Hlavní obsah

Do neznámého muzea za Porsche: Rakouské městečko ukrývá nevídané stroje, vstupné je devět eur

Foto: Mikka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V malebném alpském prostředí, v krásném starém statku najdete nádhernou kolekci automobilů Porsche. Městečko Gmünd má s automobilkou historické spojení a právě na něj sbírka upomíná.

Článek

Možná už jste někdy narazili na zmínku o tom, že největší soukromé muzeum Porsche se nenachází v rakouském Gmündu. Bohužel pro nás se nejedná o Gmünd na našich hranicích, ale o městečko Gmünd v Korutanech, nedaleko Villachu. V praxi to znamená, že když jsme byli v poledne v Rozvadově, do malebného alpského městečka jsme dorazili kolem půl šesté večer i s objížďkou dálničního tunelu pod Tauernem, který je zpoplatněný ještě nad rámec dálniční známky. Za poplatek 12 eur byste sice určitě nějaký čas ušetřili, ovšem připravili byste se o vyhlídku na zasněžené vrcholky Alp.

Ale proč právě Gmünd, když Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou (kousek od Liberce, v jeho rodném domě je také malé muzeum) a automobilka dnes sídlí ve Stuttgartu, kde má samozřejmě také velké muzeum? Protože právě do Gmündu se Ferdinand přesídlil v roce 1944, aby továrnu uchránil před spojeneckým bombardováním. A právě tady vznikl i první automobil Porsche vůbec, samozřejmě tehdy se základem v lidovém Volkswagenu Brouk, který měl na svědomí také Ferdinand Porsche. Ten ovšem po válce strávil 22 měsíců ve vězení, protože za války navrhoval techniku pro německý Wehrmacht.

Foto: Mikka

Historické kousky doplňují i novější exkluzivní modely, například Carrera GT

Jeho syn Ferdinand, přezdívaný Ferry, převzal konstrukční kancelář a pustil se do konstrukce sportovního modelu, který dnes známe jako Porsche 356. Právě jeho první exempláře vznikly přímo v prostorách firmy v rakouském Gmündu v letech 1947 a 1948. Před přestěhováním zpět do Zuffenhausenu stihlo Porsche v Rakousku vyrobit 52 aut.

Foto: Mikka

Klasický motor Boxer si můžete prohlédnout opravdu zblízka

Muzeum založil Helmut Pfeifhofer v roce 1982 a dodnes jej vede jeho rodina. Nepřehlédnete jej díky všudypřítomným informačním tabulím, a tak se záhy objevíte u budovy bývalých stájí, která ve dvou poschodích ukrývá 40 automobilů, dva traktory a mnoho dalších exponátů včetně motorů, dřevěného kopyta pro výrobu hliníkových karoserií nebo mnoha modelů, součástek a plakátů. Určitě ji neminete, i stříška nad vchodem vypadá jako přední část typu 356. Na začátku vám pustí i film o úplných kořenech značky a dají vám i český letáček. Vstupné je 9 eur.

Foto: Mikka

Sbírka je sice zaměřená hlavně na model 356, ale klasická 911 nesmí chybět

Co se exponátů týká, nejde jen o automobily Porsche. Protože to všechno začalo Broukem, najdete tu i vojenský KdF Wagen ve verzi Kommander nebo odvozený bojový Kübelwagen. Mezi nimi je i vojenský speciál Porsche 597 Jagdwagen. Vás ale určitě zajímají spíše sportovní modely slavné značky, takže tu je několik typů 356 včetně starého modelu s hliníkovou ruční karoserií, několik verzí typu 911 včetně závodních variant, moderního typu 997 rakouské policie nebo vzácná varianta Carrera RS 2.7. Nechybí ale ani typ 914 s motorem uprostřed, snová Carrera GT, prototyp hypersportu 918 RS a speciál z Le Mans.

Ubytovat se mimo letní sezonu není v Gmündu problém. Tady to prý nežije z lyžařů, ale spíš z pěší turistiky, jak nám prozradila milá majitelka pensionu, který s muzeem přímo sousedí, na výborné snídani. Za procházku stojí i městečko samotné s malebným hradem a hezkým náměstím plným výborných restaurací a obklopeným hradbami.

Reklama

Načítám