Článek
ACEA je Asociace evropských výrobců automobilů, která standardizuje například specifikace motorových olejů, analyzuje evropský trh a jednou začas aktualizuje seznam vozidel se zážehovými motory, pro něž není vhodný benzin s 10% příměsí bioethanolu označovaný jako E10 (biolíh může nahradit i jiná složka).
Je totiž řada aut, která s tímto palivem není kompatibilní, a mezi nimi také škodovky, v Česku dosud hojně rozšířené.
Než natankujete, podívejte se na označení paliva. E10 znamená 10% příměs biosložky (obvykle biolíh), zatímco E5 pouze 5%.
ACEA totiž uvádí, že benzin E10 je schválen ve všech vozidlech Škoda Auto s benzinovými motory s výjimkou motorů modelu Felicia 1,3 litru OHV (40 kW a 50 kW) vyráběného mezi lety 1994 a 2001 a dřívějších modelů.
Organizace dále zmiňuje možnou úpravu těchto motorů a odkazuje na autorizované prodejce Škoda Auto. Jde tam o výměnu těsnění regulátoru tlaku paliva, jenže to není v servisní síti Škoda dostupné, takže jej musíte shánět jinde.
Oslovili jsme zastoupení mladoboleslavské automobilky, které nám v reakci na seznam ACEA upřesnilo, že všechny benzinové motory montované do modelů Škoda Auto od roku 2001 jsou schopny jezdit na benzin E10 bez nutných hardwarových či softwarových úprav.

Škoda Favorit a Felicia s motory SPI nejsou standardně kompatibilní s palivem E10.
Vyslovené nedoporučení vydala Škodovka pro modely Felicia s motory 1,3 litru SPI (jednobodové vstřikování), Favorit a pro všechny předchozí modely značky. Tam je doporučené tankovat palivo s nejvýše 5% podílem ethanolu, označené jako E5. Dnes jej často najdete jen v sekci prémiová paliva, kde si sice trochu připlatíte, ale motoru neuškodíte.
Benzin E10 už v Česku nějaký ten pátek máme a přes počáteční obavy některých řidičů se naše auta nezačala masově rozpadat nebo rozbíjet. Ale tankujete E10, nebo raději zvolíte E5, byť třeba v prémiové podobě?