Hlavní obsah

Porsche si hledalo cestu k Čechům dlouhá léta. Za komunismu třaskavé téma, dnes perla flotil

Foto: Karel Beránek

Čechům to trvalo, než přišli vozů od Porsche na chuť. Obliba ale dlouhodobě roste

3. 8. 2022

Docela v tichosti, bez oslav, fanfár a číší šampaňského, snad dokonce v určitém zapomenutí či utajení, zaznamenal tuzemský import automobilů Porsche letos ke konci prvního pololetí významné jubileum, a to prodej pětitisícího nového vozů této legendární značky v Česku.

Článek

Od roku 1994, kdy došlo k zahájení oficiálního prodeje vozů Porsche v Česku, prošlo tuzemskými registracemi obdivuhodné množství pěti tisíc nových automobilů značky, která je jedním z uznávaných symbolů sportovního luxusu. Přitom se dá ze statistik také vyčíst, že za stejné období bylo u nás poprvé registrováno ještě dalších více než sedm a půl tisíce Porsche dovezených jako ojeté. A jsme-li u statistik, tak aktuálně jezdí na českých registračních značkách už téměř deset tisíc poršáků všech modelových řad. Tento rozdíl mezi počtem prvních registrací nových a dovezených ojetých vozů a celkovými registracemi připadá na vozidla vyvezená nebo zrušená.

Zajímavé je také, že automobily Porsche jsou u nás převážně součástí firemních flotil a jen 12,3 % si jich letos zakoupili soukromí zákazníci. Loni to bylo za celý rok ještě méně, kdy jako soukromé bylo registrováno jen každé desáté Porsche. Podobně tomu bylo i v přecházejících letech, s pravidelným podílem firemních Porsche od 85 do 90 procent.

Komplikovaná historie

Dnes je už více než pět tisíc prodaných nových automobilů Porsche v tuzemsku příležitostí k malé reminiscenci a připomenutí některých momentů historie této německé znáčky u nás. Se začátkem a následně s rozmachem prodeje vozů Porsche byla spojena zejména dvě jména. Především už nežijící Eduard Hrudka, bývalý redaktor Světa motorů, obdivovatel značky Porsche a její velký fanda ještě z dob totality, se kterým jsem v roce 1979 cestou z ženevského autosalonu poprvé a velmi utajeně navštívil na půl dne továrnu v Zuffenhausenu. Tehdy to Eda dohodl „na své triko“ ještě na expozici v Ženevě.

Návštěva to byla o to rizikovější, protože jméno Porsche bylo v té době u nás nesmírně třaskavé. Když totiž ke stému výročí narození zakladatele značky, který se mimochodem narodil na dnešním českém území, napsal o něco dříve kolega Gregora jen skromnou posmrtnou připomínku geniálního konstruktéra, jeden z cenzorů měl náhodou jako hobby téma válečných zločinců, a tím Ferdinand Porsche po válce opravdu byl, byl za to i uvězněn. Autor byl citelně pracovně potrestán, takže obavy z jakéhokoli jen vyslovení jména Porsche byly namístě. Ale touha využít možnost a poznat na vlastní kůži, jak se vyrábí a jak se jezdí s opravdovou legendou, u nás stejně zvítězila.

Foto: Martin Jánský

Tehdy aktuální Porsche 924

V Zuffenhausenu jsme si tehdy mohli krátce otestovat nejprve pro seznámení model 924, pak aktuální evropské Auto roku Porsche 928 a nakonec i ikonickou 911. V továrně jsme se setkali u oběda i s legendárním Vaškem Polákem, významným „Porschemanem“ z USA, což vše jsme v cestovní zprávě oba samozřejmě zamlčeli a nikdo z těch, co se o naší „zastávce“ cestou do vlasti potom dozvěděli, nás neudal. Pochopitelně jsme ani jeden z nás v tehdy domovském Světě motorů nic o Porsche nepublikovali. Později jsem napsal článek o 928 pod jiným jménem do Automobilu. Byla to zvláštní doba.

První příležitosti

Kolega Hrudka tehdy ještě zdaleka netušil, že o patnáct let později bude součástí budování importu automobilů Porsche do Česka, bude jejich prvním prodejcem a že v roce 1994 prodá první k nám oficiálně dovezené Porsche, tehdy jediné za celý rok. Druhým rokem už potěšil první český „Porscheman“ sedm zákazníků a třetím rokem dalších devět šťastných majitelů. Druhé jméno, které stojí za připomenutí, je Richard Vegera, který stál v čele prodeje vozů Porsche mezi lety 1998 až 2018 a za dvě dekády jeho působení už došlo k velkému rozmachu prodejů z jednotek kusů na desítky a posléze i stovky ročně.

Prodej postupně rostl

Není bez zajímavosti, že prvních více než deset nových Porsche bylo u nás prodáno až v roce 1997 a počet registrací rok od roku rostl. Skok z méně než stovky vozů na více než 200 registrací přišel v roce 2009 a dvojnásobek, tedy více než 400 vozů, bylo registrováno poprvé v roce 2018. Zatím rekordním byl rok 2021 se 473 registracemi, ale letošní prodeje po šesti měsících naznačují, že by mohla být pokořena i hranice půl tisícovky těchto ikonických vozů prodaných u nás za jediný rok. O tom se v prvních letech prodejů asi nikomu ani nezdálo. V současnosti patří automobily Porsche mezi třicítku u nás nejprodávanějších značek a prodává se jich víc než třeba vozů Mini, Tesla, Mitsubishi, Alfa Romeo či Jaguar.

Z jednotlivých modelů už delší čas patří aura u nás nejprodávanějšího Porsche modelu Cayenne, tedy SUV, na druhém místě je s výrazným odstupem legendární 911 kupé a kabrio a třetí příčka patří menšímu SUV Macan. Teprve na dalších místech jsou Panamera a nejnověji se o čtvrtou příčku uchází elektrický Taycan.

Foto: Porsche

Taycan na svoje tradiční sourozence zatím ztrácí, to se ale může v následujících letech změnit

Už zdaleka ne exoty, ale sportovními legendou jsou stále

Pohled do historie říká, že se i v předrevolučních časech objevilo v tehdejším Československu pár vozů Porsche. Pamětníci si mohou například vzpomenout, že s modelem 911 jezdil také Karel Gott a model 944 si koupil český nositel Oscara, výtvarník Theodor Pištěk, který se s ním často proháněl na českých silnicích a absolvoval také řadu zákaznických závodů i v zahraničí.

Motory Porsche se také občas objevily v autokrosových speciálech. V průběhu let vznikla například série krásných obrazů od malíře Jiřího Rameše, občas vídaných na různých výstavách, nebo muzeum zakladatele značky v rodném domě Ferdinanda Porsche, ve Vratislavicích u Jablonce. Jak je vidět, legendě Porsche se u nás daří nejen co do všeobecného zájmu fandů této značky, ale i prodejně.

Reklama

Sdílejte článek