Hlavní obsah

Martin Macík hlásí velké změny v týmu a útok na bednu

Foto: MM Photography

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Posádka Martina Macíka jr. si z Dakaru 2021 kromě modřin od sedaček, zážitku z jízdy bez čelního skla a sbírky ohnutých spojovaček přivezla především dosud nejlepší umístění v podobě celkového čtvrtého místa a tři vyhrané etapy k tomu, které dokazují, že všemocné tovární Kamazy lze porážet i se zázemím privátního týmu. Ambice pro blížící se Dakar 2022 jsou tedy jasné – útok na bednu. V souvislosti s tím se však v týmu Big Shock! Racing odehrály velké změny, které před sezonou nečekali možná ani oni.

Článek

„Na Dakar 2022 jedeme útočit na nejvyšší příčky a v rámci přípravy jsme pro to udělali naprosté maximum,“ hlásí Martin Macík jr. Svým dychtivým fanouškům, kteří ale nic menšího už ani nečekají. Jenže pro letošek to neznamená jenom poctivě naladěné auto, tisíce tréninkových kilometrů za volantem a stovky hodin v posilovně (Ani si nedokážete představit, jaká dřina je Dakar vůbec přežít!), znamená to také stavbu zcela nové techniky a zásadní rozšíření týmu.

Arnošt, Vincenzo a Nicias – to jsou jména hned tří nových závodních speciálů zrozených pod křídly projektu MM Technology, technologické firmy rodiny Macíků, která se zabývá přípravou závodní techniky dakarských kamionů. „Zrození MM Technology není letošní novinka. Je to výsledek naší intenzivní práce posledních tří let – hodně nám pomohl přestup ke světově známé značce Iveco, postupně jsme se pak stali jediným privátním týmem, který si sám kompletně vyvíjí auta a na trati svými výsledky dokazuje, že skutečně fungují.“

MM Technology
Dvacet let zkušeností s dakarskými závody se přetavily do nově zrozené technologické firmy zabývající se vývojem, výrobou a testováním závodní techniky pro toto náročné dálkové rally. Tým kolem rodiny Macíků sám navrhuje a svařuje šasi, vyrábí většinu komponent (a zbytek upravuje) podvozku a pohonného ústrojí, staví vlastní motor a ladí převodovku. Výsledkem jsou rychlé a odolné stroje, které jako jediné dokáží konkurovat továrním speciálům KaMAZ a MAZ, jak dokazují výsledky posádky Big Shock! Racing.

V MM Technology tedy letos vyrobili dva zákaznické kamiony – modrý Vincenzo pro italský závodní tým Italtrans, bílý Nicias pro nizozemský tým Project 2030 závodníka Keese Koolena a k tomu ještě jeden zákaznický podvozek pro speciál týmu Dakar Speed, především však postavili evoluci vlastního závodního konceptu.

Arnošt, jak se nový speciál jmenuje, přináší celou řadu na první pohled drobných, ve skutečnosti však zásadních vylepšení: delší rozvor (o 20 cm), vylepšené odpružení a pozměněné rozložení hmotnosti (všimněte si přesunu náhradních pneumatik doprostřed, novinkou je také jedna velká palivová nádrž uprostřed). A výsledek? „Pecka! Při závodu v Maroku jsem z něj byl nadšený, auto bylo daleko stabilnější a lépe kopírovalo terén,“ jásal Martin Macík. O to větší šok pro všechny fanoušky byl, že za jeho volantem nakonec na Dakaru 2022 neodstartuje.

Jak se staví závodní kamion?
Všechno začíná u svařeného rámu šasi, páteře celého vozu. Do něj implantují srdce v podobě vlastního motoru a převodovky s vlastním softwarem, většinu dalších dílů si tým vyrábí také sám – regule pro sériové díly totiž definují rozsah série (desítky a stovky kusů), což se čtyřmi kamiony daří naplnit. Kompletace je náročná zejména na termínové sladění, ale tým si to letos na třech vozech nacvičil do takové míry, že poslední zvládli sestavit za pouhé dva měsíce.

„To rozhodování bylo strašně těžké. Ptal jsem se na názor své posádky, ptal jsem se všech z týmu, ptal jsem se dokonce i manželky, ale finální rozhodnutí bylo na mně,“ popisuje to martýrium Martin Macík. „Na jednu stranu jsem chtěl jet s novým autem, jenže s Karlem jsme toho už tolik prožili, všechno na něm máme otestované a prověřené dvěma dakary, navíc ho už dokonale znám. Prostě mu teď víc věřím. A taky to bude jeho třetí start, jsme tři v kabině a máme startovní číslo 503 – a trojka je moje oblíbené číslo,“ dodává s úsměvem.

Foto: MM Photography

Arnošt se při ostrém testu v Maroku i při domácích testech osvědčil, Martin Macík ale víc věří Karlovi. Snad jeho důvěru nezklame

To však neznamená, že Arnošt zůstane smutně doma v garáži. Za jeho volant totiž usedne zkušený dakarský matador Martin Šoltys, který se k Big Shock! Racing letos v létě přestěhoval z Buggyry, s níž odjel čtyři dakary a v tom posledním skončil na hranici Top 10.

„Mít v závodě dva kamiony je určitě výhoda. Pokud půjde vše podle plánu, já i Martin se budeme snažit jet co nejvíce vpředu a současně být vzájemně na dohled. Budeme o sobě vědět, budeme si pomáhat. Když se na trati cokoliv stane, zastavíme, vytáhneme se z duny, pomůžeme si s opravou, podělíme se o díly nebo pneumatiky,“ vysvětloval Macík další taktickou výhodu pro letošní závod.

Foto: MM Photography

Tým Big Shock! Racing nasadí do boje hned dva kamiony, druhý bude řídit zkušený Martin Šoltys a s Martinem Macíkem si budou navzájem krýt záda

Síla týmu
V závodním prostředí jsou nejvíc vidět samotní piloti, ale za nimi vždy stojí velký tým, bez kterého by to nešlo. Konkrétně v tomto případě jde v první řadě o navigátora Františka Tomáška a mechanika Davida Švandu, kteří s Martinem Macíkem sdílejí kabinu. V další řadě je tu velký ansámbl mechaniků, kteří neúnavně připravují techniku – poslední měsíce před odjezdem na Dakar dokonce až 14 hodin denně. „Máme tady i tři dobrovolníky, kteří tolik toužili Dakar zažít, že se svou účast rozhodli odpracovat ve svém volném čase, takže s námi makají celé dny na dílně a ještě chodí do své práce,“ dodává Macík. Taková je síla Dakaru. V prosinci, zatímco se veškerá technika na lodi přesouvá z Marseille do Džiddy, si celý tým trochu oddechne a bude moci sbírat síly na hlavní událost celé sezony – samotný závod Dakar 2022.
Foto: MM Photography

Není to jen o pilotovi, ale o celé posádce a také všech dalších členech týmu. Počet účastníků za tým Big Shock! Racing bude letos rekordní

Na startu tak budou stát čtyři závodní kamiony od MM Technology a jejich technická a logistická podpora si vyžádala posun týmu na úplně novou úroveň. „Díky spolupráci s českým zastoupením máme tři nové asistenční vozy Iveco, které dohromady povezou 85 tun náhradních dílů. Místo loňských 20 lidí se náš tým se pro letošek rozšířil na 37 lidí – mechaniků, pneumatikářů, řidičů, pomocných pracovníků a novinářů,“ vypočítává Martin Macík. To je logistika na úplně jiné úrovni než dříve, síla týmového zázemí tak bude skoro na úrovni továrních týmů.

Nakonec to ale stejně bude mít v rukou sám Martin Macík: „Všichni už dnes jezdí strašnou střelbu a já pojedu taky na maximum, ale nejsem typ, co rád riskuje, a nepůjdu přes zdraví své a posádky. Jestli začnu vyhrávat etapy, tak to bude až v druhé půlce – až budou všichni unavení a auta rozpadlá, tak já zrychluju. Čím víc jsem unavený, tím líp řídím. V tu chvíli řídím spíš instinktivně a nechávám auto jet a všechno to do sebe začne krásně zapadat. Taky si moc vážím toho, že mi kluci v kabině v každé situaci věří. Dokonce i v momentech, kdy to lovím všude možně.“

Ani na startu etapy většinou nevíte, jak vám to ten den půjde. Můžete být v jakémkoliv rozpoložení, od startu vám tam můžou auta před vámi překážet a prášit, ještě v půlce si říkáte, že je celá etapa v háji… jenže ty etapy jsou tak dlouhé, že máte dost času se do toho dostat, nechat se jízdou pohltit, a přitom letět jako blázen – a dojet si pro vítězství.
Martin Macík
Foto: MM Photography

Už za pár týdnů okusí Karel a Arnošt arabské duny. Snad se jim tam bude líbit

Po dvou pátých místech (proložených druhým místem v half-marathonu) a jednom čtvrtém místě už by všichni fanoušci rádi viděli Martina Macíka na bedně – a letos je opravdu velká šance, že to klapne. Na druhou stranu nikdy nevíte… „ Je to o jediné chybě a krizovky zažíváte doslova v každé etapě. Dakar končí až v cíli a do té doby se může stát naprosto cokoliv.“ Tak držme palce, ať kamionům s čísli 503 a 510 přeje štěstí a na konci dlouhého závodu udělají sobě i nám všem radost.

Dakar 2022 začíná i končí v Džiddě. Start je 1. ledna 2022, finiš 14. ledna s jediným dnem odpočinku. Na závodníky čeká 8 378 kilometrů, z toho 4 250 kilometrů se pojede v ostrém tempu. Kdo bude na konci vítězem? To budete moci sledovat v reportážích přímo z místa konání na Garáž.cz.

Reklama

Načítám