Hlavní obsah

Octavia WRC – Velký krok do světa motorsportu

Foto: Škoda Motorsport

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda Octavia WRC možná nenaplnila očekávání automobilky ani fanoušků, ale do historie (nejen) českého motorsportu se zapsala víc než dostatečně. Otevřela škodovce svět velkých závodů a přivedla do Mladé Boleslavi nejen špičkové zahraniční jezdce, ale i inženýry a techniku. Tohle je její příběh…

Článek

Píše se rok 1997 a FIA vypisuje kategorii WRC (World Rally Car). Té se nově mohou zúčastnit i automobilky, které nemusí nutně vyrábět omezené série civilních sportovních verzí s přeplňovanými motory a s pohonem všech kol, stačilo, když vozidlo vycházelo ze sériově vyráběného typu. Ve Škodě Motorsport ucítili příležitost!

Foto: Škoda Auto, Profimedia.cz

Octavia WRC byla robustní a čím horší podmínky na trati panovaly, tím větší šance byla na úspěch

Aby taky ne. Po víc než úspěšných závodních Favoritech a Feliciích Kit car se jim otevřel svět velkého motorsportu v té nejprestižnější třídě, a tohle byla jednoznačně mimořádná příležitost. Jenže cesta to byla dlouhá a trnitá…

Teď už víme, že vývoj Octavie WRC stál daleko víc peněz, než se původně předpokládalo, protože nikdo netušil, jak složitá technika bude použita. Několikrát se prý i schylovalo k tomu, že bude celý projekt zastaven. Nebýt tehdejšího šéfa automobilky Vratislava Kulhánka a šéfa vývoje Wilfrieda Bockelmanna, kdo ví, jestli by se na závodní program vůbec sehnaly peníze. Naštěstí s vývojem pomohl zkušený tým Prodrive, který nejprve levně prodal Škodovce techniku používanou ve starších závodních Subaru a pak jim pomohl i s vývojem samotného auta. Definitivní rozhodnutí o stavbě vozu WRC padlo v srpnu 1996.

Pro tým Škody Motorsport byla stavba wéercéčkové Octavie něčím úplně novým. Jisté zkušenosti s úpravami nového modelu byly získány pouze při vývoji soutěžní Octavie Kit Car s předním pohonem, která měla rozměry karoserie shodné s WRC a lišila se jen jiným podlahovým roštem. Jenže už to nebylo jen o šikovných rukách a dobrých nápadech, ke slovu přišly i notebooky s přísně střeženým softwarem. Nastavení auta už se nedělalo jen podle pocitů jezdce, ale podle dat z počítače.

Foto: vavato.com

Pro škodovku byla kategorie WRC tak trochu krokem do neznáma

Srdcem auta se stal přeplňovaný dvoulitr s pětiventilovou technikou, který dával 300 koní v překvapivě nízkých 3 250 otáčkách a disponoval točivým momentem 500 Nm. Váha auta byla 1 230 kg, tedy na přesně stanoveném minimu dle technických předpisů.

Prvního července 1998 začala Octavia WRC točit první testovací kilometry, přičemž celý tým bojoval se šibeničním termínem oficiálního nasazení nového vozu do MS v automobilových soutěžích. Jedničkou týmu se stal Armin Schwarz, ve své době jeden z nejlepších testovacích jezdců na trhu. Druhým nasazovaným jezdcem měl být vždy jeden z osvědčených českých pilotů – Pavel Sibera, nebo Emil Triner – podle toho, na jakém se jelo povrchu.

Foto: Škoda Motorsport

Začátky byly krušné, velmi rychle se ukázalo, že první sezona bude spíš testovací

Na finální vývoj celého auta tak měla škodovka pouhý půlrok. A i ti z vás, kteří si to už nepamatují, teď dost možná začínají tušit, že se premiéra na legendární Rally Monte Carlo v roce 1999 úplně nevyvedla.

No nevyvedla… skončila katastrofálně. Týmová jednička Schwarz vinou technických problémů nepřejel ani startovní rampu a druhá Octavia řízená Siberou vypověděla poslušnost několik stovek metrů za startovní rampou kvůli porouchanému posilování řízení. V druhém závodě v březnové TAP Rally de Portugal skončily obě dvě nasazená auta vinou poškozených spojek hned v první etapě a fiaskem skončil i třetí závod. V katalánské rally sice oba dva vozy postoupily i do druhé etapy, ale dvanáctá zkouška znamenala konečnou pro Siberu a o dvě rychlostní zkoušky později odstoupil i Schwarz.

Bylo jasné, že po mimořádných letech s vyzkoušeným náčiním potřebuje Octavie WRC naučit jezdit. První sezona se tak stala spíš testovací záležitostí, začalo se hledat správné naladění vozu a při každém absolvovaném závodě se získávala další a další užitečná data. Přesto se v posledním podniku celého ročníku, prestižní britské RAC Rally, podařilo belgickému jezdci Brunovi Thirymu málem proniknout na stupně vítězů, když skončil celkově čtvrtý. Bylo jasné, že směr má škodovka dobrý.

Foto: Škoda Motorsport

Za volantem Octavie WRC se postupně vystřídala spousta zkušených jezdců i ze světové špičky

V roce 2000 v Katalánsku vyhrála Octavia WRC svou první rychlostní zkoušku v závodě mistrovství světa. Silnice kvůli vydatným dešťům zaplavila voda a bláto, podmínky byly extrémní. A jak se začalo ukazovat, právě to byly ty chvíle, kdy se WRC nedařilo nejvíce. „To auto bylo mimořádně robustní a odolné. Bylo větší než ostatní závodní speciály, ale vydrželo výrazně tvrdší podmínky a bylo k neutahání,“ vzpomíná na Octavii Schwarz.

Ten hned v prvním závodě sezony 2001, tedy v Monte Carlu, bojoval o pódium. „I tehdy byl závod hodně těžký, což pro nás bylo dobře. Řada lidí už si to dnes nepamatuje, ale pódium nám tehdy uteklo o pouhé čtyři sekundy. Dodnes si to rally živě pamatuji. Byl to tak strhující boj a Octavia WRC jela tak dobře, že je pro mě výsledné čtvrté místo stejně cenný výsledek, jako bylo třetí místo v Keni…“ Schwarz tak připomíná extrémně těžký závod Safari Rally, kde s Octavií WRC odjel dnes nemyslitelných více než tisíc ostrých kilometrů.

Foto: Škoda Motorsport

Armin Schwarz, tehdy jednička týmu, uměl Octavii vyždímat

„Hned v první rychlostní zkoušce dlouhé 120 kilometrů jsme zajeli nejrychlejší čas,“ vzpomínal pak Schwarz. „Nasadili jsme na začátku záměrně vysoké tempo, abychom donutili jet rychle i ostatní. Jenže když v Keni jedete rychleji, než chcete, je velká šance, že rozbijete auto. A přesně to se mnoha týmům taky stalo. I když už jsme pak nevyhrávali jednotlivé zkoušky, povedlo se nám nastavit pro nás výhodné tempo,“ vyprávěl v jednom z mnoha rozhovorů.

Octavia WRC se se svými dlouhými převisy karosérie úplně necítila na rychlých a náročných asfaltových rally, v porovnání s konkurencí jí chyběli i koně. Doháněla to kvalitami podvozku, spolehlivostí a celkovým charakterem. Diváci ji zase milovali kvůli nezapomenutelnému zvuku a za ochotu k efektním driftům.

Foto: Škoda Auto, Profimedia.cz

Octavia WRC znamenala pro škodovku obrovský skok do světa velkého motorsportu

Předchozí roky startovala Octavia WRC jen ve vybraných podnicích světového šampionátu a teprve v roce 2002 nastoupila s druhou evolucí vozu do celého seriálu, aby ji v průběhu sezony nahradila verze Evo 3. Hned v prvním podniku se nesmazatelně zapsal do historie Roman Kresta, když v sedmé rychlostní zkoušce vyletěl z levé zatáčky a Octavii i posádku zachránil před pádem do hluboké strže telegrafní sloup, o který se auto zapřelo.

S výjimkou rally ve Finsku, Austrálii a na Novém Zélandě byla na startu vždy tři nebo čtyři auta, ale ani to nestačilo, aby tovární tým získal v hodnocení konstruktérů víc než devět bodů, o pátou příčku se dělil s Mitsubishi.

Paralelně s Mistrovstvím světa WRC se Octavia WRC ukazovala i na domácích tratích a za volantem se objevovali i jezdci světové elity. Kromě zmíněného Armina Schwarze a českých stálic Pavla Sibery a Emila Trinera to byli Bruno Thiry, Luis Climent, Roman Kresta, Jan Kopecký, Gabriel Pozzo, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Didier Auriol, Mattias Kahle a Stig Blomqvist. Bylo to auto, které rozdávalo spoustu radosti, ale zároveň umělo potrápit.

V roce 2003 se tovární Octavie WRC se světovým šampionátem rozloučily, soukromníci v nich startovali až do roku 2009. Jako jednička týmu byl tehdy velezkušený Francouz Didier Auriol, mistr světa ze sezony 1994 a trojnásobný vicemistr, kterého škodovka najala hlavně proto, aby pomohl s přípravou nového speciálu Škoda Fabia WRC. Ale to už je zase jiný příběh…

Foto: Škoda Auto, Profimedia.cz

Měla svoje chyby, ale i přednosti

Jisté je, že fanoušci i lidé ve škodovce vzpomínají na Octavi WRC s láskou. Nebyla možná tak úspěšná, jak by si přáli, ale prošlapala cestu, pomohla škodovce v prezentaci po celém světě a bavila jak jezdce, tak diváky okolo tratí.

Reklama

Načítám