT | EXPRESS | -4,1 % |
PEUGEOT | BOXER | -2,2 % |
PEUGEOT | 208 | -2,2 % |
CITROËN | BERLINGO | -2,1 % |
OPEL | MOKKA | -2,0 % |
PEUGEOT | PARTNER | -1,8 % |
OPEL | MOVANO | -1,6 % |
Značka | Model | Zdražení |
DACIA | DUSTER | +3,0 % |
MERCEDES | VITO | +3,3 % |
RENAULT | KANGOO | +3,4 % |
MAZDA | CX-5 | +4,1 % |
HYUNDAI | SANTA FE | +4,5 % |
MERCEDES | GLS | +4,9 % |
TOYOTA | PROACE MAX | +5,4 % |
FORD | TOURNEO CUSTOM | +5,5 % |
VOLKSWAGEN | AMAROK | +6,3 % |
MERCEDES | CITAN | +7,6 % |
„O dieselové motorizace je obecně nejen na českém firemním trhu pořád velký zájem, importéři tak nemají příliš důvodů je zlevňovat. Z naší analýzy vyplývá, že výjimkou potvrzující pravidlo byl hlavně koncern Stellantis, pod nějž spadají značky Peugeot, Citroën či Opel,“ komentuje tabulku nejvíce zlevněných modelů manažer oddělení nákupu společnosti Business Lease Lukáš Urbanec.
Další faktory ovlivňující cenu dieselů jsou náklady na vývoj emisně čistějších motorů, což zahrnuje nejen zlepšování filtrů pevných částic nebo katalyzátorů.
Benzinové modely: Největší zlevnění a zdražení od 1. 1. 2023 do jara 2025
Značka | Model | Zlevnění |
---|---|---|
FORD | BRONCO | -9,5 % |
PEUGEOT | 2008 | -8,4 % |
CITROËN | C4 X | -8,0 % |
CITROËN | C4 | -7,7 % |
PEUGEOT | 408 | -6,5 % |
PEUGEOT | 308 | -3,7 % |
TOYOTA | PROACE CITY VERSO | -2,6 % |
FORD | TRANSIT COURIER | -2,4 % |
CITROËN | C3 AIRCROSS | -2,4 % |
PEUGEOT | 5008 | -2,3 % |
Značka | Model | Zdražení |
TOYOTA | SUPRA | +4,7 % |
AUDI | A1 | +5,1 % |
PORSCHE | CAYENNE COUPE | +5,2 % |
TOYOTA | YARIS | +6,1 % |
PORSCHE | 718 | +6,2 % |
PORSCHE | CAYENNE | +6,6 % |
RENAULT | GRAND KANGOO | +6,9 % |
PORSCHE | 911 | +8,2 % |
HYUNDAI | i10 | +9,8 % |
KIA | PICANTO | +11,3 % |
Podle Business Lease můžeme pozorovat cenové boje mezi značkami koncernu Stellantis a také snížení ceny u okrajového modelu Ford Bronco. Nahnuté to mají naopak cenově dostupná mini auta (i10, Picanto, Yaris), protože zdražila zejména kvůli povinným systémům nařízeným od Evropské komise. U Porsche se pak do zdražení prý promítla značka, exkluzivita a emisní pokuty.
Elektromobily: Největší zlevnění a zdražení od 1. 1. 2023 do jara 2025
Značka | Model | Zlevnění |
---|---|---|
NISSAN | LEAF | -16,5 % |
TOYOTA | bZ4X | -10,3 % |
TESLA | MODEL S | -8,9 % |
RENAULT | MEGANE E-TECH | -8,3 % |
TESLA | MODEL X | -8,3 % |
FORD | EXPLORER EV | -6,1 % |
FORD | CAPRI | -5,8 % |
FORD | MUSTANG MACH-E | -5,0 % |
TESLA | MODEL 3 | -4,2 % |
DACIA | SPRING | -3,5 % |
Značka | Model | Zlevnění |
BMW | i5 | +0,4 % |
BMW | iX1 | +0,9 % |
BMW | iX2 | +1,2 % |
MERCEDES | EQT | +1,3 % |
FIAT | 500 | +1,4 % |
AUDI | Q8 E-TRON SPORTBACK | +1,9 % |
AUDI | Q6 | +2,0 % |
AUDI | Q8 E-TRON | +3,0 % |
MERCEDES | EQV | +5,4 % |
PORSCHE | TAYCAN | +8,2 % |
Zpráva společnosti Business Lease tvrdí, že elektromobily jsou mezi všemi pohony jedinou kategorií, kde v průměru všech modelů na trhu za poslední dva a půl roku poklesla cena. Je za tím motivace (u nás spíš nutnost) výrobců podpořit prodeje elektroaut, protože ta u většiny značek zůstala pod očekáváním.

Nissan Leaf je technologicky starý elektromobil. Takže aby se udržel proti konkurenci, musel jít s cenou dolů.
Snížení ceny jde vypozorovat také u technologicky zastaralých aut (typicky Leaf), potažmo výrobci ubrali na ceně kvůli čínské konkurenci, která svoje vozy i přes represivní cla obvykle prodává za atraktivní sumy.
Business Lease ještě upozorňuje, že se do analýzy prováděné na základě katalogových cen nepropsalo nedávné zdražení škodovek, proto modely naší automobilky nenajdete v top 10 modelů.
Průměrné změny cen aut dle pohonu od 1. 1. 2023
Pohon | Vývoj cen |
---|---|
Elektromobily | -0,5 % |
Diesel | +0,3 % |
Hybridy benzin | +0,3 % |
Benzin | +0,6 % |
Hybridy diesel | +1,0 % |
Mix všech pohonů: Největší souhrnné zlevnění a zdražení od 1. 1. 2023 do jara 2025
Model | Zlevnění |
---|---|
NISSAN LEAF (elektromobil) | -16,5 % |
SUZUKI SWACE (hybrid + benzin) | -12,2 % |
TOYOTA bZ4X (elektromobil) | -10,3 % |
FORD BRONCO (benzin) | -9,5 % |
TESLA MODEL S (elektromobil) | -8,9 % |
CITRÖEN C5 AIRCROSS (diesel) | -8,7 % |
PEUGEOT 2008 (benzin) | -8,4 % |
RENAULT MEGANE E-TECH (elektromobil) | -8,3 % |
TESLA MODEL X (elektromobil) | -8,3 % |
CITRÖEN C4 X (benzin) | -8,0 % |
Model | Zdražení |
RENAULT GRAND KANGOO (benzin) | +6,9 % |
MERCEDES CITAN (diesel) | +7,6 % |
BMW X6 (diesel + mild hybrid) | +7,8 % |
PORSCHE 911 (benzin) | +8,2 % |
PORSCHE TAYCAN (elektromobil) | +8,2 % |
BMW X5 (diesel + mild hybrid) | +8,5 % |
BMW 7 (benzin + plug-in hybrid) | +8,6 % |
MERCEDES GLC COUPE (benzin + mild hybrid) | +8,8 % |
HYUNDAI i10 (benzin) | +9,8 % |
KIA PICANTO (benzin) | +11,3 % |
Nakonec ale nutno dodat, že kromě cen roste i výše průměrné mzdy a že dnes jsou automobily všeobecně (až na výjimky) daleko dostupnější než před 20, nebo dokonce 30 lety. Nadcházející roky navíc mohou být turbulentní kvůli možným úpravám evropské emisní politiky a invazi čínských značek na evropské trhy.