Hlavní obsah

Prokop staví na Dakar úplně nové auto, ještě pořád je v ČR

Foto: Jan Červenka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Většina českých závodních týmů, které pojedou Dakar 2022, už svoji techniku převezla do přístavu v Marseille, a jestli vůbec něco, čeká je do startu rally tak maximálně svezení v dunách v autě z půjčovny. Tým Martina Prokopa ale v Jihlavě finišuje přípravy nového závodního speciálu třídy T1+ a sám Prokop odlétá s navigátorem Viktorem Chytkou do Saúdské Arábie, aby v Hailu ještě odjeli 1 200 kilometrů dlouhý závod.

Článek

„Je to tak, máme v Saúdské Arábii starého Shreka, naše loňské auto, které jsme upravili podle nových pravidel. Testujeme s ním a za týden s ním budeme závodit. Mezitím zbytek týmu bude v dílnách v Jihlavě finišovat přípravy úplně nového auta, které čeká první ostrý start až prvního ledna na Dakaru. To se do Saúdské Arábie dostane letecky, náš nový Shrek má letenku na osmnáctého prosince, takže termín pro dokončení auta je jasně daný.“

Martin Prokop přibližuje anabázi se dvěma vozy, jako by se nechumelilo, ale ve skutečnosti je za tím strašně moc vymýšlení, práce, logistického úsilí a samozřejmě i peněz. „Už na letošním Dakaru kolovaly zvěsti o tom, že pořadatelé vypíší novou automobilovou kategorii nazvanou T1+, která by mohla setřít rozdíly mezi auty s pohonem všech kol a buginami,“ vysvětluje. „Tyhle speciály se zadním pohonem mohou mít větší kola a vyšší zdvih tlumičů, což z nich dělá podstatně schopnější monstra jak v písku, tak mezi kameny. Řekli jsme si, že teď na začátku, když ještě nemá nikdo natestováno, ani velké tovární týmy, je to velká příležitost.“ V Jihlavě proto začali vymýšlet úpravy původního vozu a rovnou je začali aplikovat.

Foto: MP Sports

Upravené původní auto už tým v rámci testování postavil na Baja Poland, jen s malými logy Benzina Orlen. Byla to první jezdící T1+ na světě

Prokop se netají tím, že oficiální pravidla se k nim dostala až před pár týdny, ale stejně jako tovární týmy, tak i oni měli základní informace dopředu. I tak ale dělali vývoj tak trochu naslepo. „Na Baja Poland jsme už testovali staré auto na velkých kolech a na upraveném podvozku. Měli jsme první jezdící speciál třídy T1+ ze všech, ale záměrně jsme to nijak nešířili, protože jsme nevěděli, jestli se nám změny v technice osvědčí a jestli bude vše fungovat podle předpokladů. Pak jsme byli připraveni startovat s autem podle staré specifikace.“

Ale nová koncepce se osvědčila, auto fungovalo, a to i na testech v poušti a na Abu Dhabi Desert Challenge. „Věděli jsme, že jedinou správnou cestou je tedy postavit nové auto, které sice bude vycházet ze starého, ale bude splňovat pravidla T1+ a bude maximálně připravené, aby obstálo,“ vysvětluje inženýr týmu Ivan Matoušek. „Na stole bylo několik variant, ale tahle jediná nám vycházela jako správná, byť zároveň nejnáročnější. Nejsou materiály, na všechno se čeká, dodavatelé mají mnohdy omezené možnosti, do toho covid zavírá provozovny a vše se zpožďuje…“

Výsledkem je auto, které bude podle pravidel o 150 kilogramů těžší, o dvacet centimetrů širší a o třicet centimetrů delší, ale jeho srdcem bude dál pětilitrový atmosféricky plněný osmiválec z Mustangu. Původní 16palcová kola s 32palcovými pneumatikami nahrazují 17palcová kola s 37palcovými pneumatikami. „To kolo je velké skoro jak na našich kamionech,“ směje se Prokop. Odpružení pak bude mít o sedmdesát milimetrů větší rozsah, z původních 280 mm tedy 350 mm.

Foto: MP Sports

Nově postavené auto bude o kus širší a hlavně delší než původní Ford na obrázku, kterému neřeknou jinak než Shrek

„Máme všechno otestováno na mule, tedy na starém autě, jen ta prodloužená délka by nám mohla dělat starosti,“ přiznává Matoušek. „Každopádně mechanicky by mělo být vše ok, motor je zrepasovaný, stejně jako převodovka, poloosy máme úplně nové, zesílené… Snad se neobjeví žádná banalita, která by nás mohla zaskočit. Chceme ujet ještě pár testovacích kilometrů v Česku a pak máme dlouhý přesun z Džiddy do Hailu hned při prvním dni, při kterém ale vlastně o nic nejde.“

Foto: MP Sports

Viktor Chytka už není nováčkem, elektronický roadbook dostanou pár minut před startem už úplně všichni startující

Právě poloosy způsobily Martinu Prokopovi na posledním Dakaru největší trápení, obří ztráta z jedné etapy mu pokazila ambice na vytouženou první pětku. „Ta je pořád naším cílem. Jednou už jsme byli šestí, vloni devátí… První trojka, tedy beduín, to je sen, ale jedeme proti továrním týmům a tak zkušeným matadorům, jako je Sainz, Peterhansel, Al Attíja, a ti fakt jedou pořád na sto procent, pořád hranu, jak kdyby neměli co ztratit. V autech je letos extrémně nabitá konkurence, přibyly buginy, Toyota nasazuje celou řadu aut s tovární podporou, mimochodem ty jsou s vývojem T1+ asi nejdál. Taky je tady elektrické Audi… Myslím, že dvacet až pětadvacet jezdců může na první pětku myslet stejně jako my, nikdo se tam nejde jen tak svézt.“

Prokop je členem Benzina Orlen týmu, ale otevřeně říká, že nějaká spolupráce s kolegou Jakubem Prygonskim, který jede ve stejných barvách, není. „Já mu minule pomohl v neznázích a doufám, že on by pomohl mě. Dakar je ale individuální záležitost.“

Nejlepší taktikou na Dakaru je mít v týmu víc aut a jasně rozdělené pozice, tak jak to dělají třeba Kamazy nebo právě Toyota či jak to vloni udělal Prodrive, když se Loeb vzdal soutěže ve prospěch svého stájového kolegy. „Mít dvě auta v týmu je luxus, který si bohužel nemůžeme dovolit, důvodem jsou finance,“ vysvětluje Prokop.

„Druhé auto by nebyl problém připravit, klidně by to mohl být upravený původní Shrek, na kterém jen testujeme, ale v Česku bohužel není nikdo, kdo by měl odpovídající finanční zázemí a jel by s námi. Mluvili jsme o tom opět s Martinem Kolomým, ale ten dostal stopku od lékaře, takže je to zase jen na Viktorovi, na mně a na našich mechanicích.“

Foto: 3rcz.com

Účinkování Martina Kolomého mezi auty nemělo dlouhého trvání

Právě mechanici teď mají napilno, ale když v dílnách MP Sports vidíte, jak skládají nové auto, nápadně vám to připomíná lego pro dospělé a skoro jim závidíte. Závodní vůz se staví úplně jinak než běžné auto a Prokop má v týmu srdcaře, se kterými dělá už celé roky. „Pár dílů je ještě na cestě a musela se předělávat nádrž, ale teď už není důvod to nestihnout,“ říká Matoušek. „Karbonové díly karoserie snad brzy dorazí taky, sponzorské barvy Benzina Orlen a dalších budeme ale dost možná lepit až v Saúdské Arábii, tam na to času bude dost.“

Foto: MP Sports

V dílnách MP Sports mají napilno

„Nejtěžší bylo zabalit ty správné věci do doprovodných aut, další část techniky je společně s testovacím autem v Saúdské Arábii. Jednou jsme zjistili, že nám na nové auto něco chybí, a tak jsme posílali na otočku mechanika do Marseille, ať to ještě vyzvedne z kamionu, než pořadatelé všechno naloží na loď.“

„Věřím, že auto bude skvělé,“ těší se Prokop. „Lépe tlumí, jeho schopnosti v dunách jsou skvělé, na kamenech snad tyhle gumy drží víc. Musím myslet jen na tu větší hmotnost, a že třeba na písku auto o kus hůř brzdí, protože se kola nezaboří tak, jak jsem byl zvyklý. Ale uvidíme. Teď nás čeká rally v Hailu, kde bude spousta aut a jezdců, co pojedou i Dakar, pak si dáme Vánoce no a potom to konečně začne.“

V Jihlavě se tedy rozhodně nenudí. Shrek má letenku na 18. prosince, posádka jako taková letí speciálem 27. prosince s celou českou výpravou.

Reklama

Související témata:
Načítám