Hlavní obsah

První dojmy: Seat Tarraco - nová vlajková loď španělského výrobce

Foto: Jakub Deml
15. 2. 2019

Všední den půl osmé ráno. Všude sníh, na stromech námraza, teploměr ukazuje mínus pět stupňů. Projíždím ranním Libercem a pomalu stoupám směrem k Ještědu. Spolu se mnou jen pár nadšenců natěšených na ranní lyžovačku. Ne, nedal jsem se ke sjezdové reprezentaci a nejedu na ranní trénink. Ve skiareálu na mě čeká jiný reprezentant, a to nová vlajková loď Seatu – Seat Tarraco.

Článek

Novinka je největším vozem, který Seat v současnosti nabízí. Sedmimístné SUV dostalo, jak už to u Seatu bývá zvykem, název podle španělského města, tentokrát to byla středomořská Tarragona. Jméno přitom vybrali fanoušci automobilky ve veřejném hlasování. A teď se konečně největší Seat dostal i do Česka.

Nová Tarraca na nás čekala seřazená nedaleko skokanských můstků ve svahu Ještědu. Nutno říct, že vzhledově se jedná o velmi povedené auto. Stojí na prodloužené podvozkové platformě MQB-A, podobně jako jeho koncernový bratr Volkswagen Tiguan Allspace. Díky tomu nabízí slušný rozvor a tím i dostatek prostoru uvnitř. Po modelech Arona a Ateca tak má Seat konečně opravdu velké a prostorné SUV.

Velikostně je Tarraco podobné škodováckému Kodiaqu. Má slušivý design s ostřejšími hranami a při čelním pohledu hned zaujmou jeho světlomety s LED pruhy ve tvaru trojúhelníků, což je poznávací znamení současných modelů Seatu. Novinkou u španělského výrobce jsou pak propojené zadní světlomety. Uvnitř se může ukrývat jak pětimístná, tak i sedmimístná varianta uspořádání sedadel a zavazadlový prostor nabídne objem až 760 litrů (při sklopení sedadel až 1 920 litrů).

Foto: Jakub Deml

Tarracu zasněžežená krajina Ještědského hřebenu opravdu slušela

Jak už tomu u nových modelů bývá, i Tarraco je nabité technologiemi a asistenčními systémy. Když pomineme ty dnes už běžné, jako je adaptivní tempomat, parkovací asistent nebo asistent bezpečného výjezdu při couvání, stojí za zmínku například 360° kamerový systém nebo asistent pro případ převrácení (tzv. Roll Over Assist). Ten v případě převrácení vozu mimo jiné aktivuje nouzové volání, vypne motor, odemkne dveře, zapne výstražná světla a změní nastavení ventilační soustavy.

Příjemným prvkem výbavy jsou pak například bezdotykové páté dveře nebo virtuální kokpit. Ten umí kromě klasických kruhových budíků zobrazit například i nové uspořádání, kdy chybí ručičky a hodnoty se zobrazují pomocí linky v obrysu budíku. Je to svěží a neokoukané, ale za jízdy pak potřebujete o něco více času ke čtení hodnot, což je pro řidiče trochu nepohodlné a příliš to nepřidává na bezpečnosti jízdy.

Foto: Seat

Nová varianta uspořádání budíků vypadá zajímavě, kvůli absenci ručiček se ale za jízdy o něco hůře čte

V interiéru nic nechybí, ani nepřebývá. Je to zkrátka koncernový vůz, a tak po usednutí nic nehledáte a můžete se v klidu soustředit na řízení. Displej infotainmentu je dostatečně velký (úhlopříčka 8 palců) a příjemně na očích, podobně je to i s dalšími prvky ovládání auta. Dojem luxusu má vytvářet dřevěné obložení, které ale po poklepání odhalí plastovou napodobeninu, což společně s tvrdšími plasty kolem trochu kazí celkový dojem. Povedená jsou naopak pohodlná sedadla s alkantarovými potahy.

Pod kapotou Tarraca můžeme zatím najít dva zážehové a dva vznětové motory. V nabídce jsou motorizace TSI o objemech 1,5 a 2,0 litru (výkon 150 koní u patnáctistovky a 190 koní u dvoulitru) a dvoulitrová TDI, která ve dvou výkonnostních variantách nabízejí taktéž 150 a 190 koní. Do budoucna by pak měla přibýt ještě plug-in hybridní verze.

Na výběr je mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovým dvojspojkovým automatem DSG. Záleží ovšem na motorizaci. Od té se navíc odvíjí také přítomnost pohonu všech kol.

My jsme měli na Ještědu k dispozici silnější turbodiesel s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a výbavou Xcellence. Jak už bylo řečeno výše, po usednutí do vozu se řidič snadno zorientuje, vše je na svém místě, výhled z vozu je výborný a prostoru pro nohy i jiné tělesné partie je dostatek.

Tarraco jsme protáhli v okolí Ještědu důkladně – nechyběl výjezd po zasněžené klikaté silničce až k vysílači, okresky se zbytky rozbředlého sněhu v nižších partiích i suché rychlejší úseky kolem Liberce. Se vším si novinka od Seatu poradila s přehledem. Na vrchol Ještědu stoupala s jistotou a díky pohonu všech kol ochotně zrychlovala i v technicky náročných zasněžených pasážích. Silnou stránkou auta je pak bezesporu podvozek, který skvěle odfiltrovává nerovnosti (těch bylo na zimou zkoušených silnicích v podhůří Ještědského hřebenu dostatek) a zároveň nedovolí autu se v zatáčkách příliš houpat a naklánět.

O něco rychlejší by mohla být odezva na plyn, občas jako by Tarraco vyčkávalo s podřazením, což se bohužel u nejnovějších modelů napříč automobilkami stává. Jinak ale převodovka funguje tradičně velmi dobře. Výborná je i ovladatelnost vozu, v těžších situacích vás navíc podrží elektronická stabilizace, která nejde úplně vypnout a dohlíží tak na řidiče někdy až moc striktně. Což je ale u rodinného vozu typu Tarraca asi dobře.

Sečteno podtrženo, Seatu se povedlo udělat velmi dobré a vyvážené SUV, které určitě nebude mít v dnešní době o zákazníky nouzi. Jízdní vlastnosti má novinka velmi dobré a výbavou také uspokojí skoro všechny. Cenově začíná námi vyzkoušený model s motorizací 2,0 TDI 190k 4WD DSG na 1 044 900 korunách, my jsme měli navíc dvacetipalcová kola a další prvky příplatkové výbavy, a tak se cenovka námi ježděného kusu vyšplhala na 1 210 900 korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama