Hlavní obsah

Chodci, cyklisté a motorkáři, pozor! Nejohroženější jste ve Zlíně, nejméně naopak v Hradci Králové

Foto: Michal Jirák

A kdovíjak slavně nedopadly ani České Budějovice nebo Ústí nad Labem.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejen auta s auty bourají. Na tento fakt jakožto řidiči dvoustopých vozidel často zapomínáme a neuvědomujeme si, že nejzranitelnější účastníci silničního provozu jsou chodci, cyklisté a motorkáři. Víme, kde si pěší a jednostopí musí dát největší pozor.

Článek

Být chráněný hromadou plechů je obvykle výhra, ovšem když někdo do provozu vyrazí pěšky, na kole či motorce, velmi snadno zapomene na svoji zranitelnost. A co hůř, občas se k tomu přidá nepozornost, špatný stav vozovky nebo alkohol.

Foto: Michal Jirák

Cyklisté, chodci i motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu.

Nedávno uveřejněný souhrn za rok 2022 ukázal prstem na nejnebezpečnější město Zlín. Dobře však nedopadly ani České Budějovice, radovat se naopak mohou v Hradci Králové.

Město Tomáše Bati se tentokrát umístilo na samém chvostu, nicméně ani předloni na tom nebylo lépe. Za rok 2022 došlo ve Zlíně k celkem 78 nehodám, z nichž 19 mělo za následek těžké zranění, a bohužel nastal i jeden smrťák.

Foto: Michal Jirák

Na chvostu žebříčku skončila města Zlín, České Budějovice a Ústí nad Labem.

V závěsu za Zlínem se umístily České Budějovice, tradiční antipremiant v nehodových statistikách. V tomto jihočeském městě se přihodilo 148 nehod zranitelných účastníků provozu, při nichž utrpělo těžké zranění celkem 26 osob. Naštěstí nikdo nepřišel o život.

Třetím průšvihářem je město Ústí nad Labem, které se v žebříčku objevilo na třetím místě od konce. Z celkových 111 nehod zde přišlo k vážným zraněním 16 osob a pro tři osoby skončily kolize smrtí.

Místa s nejvíce nehodami

Pořadí 2022MěstoIndexPořadí 2021
1. Hradec Králové 2.13 2.
2. Olomouc 2.33 3.
3. Pardubice 3.91 4.
4. Liberec 4.10 1.
5. Karlovy Vary 7.14 5.
6. Ostrava 9.96 7.
7. Praha 11.42 6.
8. Jihlava 14.63 10.
9.–10. Plzeň 15.96 12.
9.–10. Brno 15.96 9.
11. Ústí nad Labem 17.12 13.
12. České Budějovice 17.57 8.
13. Zlín 25.64 11.

Za rok 2022 je naprostým premiantem Hradec Králové, kde byla v poměru k počtu obyvatel nejmenší nehodovost ze všech krajských měst. Přestože je plochý Hradec vytíženou mekkou cyklistů, bruslařů, koloběžkářů a pěších, tak se tu vloni událo sice 141 nehod, ovšem jen tři vyústily v těžké zranění. Navíc tady při nehodách nikdo nepřišel o život, což se stalo poprvé od roku 2017.

Foto: Michal Sakař

Nejbezpečnějším městem pro chodce, cyklisty a motorkáře je dle Generali Česká pojišťovna město Hradec Králové.

Hned za Hradcem si drží pozici Olomouc se 129 nehodami, z nichž tři skončily těžkým zraněním. A co je pozitivní, opět bez smrťáků. Stejná situace byla i v Pardubicích, kde došlo ke 128 nehodám. Při těch vyvázlo s těžkým zraněním pět osob a nikdo nepřišel o život.

Odškodnění jdou do milionů

Jestliže nehodu zaviní povinně pojištěný řidič auta či motorky, kryje jím způsobené škody povinné ručení. Nemyslete si však, že náklady na materiální škody, léčebné výlohy a další kompenzace jsou tisícikorunové položky. Stačí srazit např. motocyklistu, vážně jej poranit a už z toho kouká pro viníka pokuta, body, zákaz řízení a pro pojišťovnu plnění ve výši klidně několika milionů korun.

Foto: Policie České republiky

Náklady na odškodnění poškozených jdou často do milionů.

Ne vždy takové vyrovnání ovšem dokáže plně kompenzovat způsobenou újmu, především pokud se při nehodě vážně zraní cyklista nebo chodec. V tomto případě může situaci pokrýt úrazové či životní pojištění, které je vhodné zejména pro aktivní motorkáře, cyklisty či chodce.

A pozor, teď tu máme několik smutných faktů. Za více než polovinu fatálních nehod si mohou cyklisté sami. Nejčastější chybou těchto bourajících jedinců je totiž nezvládnutí řízení nebo požití alkoholu před jízdou.

Foto: Dalibor Žák

U motorkářů je to s mírou zavinění cirka 50 na 50.

U motorkářů je míra zavinění cirka 50 na 50, přičemž vás nejspíš vůbec nepřekvapí, že nejčastější příčinou nezaviněné nehody je nedostání přednosti v jízdě a nejčastější příčinou té zaviněné nepřiměřená rychlost. Pokud jde o chodce, tak ti jsou v 83 % případů nevinné oběti.

Za nehodami zranitelných účastníků silničního provozu stojí rovněž nedostatečná silniční infrastruktura, nepřehledné křižovatky, chybějící chodníky nebo cyklostezky. Na nápravě se pomalu a reálně pracuje, ovšem bezpečnou infrastrukturu nelze mít mávnutím kouzelného proutku. Každý z nás musíme tomuto procesu pomoci větší ohleduplností a zodpovědností, jinak se nikam neposuneme.

Reklama

Načítám