Hlavní obsah

Rychlá Audi S6 a S7 Sportback pouze s turbodieselem

Foto: Audi
12. 4. 2019

Sportovní verze S byly vždy na půli cesty mezi běžnými sériovými Audi a ostrými speciály RS – byly spíš efektivně rychlé než řidičsky strhující, ale snadno se s nimi žilo každý den. Asi právě proto se Audi rozhodlo vsadit u nové generace S6, S6 Avant a S7 Sportback na v Evropě tolik oblíbený turbodiesel, i když jinde ve světě mají benzinový motor. Rychlost jim ale ani tak chybět nebude!

Článek

Se sportovními diesely to vždycky bylo komplikované – už mnoho automobilek se o ně snažilo (naposledy Škoda se svým rekordním SUV Kodiaq RS), ale žádná tak úplně neuspěla. Naftovému motoru totiž chybí ten správný zvuk a točivý charakter, který k motorům sportovních aut neodmyslitelně patří. Na druhou stranu mají diesely výhodu mohutného zátahu, který působí až násilně, a přitom vás nenutí stavět u každé druhé benzinky. Dalším ukázkovým příkladem jsou rychlí sourozenci od Audi – modely S6, S6 Avant a S7 Sportback.

Evropskou verzi totiž v nové generaci pohání turbodiesel 3,0 V6 s výkonem 349 koní, a především brutálním točivým momentem 700 Nm mezi 2 500 a 3 100 otáčkami. Takhle skvělých výkonů docílí díky dvojitému sekvenčnímu přeplňování kombinujícímu elektrický kompresor a klasické turbodmychadlo. Tento koncept Audi představilo už u čtyřlitrového naftového osmiválce SQ7, nyní ho adaptovali na třílitrový šestiválec. Zajímá vás, jak to funguje?

Foto: Audi

Audi sází u svých rychlých S-modelů na sílu TDI. Je to sázka na jistotu?

V první vlně motor dopuje elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter), pak nastoupí klasické výfukové turbodmychadlo. Elektrické dmychadlo poskytuje podporu až do 1 650 otáček za minutu a je tu hlavně kvůli vykrytí prodlevy klasického výfukového turbodmychadla. Reakční doba dmychadla EAV je totiž méně než 250 milisekund, nejvyšší výkon je 10 koní a roztočí se až na 70 000 otáček za minutu.

Foto: Audi

Elektrický kompresor dokáže eliminovat turbolag, klasickou nemoc všech turbem přeplňovaných motorů

Výsledkem je blesková reakce na pokyn plynového pedálu, což spolu s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol quattro znamená opravdu ostré zrychlení – sedan S6 zdolá stovku za rovných 5 sekund, S7 Sportback je jen o jednu desetinu pomalejší. Ještě zajímavější ale budou časy pružného zrychlení, které však v tuto chvíli ještě nejsou k dispozici. Obě auta pak mají elektronicky omezenou maximální rychlost na obligátních 250 km/h.

Motor 3,0 V6 TDI je navíc ještě vybavený 48V mild-hybridním ústrojím, které při zpomalování rekuperuje kinetickou energii a při setrvačné jízdě jí dokáže pohánět palubní systémy, takže motor může být klidně vypnutý – baterie vystačí až na 40 sekund setrvačné jízdy, stop/start se aktivuje už při rychlosti 22 km/h. Tím dokáže ušetřit až 0,4 l paliva na každých 100 km, kombinovaná spotřeba je proto pouhých 6,2-6,5 l/100 km. To je slušné na skoro 350 koňovou sportovní limuzínu, ne?

Jenže my bychom přece jen raději verzi, kterou Audi nabídne ve zbytku světa (USA, Asie, Střední východ) – tu totiž pohání benzinový twin-turbo 2,9 V6 původem z RS5 kupé. Ten produkuje 450 koní a 600 Nm, takže S6 a S7 Sportback budou zvládat sprint na stovku o kus rychleji než jejich naftoví bratři z Evropy – Audi neposkytlo žádná čísla, ale pravděpodobně půjde o něco kolem čtyř sekund. Taky bude určitě o kus lépe znít, i když Audi určitě prožene zvuk nafťáků rezonátorem ve výfukovém prostředí, takže nebudou působit nudně.

Všechny verze S6 a S7 ale budou mít společný sportovnější, o 10 mm snížený podvozek, výkonnější brzdy (šestipístkové třmeny vpředu i vzadu, vpředu 400 mm kotouče, vzadu 350 mm; na přání budou k dispozici i karbon-keramické brzdy), progresivní řízení a řízení všech kol, 20“ slitinové disky, nenápadně odlišný bodykit a sportovnější interiér (volant, anatomické sedačky, hliníkové pedály atd.). Zkrátka půjde o hodně atraktivní a rychlé zboží.

Otázka je, jestli vám bude chutnat i s turbodieselem, protože jinou verzi si v Evropě prostě nekoupíte (Audi se zjevně inspirovalo přístupem BMW a jejich verzemi M50d). Nám to každopádně přijde škoda…

HLASUJTE: Jaký motor vám k rychlým Audi S6 a S7 přijde vhodnější?
TDI powaaa!
42.4 %
Sportovní auto jedině s benzinem
57.6 %
Celkem hlasovalo 231 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb