Hlavní obsah

Jezdí rychle, proto bourají. Bilance nehodovosti motorkářů za 13 let ukazuje pravdivou realitu. Která místa jsou nejnebezpečnější?

Foto: Policie České republiky

Pamatujte, že motorkáři platí i za chyby ostatních.

Co všechno se dá stihnout za 13 let? Vyvinout dvě generace automobilů, zlepšit bezpečnostní technologie, založit novou společnost a etablovat na vrchol…? Určitě ano, ovšem také se nabízí analyzovat data posbíraná za 42 505 nehod motorkářů a řečí čísel upozornit na to, co všichni vědí, ale mnozí si to odmítají připustit.

Článek

Třináct let je skutečně dlouhá doba, obzvláště pokud ji trávíte tím, že sbíráte a analyzujete dopravní data. Jenže když pak někdo soubor čísel i poznatků převede do grafů a smysluplné formy, najednou se vám odhalí realita ve své ryzí formě.

Foto: Lukáš Kukla

Motorky jsou v Česku pořád na vzestupu, lidé je kupují po stovkách.

A právě tohle udělali analytici z Portálu nehod, kteří se zaměřili na nehodovost motorkářů a zpracovali vstupy sbírané od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2022. Závěr je pak nanejvýš jasný – rychlost a nepozornost zabíjí, ovšem nikoli jen mladé a nevybouřené „kaskadéry“.

Za monitorovaných 13 let se v Česku událo 42 505 nehod motorkářů, což tvoří 3,47% podíl z celkového počtu všech vzniklých dopravních nehod. Nejvíce událostí se stalo v Praze (5784), Středočeském (5767) a Jihomoravském kraji (4261), ovšem největší podíl motocyklistů na všech nehodách drží kraje Jihočeský (5,92 %), Plzeňský (4,82 %) a Jihomoravský (4,76 %).

Foto: Portalnehod.cz

Důležitým ukazatelem je podíl nehod motorkářů na všech dopravních nehodách, kde se na špici drží Jihočeský kraj.

Podíváme-li se na data trochu hlouběji, vytvoříme průměry a započítáme podíl všech nehod, zjistíme, že naprosto nejrizikovějšími okresy jsou České Budějovice, Brno-venkov, Plzeň-sever, Hodonín a Ústí nad Orlicí.

V rámci sledovaných let se ukazuje, jak nehodovost na motorkách stoupala, jelikož v roce 2010 bylo evidováno 2751 případů (minimum), zatímco v roce 2018 jich bylo 3825, tedy maximum za sledované období. V dobách pandemie podíl klesl, nicméně rok 2022 opět znamenal nárůst, a to na 3445 případů.

Foto: Portalnehod.cz

Nejhorším obdobím z hlediska nehodovosti motorkářů byl rok 2018.

V poměru ke všem dopravním nehodám celkově byly motorkářské karamboly na svém negativním vrcholu v roce 2011 (4,03 %), naopak nejlepšími byly v tomto ohledu roky 2017 (3,12 %) a 2021 (3,16 %).

Počet havárií pak jednoznačně souvisí se sezonním obdobím, kdy lze za nejhorší měsíce považovat červen až srpen. V těchto čtvrtletích se celkem událo 20 199 motorkářských kolizí, tedy takřka polovina všech bouraček (42 505).

Foto: Portalnehod.cz

S nastupující sezonou nehodovost vždy rapidně stoupá a po konci zase rychle klesá.

Za nejnebezpečnější dny lze jednoznačně označit pátky, soboty a neděle. Z hlediska denní doby se nejvíc kolizí stalo v pásmu od 14:00 do 17:00 hodin.

Matematik varuje!

Víte, že při nehodě jsou motorkáři více ohroženi tragickými následky než ostatní? „Pokud se podíváme na všechny nehody, které se u nás staly od roku 2010, tak ze 78 % se obešly bez zranění. Avšak u nehod, kde figurovala motorka, to bylo jen 21,4 %,“ upozorňuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Proč motorkáři bourají?

Hlavní příčiny nehod motorkářů jsou tři – způsob jízdy (33,5 %), přednost (30,0 %) a rychlost (27,5 %). Byl-li dotyčný motocyklista pachatel nehody, pak ve 41,7 % případů hrál roli způsob jízdy a ve 45,5 % rychlost. Pakliže byl jezdec poškozeným, tak v 59,4 % případů proto, že nedostal přednost. Další podstatný 23,9% podíl následně tvořil způsob jízdy.

Foto: Portalnehod.cz

Viníci nehod – motorkáři – nejčastěji jeli příliš rychle.

Pachatelé nehod na motorce tedy nejčastěji bourají z důvodu příliš vysoké rychlosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nepozornosti, přičemž poslední dva zmíněné úzce souvisí opět s rychlostí. Poškození nejčastěji nedostanou od ostatních řidičů přednost na trojúhelníku, poté při odbočování vlevo a také na stopce.

Havárie na motorce mají z hlediska věku poměrně široký rozptyl, neb statistika vyrovnaně říká, že skupiny 18–45 let jsou nejrizikovější. Nejvíce viníků nehod je ve skupině 18–24 let, naopak nejčastěji poškozenými jsou motorkáři ve věku 39–45 let.

Foto: Michal Jirák

Ohrožení jsou jak mladí, tak motorkáři ve středním věku.

Více než 60% podíl z hlediska následků nehod motocyklistů má lehké zranění, následované vyváznutím bez zranění (21,4 %) a těžkým zraněním (15,7 %). Úmrtí má podíl jen minimální, nicméně i tak za 13 let u nás zahynulo více než 1000 jezdců na mašině.

Viníci-motocyklisté nejvíce umírali na následky nehod v letech 2010, 2014, 2018. Nejvíce poškozených se poté nevrátilo z jednostopé vyjížďky v letech 2012, 2015 a 2018.

Foto: Portalnehod.cz

Úmrtí nevinných motocyklistů za poslední roky kleslo.

Nakonec se podíváme na to, ve kterých rizikových okresech byly nehody zdaleka nejdražší (rekordy). Titul naprostý vítěz s vyčíslenou škodou od pojišťoven ve výši přes 5,2 milionu korun za dvě kolize získává Znojmo.

Tři nejrizikovější úseky

Tahle tři místa jsou pro motorkáře z hlediska nehod nejrizikovější. Jde zejména o úseky s ostrými zatáčkami, kde stačí jet přespříliš rychle a malér je na světě. K popisu silnice přikládáme i odkaz na Mapy.cz, abyste si daný úsek mohli prohlédnout.

  • zatáčka na 50. km silnice č. 50 poblíž obce Staré Hutě v okrese Uherské Hradiště (ZDE)
  • silnice č. 44 mezi Loučnou nad Desnou a Červenohorským sedlem v okrese Šumperk (ZDE)
  • 54. km silnice I. třídy č. 9, kde je křížení se silnicí III/2702 spojující Drchlavu a Chlum (ZDE)

Hned na druhé pozici máme Plzeň s účty za dvě bouračky za takřka 3,5 milionu korun, na třetí Prahu se škodami za sedm kolizí za 1,85 milionu korun, na čtvrté pozici Zlín škodami ohodnocený na 1,68 milionu korun za tři karamboly a na páté příčce Rakovník, kde se pojišťovny dopočítaly škod ve výši 1,61 milionu za dvě nehody.

Foto: Policie České republiky

Škody na pár nehodách jdou kolikrát do milionů korun.

Shrnutí za 13 let sběru nehodových dat tak vlastně není vůbec překvapující, jelikož viníci prostě jeli moc rychle nebo nezvládli svůj stroj, zatímco poškození nedostali obyčejnou přednost, za což kolikrát zaplatili zraněním či v horším případě životem…

Reklama

Načítám