Hlavní obsah

Závodní Škody Fabie: Která byla podle jezdce Jana Kopeckého nejlepší a která nejméně záludná

Foto: Škoda Motorsport

Se závodními Fabiemi najezdil tolik kilometrů jako nikdo jiný. Na jakou vzpomíná nejraději? Která byla ta nejlepší? A kterou by tovární jezdec pro Škodu Motorsport Jan Kopecký doporučil těm, co chtějí začít s rally?

Článek

Jezdil jako tovární jezdec pro Škodu Motorsport, má titul mistra světa WRC2, byl i absolutním mistrem Evropy a má osm titulů mistra republiky. Jméno Jana Kopeckého je nesmazatelně zapsáno nejen ve výsledkových listinách, ale byl to právě on, kdo má lví podíl na vývoji tolik úspěšných novodobých závodních škodovek!

Foto: Škoda Motorsport

Jan Kopecký už není členem továrního týmu, ale se škodovkou bude navždy spojován

Když se podíváte do jeho životopisu, zjistíte, že až na pár výjimek platí, že „závodní škodovka = Jan Kopecký“. Začínal v jedenácti letech na motokárách a již v patnácti vyzkoušel závodní automobily na okruzích. Stal se šampionem v pohárových závodech Ford Fiesta cup, Škoda Pick-up cup a Škoda Octavia cup. Měl talent, zázemí i dobré vedení – jeho táta Josef závodil taky a tehdy třeba v Superturismu jezdil na předních příčkách.

Jenže není tajemstvím, že Honzovi byly okruhy malé, dlouhodobě ho to táhlo k rally. A byť tomu nebyli rodiče zrovna nakloněni, tak v roce 2001 změnil disciplínu a jednoznačně se zaměřil pouze na automobilové soutěže. Jako úplný začátečník v rally, ukrajoval s vozem Škoda Octavia ve třídě A7 první závodní kilometry na českých erzetách, o rok později závodil už v Toyotě Corolle WRC a jezdil i Focusem WRC.

První kontakt s továrním týmem Škoda Motorsport přišel v roce 2003, kdy Jan usedal za volant vozu Škoda Octavia WRC a obsadil v českém šampionátu 3. místo absolutně. V následujícím roce pak přišel zisk premiérového titulu absolutního mistra České republiky. Stalo se tak se spolujezdcem Filipem Schovánkem a v kokpitu vozu Škoda Fabia WRC. Za volantem tohoto vozu nejvyšší specifikace WRC jezdil až do konce roku 2007.

Octavia byla začátek cesty

„Jasně že si na to všechno pamatuji. Octavia byla první, sice trochu těžkopádná, ale pozdější verze už byly vyladěné hlavně z pohledu spolehlivosti,“ vzpomíná Honza Kopecký na svoje začátky. „Pak přišla Fabia. Byla rozhodně přesnější na řízení, protože neměla tak dlouhé převisy vpředu a vzadu jako Octavia. Skvělý byl motor, který měl výkon a spousty točivého momentu v dolním spektru otáčkoměru, nádherně odjížděla ze zatáček. Když byla správně nastavená, tak hlavně na asfaltu fungovala skvěle a přesně poslouchala každý povel volantu. V roce 2004 jsme s ní vyhráli Barum Rally před Focusem WRC skoro o čtyři minuty! Měla sílu, bohužel jí však scházela spolehlivost.“

Právě spolehlivost připravila škodovku i Honzu o pár dalších lepších výsledků, nicméně když ho zeptáte, vidí to z té světlejší stránky. „Rád vzpomínám na období, kdy jsme Fabii WRC provozovali po konci oficiálního továrního týmu u nás v Motorsport Kopecký. S podporou továrny se nám podařilo její spolehlivost hodně vylepšit, vyřešili jsme hlavně pomalou hydrauliku aktivních diferenciálů. Na obou nápravách jsme používali konstantní tlaky a opravdu aktivní jsme nechali jen středový diferenciál. Ke konci jsme dokonce měli vpředu a vzadu mechanické diferenciály. Ten rozdíl byl vcelku zásadní, Fabia doslova ožila pod rukama a dosáhli jsme jejích nejlepších výsledků na mistrovství světa, když jsme v roce 2006 ve Španělsku dojeli celkově pátí. V roce 2007 si od nás dokonce auto půjčil Carlos Sainz na Rally Madrid a k fungování jejího podvozku neměl jedinou poznámku.“

Pravda je taková, že Fabia WRC byla pro Škodu Motorsport tak trochu zlomové auto. Zatímco Octavia byla první vlaštovkou, tak Fabia donutila celý tým přemýšlet trochu jinak. „Změnil se přístup k vývoji a myslím, že to byl základ pozdějších úspěchů,“ ohlíží se Kopecký nějakých patnáct let nazpátek.

Fabia S2000 – Auto, co jste museli opravdu umět řídit

Dalším autem, které pak sedlal a které pomáhal samozřejmě i vyvíjet, byla Fabia S2000. Z přeplňovaného motoru do atmosférického to byl velký skok, do Škodovky přišli také špičkoví specialisté na podvozek, kteří auto posunuli neskutečně dopředu. Zároveň se vývoj hodně zaměřil na spolehlivost, což nastartovalo pozdější tovární i zákaznické úspěchy.

Foto: Škoda Motorsport

Fabia S2000: stálý pohon všech kol, atmosférický dvoulitrový motor a minimum elektroniky

„Ale nebylo to jen o tom. S2000 se na asfaltu chovala jako motokára, bylo to skvělé svezení. Museli jste ji dřít z kůže, aby byla rychlá, což byl skvělý zážitek. Škoda, že tehdy FIA ještě neupravila pravidla, protože motor měl určitě ještě potenciál k vyššímu výkonu. Rád vzpomínám na zvuk auta, a to jak sání, tak výfuku. S2000 byla rozhodně nejlépe znějící soutěžní Fabia, bez debat. Kdyby měl každý válec svou škrticí klapku, tak by zněla ještě o maličko lépe.“

Hlavně to však bylo auto, ve kterém se Honza Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem stali jako první česká posádka absolutními mistry Evropy. Škoda Fabia S2000 dovezla Kopeckého a Dreslera z osmi závodů osmkrát na stupně vítězů, přičemž získali zlato v šesti podnicích (Rakousko, Azory, Rumunsko, Kanárské ostrovy, Chorvatsko a zlínská Barumka).

Fabia Rally2 - Nová kapitola a titul mistra světa WRC2

Fabii S2000 vystřídal model R5, který byl homologován v roce 2015. Zajímavé bylo, že na začátku programu vozu R5, později Rally2, na tom bylo auto rychlostně dost podobně jako S2000. Dvoulitr byl totiž na vrcholu vývoje a nová Fabia Rally2 zase na začátku. Vývojově ale udělala poslední Fabia Rally2 evo obrovský pokrok, takže si i Kopecký myslí, že kdyby dnes stála obě dvě auta proti sobě, tak nebude mít S2000 šanci.

Foto: Škoda Motorsport

Za vývojem každé závodní Fabie je extrémní testování, Škodovka se zaměřila nejen na rychlost, ale i robustnost a spolehlivost

„Hodně se změnil styl jízdy. S2000 byla ryzejším závodním vozem a první vozy R5/Rally2 proti ní působily trochu těžkopádně,“ hodnotí Kopecký. „A právě na tom jsou krásně vidět výsledky průběžného vývoje, původní těžkopádnost úplně zmizela. Velký rozdíl je také v motoru. Vyšší točivý moment vozu R5/Rally2 velmi usnadňuje řízení auta. U vozu S2000 jste museli správně řadit, aby se motor neustále držel v těch správných otáčkách. To Rally2 je v tomto milosrdnější a právě širší spektrum pracovních otáček vám pomůže v případě, že zařadíte špatně a z okna vypadnete. I tak má motor dost síly vás vytáhnout. Fabie Rally2 a Rally2 evo jsou tak jednodušší na řízení především pro gentleman drivery. V tom je bezpochyby jeden z úspěchů vozů této třídy a důvod, proč jsou tyto vozy dnes tak rozšířené a tak oblíbené mezi posádkami. Komponentově je také levnější posunout rychlostně vůz kategorie Rally2 než S2000.“

Foto: Škoda Motorsport

Takhle si dojel Jan Kopecký se svým spolujezdcem Pavlem Dreslerem pro titul mistra světa WRC2

Skutečnost, že je Fabia Rally2 jednoznačně ze všech soutěžních vozů Fabia nejjednodušší na řízení, je známý fakt, je relativně komfortní a řidičsky nezáludná. „Je to prostě hodné auto, které se v případě profesionálního jezdce relativně snadno dostane až k limitu svých schopností. I vůz této třídy samozřejmě musíte ve světové konkurenci tlačit až na hranu, ale není to tak náročné jako v případě vozu S2000.“

Foto: Škoda Motorsport

S Fabií R5 získala posádka Kopecký a Dresler pět titulů mistra republiky v řadě

S vozem Fabia R5 se Kopecký s Dreslerem v letech 2015 až 2019 pravidelně účastnili mistrovství ČR v rally v barvách továrního týmu Škoda Motorsport a s vozem Škoda Fabia R5 se jim podařilo získat pět titulů absolutních mistrů ČR v řadě. K tomu ojedinělému výkonu jim pomohla vyrovnanost výkonů, rychlost i spolehlivost auta. Rekordní šňůra v podobě neuvěřitelných třiadvaceti vyhraných závodů MČR v řadě je číslovka, co se bude jen těžko překonávat!

V roce 2018 pak přišel i absolutní vrchol kariéry Jana Kopeckého. Sehraná posádka, auto i tým, všechno do sebe zapadlo a česká dvojice vybojovala titul mistrů světa v kategorii WRC2! Dominovala šesti závodům MS (včetně legendární Rally Monte Carlo) a pouze v poslední, sedmé soutěži MS 2018 obsadili druhou pozici. Celou sezonu mu navíc byl největší soupeřem týmový kolega s druhou Fabií R5. O to bolestivější pak muselo být, když v roce následujícím Kopecký nedostal šanci na obhajobu titulu a jeho rolí bylo pomoci získávat týmu body do šampionátu značek.

Pokračování v podobě Fabie RS Rally2

Následující roky pak už byly hlavně o vývoji nové Fabii RS Rally2. Na Garáži jste se mohli dočíst o jejím vývoji i o technických zajímavostech. „Najezdili jsme s ním strašně moc testovacích kilometrů, na jeho vývoji se stabilně podílely čtyři posádky,“ přibližuje Kopecký.

„Nové auto má největší výhodu v podvozku. S větším rozvorem náprav a širší karoserií je určitě stabilnější a rychlejší. Úplně nový motor má pak výhodu vyššího točivého momentu v nižších otáčkách a jsem moc zvědavý, jak tahle kombinace bude fungovat při prvním ostrém startu auta. V průběhu náročných testů vypadalo velmi slibně. Docela by mě zajímaly Andreasovy časy, kdy jel jako předjezdec na letošní Rally Bohemia.“

Jak se bude nové Fabii dařit, se uvidí již brzy. O tom, jaká Fabia se nejvíce líbila Honzovi Kopeckému, jste si ale mohli udělat jasno už nyní. A jaká závodní Fabia se nejvíc líbila vám?

Reklama

Načítám