Hlavní obsah

Testy: Seat Ateca FR, sportovně založené dvojče Škody Karoq

Foto: Jakub Deml

Seat Ateca

4. 2. 2019

Seat Ateca je tím autem, které Seat postavilo zpátky na nohy. A víte co? Mám ho rád, osobně si dokonce myslím, že je to jedno z nejlepších malých SUV, chcete-li crossoverů. A jestli se ptáte, čím si mě získalo, tak svou jednoduchostí, výtečným ovládáním, nekomplikovanou povahou a střízlivým designem. Jenže má smysl do něj dávat sportovní odpružení a přeplňovaný benzínový dvoulitr s výkonem 190 koní?

Článek

Když se na něj podíváte, řeknete mi hned, že rozhodně má. Ty díly karoserie, které jsou běžně z šedivého plastu, jsou totiž ve verzi FR lakované a Ateca tak najednou vypadá o poznání hodnotněji. Taky má dvě koncovky výfuku, trošku větší střešní spojler, a když ji zaparkujete vedle běžné Atecy, s překvapením zaregistrujete ještě jinou masku chladiče, mlhovky a zadní nárazník. Překvapení, co? A to samé se děje i uvnitř interiéru, kde hrají prim sportovní sedačky čalouněné Alcantarou a příjemným doplňkem je i kontrastní prošívání. Ano, tohle je opravdu hezké auto, vzácně se na tom shodují všichni, proto to sem klidně napíšu, i když víte, že jinak se této disciplíně záměrně vyhýbám. Jo, a přidejte si k tomu ještě pěkná a prostorná zadní sedadla a speciální lišty FR…

Foto: Jakub Deml

Interiér Atecy je střízlivý, dobře udělaný a k jeho ovládání nelze mít připomínky. Ovládání klimatizace otočnými knoflíky je tím, co v době dotykových displejů rozhodně oceníte

Už dost! Je fajn, že se ti Ateca FR líbí, ale o vzhledu to fakt není. Co je pod kapotou? 

Dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec, obdoba motoru z GTI. Naladěný je na výkon 190 koní a má točivý moment 320 Nm, tedy jen o dvacet Nm méně, než má dvoulitrový turbodiesel.

To zní ale taky dobře! 

Ano, nejen zní, ale i jede. S pohonem všech kol a všude přítomnou převodovkou DSG se Ateca pohybuje plynule, dynamicky a tiše. Ve městě v nízkých otáčkách má dost síly, ale když přišlápnete pedál plynu, pocítíte nárůst výkonu a s tím, jak se otáčky derou nahoru, Ateca dál přesvědčivě zrychluje. Vlastně mě až překvapilo, že má zrychlení z nuly na sto za 7,4 s, protože ve skutečnosti mi přišla ještě o kousek svižnější. Může za to skvělé pružné zrychlení, ale i příjemný zvuk. Ale pozor, chce si to na charakter motoru trochu zvyknout a nebát se občas vzít i za pádla řazení. Speciálně při potřebě prudkého zrychlení totiž dvojspojková převodovka DSG občas zaváhá, protože má předřazený vyšší rychlostní stupeň. Je zajímavé, že u VW T-Roc jsem si podobného chování nevšiml.

Foto: Jakub Deml

Dvoulitrový benzínový motor má výtečné pružné zrychlení a autu vyloženě sluší

Takže dobré nebo špatné? 

Dobré! Jen nesmíte zapomínat na pádla řazení, byť jsou drobná a plastová. Alespoň nezapomenete řídit.

A co spotřeba? 

Jak už je u nových přeplňovaných aut zvykem, ta záleží extrémně na tom, jak těžkou nohu na plynu máte. V režimu Sport a při neustálých hrátkách s plynem klidně atakuje deset litrů, ale taky se lze klidně dostat na šest litrů. Ostatně průměr 7,4 l/100 km v průběhu testu hovoří za vše.

Bavilo tě s ním jezdit rychle? 

Asi víte, jak to mám s těmi SUV... Prostě nemyslím si, že by zrovna tento typ aut musel mít za každou cenu přídomek sportovní. Nicméně kvituji s povděkem, že jízda je sice pevná, ale ne zbytečně tvrdá. V zatáčkách si dokonce uvědomíte, že se Ateca FR i naklání. Ale přesvědčivým způsobem drží stopu, a díky pohonu všech kol nastupuje nedotáčivost poměrně pozdě. Řízení má tolik moderní proměnlivý převod, že v důsledku toho může Ateca FR působit trochu nervózně třeba ve chvíli, když s ní jedete rovně po dálnici. Ale do stopy v zatáčce jde přitom posadit s naprostou jistotou.

Vlastně když nad tím vším přemýšlím, dokonce bych řekl, že jezdí spíš jako vyšší kombík než SUV, což berte jako pochvalu.

Mám si ho koupit? 

Už obyčejnou Atecu bych si hned koupil! I když jsem jezdil s verzí s benzínovým motorem o objemu 1,5 l, měl jsem z ní sakra dobrý pocit. Vlastně je to jeden z mála crossoverů, který si umím představit, že bych jej vlastnil, i když raději bych byl, kdyby s ním jezdila moje žena nebo máma. Verze FR s pohonem všech kol je dražší o nějakých devadesát tisíc, což je hodně i málo zároveň. V tom rozdílu je totiž nejen silnější motor, ale taky pohon všech kol, adaptivní podvozek a ty moc povedené sportovní sedačky v Alcantaře. Ve finále bych se tedy klonil k tomu, že je to vlastně dobrý kup. Ateca FR s dvoulitrovým motorem, DSG a s pohonem všech kol stojí 822 900 Kč, ale aktuálně je dostupná za akční cenu 804 900 Kč.

Technické údaje
Motorbenzínový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon140 kW (190 k) při 4 200-6 000 ot./min.
 Točivý moment320 Nm při 2 450-4 200 ot./min.
Převodovkaautomatická dvojspojková, sedm stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 536 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,4 s
Maximální rychlost212 km/h
Spotřeba (kombinace)6,9 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky225/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 363/1 841/1 625 mm
Rozvor2 630 mm
Objem zavazadlového prostoru485 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama