Hlavní obsah

Vítězství v kapse? Nový závodní speciál Škoda Fabia RS Rally2 je tady!

Foto: Škoda Motorsport
pátek 05:00

Čas střídání stráží: Veleúspěšnou Fabii Rally2 Evo střídá zcela nová generace závodního speciálu postavená na bázi Fabie čtvrté generace. Škoda Motorsport slibuje spoustu zásadních zlepšení, která mají pomoci udržet svou závodní střelu na špici. V čem se tedy posunula Škoda Fabia RS Rally2?

Článek

Závodníci rallye jsou pacienti. Jet pekelně rychle a celou dobu na hraně v nepředvídatelném a členitém prostředí, na to nestačí jen odvaha. Letět dvě stě mezi stromy, svištět dveřmi napřed ve vinglu, na jehož výjezd nevidíte, podržet to na horizontu, za kterým nevíte, co vás čeká… na to potřebujete především talent od boha, obrovské množství zkušeností a také vypínatelný pud sebezáchovy. No, a především závodní techniku, na kterou se můžete spolehnout.

Vzhledem k tomu, že většina závodníků ve skupině Rally2 volí Škodu Fabia, dá se usuzovat, že to není jen kvůli velikosti kufru, Simply Clever prvkům a rozumné cenovce – tohle auto je prostě výkonné, rychlé, odolné, spolehlivé… a proto jsou Fabie Rally2 úspěšné. O tom svědčí řada světových mistrovských titulů a desítky národních titulů. A na tyto úspěchy má navázat nejnovější generace na bázi Fabie čtvrté generace.

Její stavba začala v lednu 2020, a to především na dálku kvůli tehdejším kovidovým lockdownům. To byla pro vývojáře samozřejmě obrovská výzva, ale správné automobilové a technické nadšence ze Škoda Motorsport to pochopitelně nemohlo zastavit. Při stavbě začínali s čistým listem papíru (na kterém tedy byla nakreslená čtyřková Fabia kvůli homologačním účelům, ale chápete, jak to myslíme…), díky kontinuitě vývoje závodního programu, jehož začátky se datují až někam k Felicii Kit Car z poloviny devadesátých let, však nezačínali úplně od nuly.

Aerodynamika

Sériová verze čtvrté Fabie má dost propracovanou aerodynamiku karoserie (například včetně tzv. Air Curtains, čili aktivních žaluzií v předním nárazníku, které přebírá i závodní speciál), díky tomu se může pochlubit nejnižším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě (mezigeneračně spadl z 0,32 na pouhých 0,28).

Závodní inženýři ji ale posunuli ještě o úroveň výš. Optimální aerodynamiku přední části doplňuje splitter pod předním nárazníkem, který zvyšuje rychlost vzduchu proudícího pod vozidlo, což snižuje tlak pod vozidlem. Nové zadní křídlo pak ve srovnání s předchozím modelem vytváří téměř dvojnásobný přítlak, takže ve vyšších rychlostech působí stabilněji.

Podvozek

Větší půdorys čtyřkové Fabie přinesl běžným uživatelům více vnitřního prostoru, ale těží z něj i závodní jezdci. Prodloužený rozvor (o 94 mm) a širší karoserie (o 48 mm) přinášejí klidnější a stabilnější jízdu. Posun palivové nádrže vylepšil rozložení hmotnosti a v motorovém prostoru také vzniklo více prostoru pro větší mezichladič.

Základem podvozku je zavěšení typu McPherson vpředu i vzadu, větší rozvor i rozchod umožnil navrhnout zcela novou kinematiku. Tlumiče mají nyní delší zdvih (což se bude na zvlášť drsných rallye hodit) a snížené tření pro vyšší efektivitu, řada komponent prošla úpravou pro vyšší odolnost (čepy, brzdový systém, kabelové svazky atd.). Technické předpisy FIA zakazují použití jakékoliv elektronické asistence pro zlepšení trakce, proto jsou na přední a zadní nápravě pouze mechanické samosvorné diferenciály, povolené není ani použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou.

Motor

Pohonná jednotka pro novou generaci Rally2 speciálu je zcela nová. Zatímco dříve vycházeli vývojáři ze starší 1,8 TSI, tentokrát se základem stal moderní 2,0 TSI (z rodiny EA888, najdete ho pod kapotou Octavie RS a Kodiaqu RS) s integrovanými výfukovými svody.

Foto: Škoda Motosport

Výchozí 2,0 TSI byl pro závodní použití mohutně přepracován

Nově tvarované sací a výfukové kanály, vylepšené písty a spalovací komory a variabilní časování ventilů zajišťují výrazně lepší přípravu směsi a vylepšený proces spalování. Zcela přepracovaný systém mazání pak zajišťuje účinné mazání motoru s nižší spotřebou oleje. Kromě toho je k dispozici optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, větší mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším chladicím výkonem a samozřejmě nový software, který všemu tomu šéfuje.

Foto: Škoda Motosport

Výkonové parametry se příliš nezměnily, jeho průběh však ano

Výsledkem toho všeho je výkon 214 kW (291 k) a maximální točivý moment 430 Nm. To nejsou o mnoho vyšší čísla než u předchůdce (rozdíl jsou přibližně 3 k a 5 Nm), ale důležitější je průběh – měl by totiž nabízet víc zátahu už od nižších otáček, takže nebude jezdce nutit tolik řadit, což ušetří spoustu cenných sekund.

Převodovka

Sekvenční pětistupňová převodovka určená pro rallye umožňuje měnit rychlostní stupně během několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Fabia RS Rally2 sice má manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má relativně krátké převodové poměry, i tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Foto: Škoda Motosport

Pilot má po ruce dlouhou páku sekvenční převodovky (vlevo) a hned vedle páku ruční brzdy (vpravo)

Odpojovací spojka mezi přední a zadní nápravou je nyní ovládaná elektrohydraulicky (dříve pouze hydraulicky) při zatažené ruční brzdě a blokuje zadní kola pouze při zatáčení do ostrých zatáček na trati rychlostní zkoušky.

Bezpečnost

Větší vnitřní prostor znamená víc místa pro posádku, ale také pro bezpečnostní prvky, které ji chrání. Tou nejdůležitější je ochranná klec, kterou inženýři navrhli kompletně nově – je vyrobena z 35,8 m trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli a její rozměry a materiál předepisuje FIA, Škoda Motorsport tyto požadavky však výrazně překračuje. Cílem je maximální ochrana posádky, zlepšena byla především odolnost proti nejvíce nebezpečným nárazům z boku, kde je nejméně deformačních zón.

Foto: Škoda Motorsport

Bezpečnostní klec chrání posádku, její odolnost přesahuje požadavky FIA

Mezi vnějším pláštěm dveří a interiérem se navíc nachází struktura pohlcující energii, která se skládá z absorpční pěny a dveřních panelů z kompozitních materiálů. Složení kompozitních panelů je jasně určeno: pět vrstev uhlíkového kompozitu a jedna vrstva kevlaru, přičemž kevlarová vrstva je nejblíže posádce, aby při nehodě chránila před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů.

Mimochodem postup její stavby je takový, že se ochranná klec přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie, a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii.

Vítězná premiéra

Po dlouhém vývoji a složitém procesu homologace se nová Fabia RS Rally2 dočkala své závodní premiéry až na začátku listopadu v rámci německé Lausitz Rallye, jedné z nejnáročnějších šotolinových soutěží v Evropě. Nový speciál se však náročných podmínek komplikovaných vydatnými dešti nezalekl a posádka týmu TOKSPORT WRT Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen jednodenní soutěž vyhrála s přesvědčivým náskokem 20 sekund.

Dlouhý a náročný proces vývoje a testování je tedy úspěšně ukončen a Škoda Motorsport může svou novou pýchu a chloubu začít vyrábět ve velkém. Na tratích světového i českého mistráku ji tedy určitě budeme potkávat čím dál častěji a obvykle asi na stupních vítězů. Zdá se totiž, že nová Fabia RS Rally2 je na novou sezónu připravená rovnou ve vítězné formě!

Reklama