Hlavní obsah

Máte u nádrže nafťáku tato tři písmenka? Věnujte jim pozornost, brzy může jít o záchranu dieselových motorů

Foto: Škoda Auto

U vybraných naftových aut můžete vedle hrdla palivové nádrže najít zkratku XTL. Pod nenápadným označením se skrývá důležitá informace.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Mladoboleslavští inženýři nás zase jednou nechávají nahlédnout pod pokličku vývoje nových aut. Nejnověji se věnují moderním nafťákům a dnes poměrně neznámé zkratce XTL. Pokud ji u své palivové nádrže najdete i vy, dobře poslouchejte.

Dieselové škodovky s tímto označením totiž mohou tankovat syntetickou naftu nazvanou HVO. Při jejím používání klesají emise CO2 v životním cyklu paliva a vozu až o 90 %! A protože na tuto hodnotu (nejen) v Bruselu často slyší, mohlo by do budoucna jít o řešení, které naftové motory udrží při životě.

„Nafta HVO je vyrobena převážně z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů, kdy rostliny při svém růstu nejdříve fotosyntézou absorbovaly CO2 z atmosféry, který se následně po spálení paliva do vzduchu vrátí,“ vysvětluje koloběh Martin Řepka z Technického vývoje Škoda Auto.

6 výhod syntetické nafty HVO proti naftě

  1. Má vysoké cetanové číslo, což zlepšuje efektivitu spalování. 
  2. Reálně snižuje emise CO2 až o 90 %. 
  3. Produkuje méně emisí škodlivin, hlavně emisí částic, což snižuje četnost regenerace filtru pevných částic. 
  4. Vytváří méně usazenin v motoru. 
  5. V nádrži vydrží i 10 let bez degradace. 
  6. Neabsorbuje vzdušnou vlhkost.
Foto: Shutterstock

Výhodou XTL je kromě jiného i jeho životnost.

Kam mohu syntetickou naftu tankovat?

Škodovka potvrzuje, že syntetickou naftu HVO lze tankovat do všech jejích dieselů vyrobených od 25. kalendářního týdne roku 2021. Od dubna loňského roku ji navíc dostávají všechny naftové škodovky coby svou prvotní náplň z výroby.

Testy Škody nicméně ukázaly, že HVO lze bez problémů tankovat i do dieselů vyrobených od roku 2015. V takovém případě ale společnost doporučuje před natankováním konzultaci přímo s výrobcem. Je také možné, že jiné automobilky (především z dalších koncernů) budou o možnosti tankovat HVO informovat jinou zkratkou.

Foto: Lukáš Kukla

Nemáte u hrdla naftové nádrže zkratku XTL, ale chcete palivo HVO vyzkoušet? Stačí se zeptat u obchodního zástupce Škody. „Technické obtíže, například degradaci některých pryžových částí nebo těsnění, jak tomu může být například u etanolu jako alternativy k benzinu, HVO nezpůsobuje,“ vyzdvihuje Řepka.

Co znamená XTL?

Kde se vlastně zkratka vzala? Vysvětlení je prosté. HVO patří do kategorie tzv. parafinických naft splňujících normu EN 15940. Ty se obecně označují zkratkou XTL, tedy X-to-Liquid.

Tato paliva se dále rozdělují dle způsobu výroby, například BTL (Biomass-to-Liquid z biomasy), GTL (Gas-to-Liquid ze zemního plynu) nebo PTL (Power-to-Liquid) z vody a CO2.

Foto: Škoda Auto

Srovnání XTL s klasickou naftou. A pozor, palivo HVO si nemáme plést s bionaftou, ta se vyrábí z rostlinných olejů tzv. transesterifikací, i vlastnostmi jde o zcela jiný druh paliva.

Kde HVO natankovat?

Mezi příznivé vlastnosti HVO patří fakt, že jde o čiré palivo bez zápachu, navíc nedegraduje a neobsahuje síru nebo aromatické uhlovodíky. Technika pod kapotou pak nepotřebuje tak časté regenerace částicového filtru (DPF), menší je i tvorba usazenin v motoru.

A postupem času se zlepšuje i dostupnost paliva. HVO už najdeme na celé řadě evropských trhů. V České republice aktuálně natankujete HVO na zhruba dvaceti čerpačkách. Škodovka ale avizuje, že jejich počet bude postupně růst. Výhodou je, že když na daném místě palivo zrovna není dostupné, stačí natankovat tradiční naftu.

Co říkáte na syntetickou naftu?
Super způsob, jak udržet diesely na trhu!
81,1 %
No nevím... uvidíme, co cena.
16,1 %
Nesmysl, diesel je mrtvý.
2,8 %
Celkem hlasovalo 3480 čtenářů.
Načítám